האיומים על השטחים הפתוחים בגולן

רמת הגולן, חבל הארץ היפה ביותר בישראל, הפך בשנים האחרונות לחבל המאוים ביותר במחוז הצפון, עקב גורמי פיתוח המשפיעים על השטחים הפתוחים


מאת: החברה להגנת הטבע והרשות הטבע והגנים

בשנים האחרונות, הפכה רמת הגולן לחבל ארץ מאוים ואין הכוונה מבחינה בטחונית. גורמי הפיתוח, מעשה האדם, הם המשפיעים על השטחים הפתוחים ובהם אנרגיה מתחדשת, הכשרות חקלאיות, צהל, תשתיות ועוד. ממרחבי ענק פתוחים, אנחנו מתקדמים למכירת חיסול של הנוף הפתוח של הגולן.

אנו מציגים לכם בזאת את דוח האיומים המקוצר של החברה להגנת הטבע. חשוב שתכירוכי זה העתיד של כולנו.

טורבינות רוח: בסהכ, מאושרות בגולן כ-110 טורבינות, שהן כ-0.065% מההספק המותקן. זוהי תרומה מזערית למשק החשמל אל מול השפעות משמעותיות ביותר על הסביבה והאדם ובהן: פגיעה בעופות (הן הטורבינות והן קווי המתח שמובילים את החשמל), פגיעה בעטלפים וביונקים, מטרדי רעש לתושבים ולחקלאים, הגבלת פעולת מטוסי כיבוי אש, השפעות על מתקנים ביטחוניים, השפעה לא ידועה על מאביקיםפגיעה בחקלאות, השפעה משמעותית על הנוף.

שדות סולאריים: בתכנית האב של השטחים הפתוחים מסומנים 25 אלף דונם של אנרגיה חלופית, שדות סולאריים. ההשלכות המידיות של השדות הן גידור, חסימת מסדרונות אקולוגיים, אובדן בתות עשבוניות אשר נמצאות בחסר ומאוימות בארץ ובגולן.

יישובים חדשים: ליישובים חדשים יהיו השפעות סביבתיות משמעותיות מאוד. פיתוח על אזור בתולי ויצירתהשפעות שוליים” – רעש, תאורה, תשתיות ועוד, אשר מרחיבים את אזור השפעת היישוב, בשטח שכיום הנו טבעי ופתוח. היישובים יגררו בהכרח פיתוח תשתיות נוספותכבישים, צנרות מים וביוב, קווי חשמל ועמודי תאורה. לכל אלו, תהיה השפעה ניכרת על אזור רחב בהרבה משטח היישוב עצמו. בנוסף, הגדלה ניכרת של כמות האוכלוסייה בקצב מואץ משפיעה על כל מרכיבי החיים ובהם בינוי, תשתיות תחבורה, אנרגיה, מים וביוב, מבני ציבור ומגורים, אזורי תעשייה ותעסוקה, הרחבת שטחי החקלאות, הרחבת השימוש במשאבי מים ועוד.

קידוחי מים: הגולן הנואגן מנותקממערכת המים הארצית. כתוצאה מזה, המים בגולן הם בעיקר ממקורות מקומיים (מעיינות, מאגרים וקידוחים) ומעט מי כנרת שאובים. ישנן תכניות לבצע קידוחי מים במערב הגולן. קיים חשש כבד כי לקידוחים אלה תהיה השפעה לרעה על שפיעת המים במעיינות ובנחלים עצמם

קידוחי מים: הגולן הנואגן מנותקממערכת המים הארצית. כתוצאה מזה, המים בגולן הם בעיקר ממקורות מקומיים (מעיינות, מאגרים וקידוחים) ומעט מי כנרת שאובים. כתלות במצב משק המים ועליית הצריכה בגולן, ישנן תכניות לבצע קידוחי מים במערב הגולן. קיים חשש כבד כי לקידוחים אלה תהיה השפעה לרעה על שפיעת המים במעיינות ובנחלים עצמם.

חקלאות: בגולן מתוכננת הכשרת שטחים נוספים לחקלאות בהיקף של כ-30 אלף דונם ויותר. צריכת המים מתוכננת לגדול בכ-10 מיליון קוב לשנה. ההשפעות העיקריות של הכשרת שטחים חדשים הנן הפרת השטח באמצעות כלים מכניים, יצירת מסלעות בזלת והרחבת תפוצת שפני סלע ולשמניה, הרחבת הגידור וחסימת מסדרונות אקולוגיים ושימוש מוגבר בריסוסים.

צהל: לשטחי האש יש לעתים תרומה לשמירת טבע, אך הם נתונים לשריפות רבות, תנועות כלים כבדים, תנועות לילה ועוד. בקיץ, ישנן שריפות רבות בעיקר בשטחי בתה עשבוניים. בנוסף, פסולת וסניטציה בשטחי אש מגבירים אוכלוסיות של מינים מתפרצים, כמו תנים וחתולים.

מחצבות בזלת: לכריית בזלת יש השפעה גדולה על הסביבה, בין היתר פיתוח והרס שטחים טבעיים בלתי מופרים, קיטוע שטחים טבעיים, יצירת מפגעי רעש, אור ואבק המשפיעים על הסביבה והאדם ועוד. ישנן בגולן עתודות בזלת מספקות כתוצאה מפיתוח שטחי חקלאות, הרחבת יישובים, מאגרים ועוד. אין סיבה לפתוח מחצבות חדשות

הרבה מהאיומים האלו ניתן לפתור בתכנון נכון. לכלל הנושאים קיימות חלופות ראויות, ששומרות על הגולן טבעי ופתוח. תושבי הגולןזה הרגע שלכם לדרוש את הגולן אותו אתם מכירים ואוהבים.

SU
MO
TU
WE
TH
FR
SA
28
29
30
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
1
אירועים שיתקיימו ב 30th אפריל
אירועים שיתקיימו ב 1st מאי
אירועים שיתקיימו ב 2nd מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 3rd מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 4th מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 6th מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 7th מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 8th מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 9th מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 10th מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 11th מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 12th מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 13th מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 14th מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 16th מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 17th מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 18th מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 19th מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 20th מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 22nd מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 23rd מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 24th מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 25th מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 26th מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 27th מאי
אירועים שיתקיימו ב 28th מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 29th מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 30th מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 31st מאי
No Events









מחשבות ודעות

גשר צמח *9924 צ׳יטו טיגו 8 פרו המותג הסיני הגיע לצפון
[adrotate group="2"]

תפריט נגישות

× היי איך נוכל לעזור לך?