גופך הוא ביתך

הרפואה הסינית שמה דגש רב על תמיכה וחיזוק היולדת בתקופה הראשונה שלאחר הלידה. סביבה תומכת ותזונה נכונה הם המתכון לאם הטרייה להיות רגועה יותר


ילדת, מזל טוב!

סוף הוא תמיד גם התחלה וסוף ההיריון הוא התחלה של תקופה משמעותית מאוד בחיי היולדת ותינוקה. ששת השבועות הראשונים לאחר לידה נקראים משכב לידה. תקופה זו  חשובה למנוחה ולהתאוששות ולא כדאי לפסוח עליה. על האם לנוח ולהימנע ממאמץ פיזי, כמו הרמת חפצים כבדים, או פעילות גופנית מאומצת. לרוב, זהו הזמן הדרוש לרחם לחזור לגודלו הרגיל מלפני ההיריון.

כרפואה מונעת, המתייחסת קודם כול למניעת מחלות, הרפואה הסינית שמה דגש רב על תמיכה וחיזוק היולדת בתקופה זו, גם אם עדיין לא מופיעים סימפטומים של חולשה. השיקום לאחר לידה הנו חשוב ביותר לבריאות האם הטרייה, הן לטווח הקצר והן לטווח הארוך.

תהליך הלידה דורש כוחות פיזיים ונפשיים רבים ותוך כך, מחליש את הגוף מאוד. הגוף משתמש במאגרים שלו, הנקראים ברפואה הסינית  גינג jing וצי Qi ועל אף השימוש הרב שנעשה במאגרי האנרגיה, נדרשת אנרגיה נוספת בתהליכים הבאים של התכווצות הרחם, ניקוי הרחם משאריות דם והפחתת כאב. בנוסף, נדרשת האם לטפל ברך הנולד ולהיניק.

הטיפול העיקרי בשלב זה הוא חיזוק ציאנרגיה. הצי נחשב לאנרגיה החיונית לתפקודים שונים בגוף. האינטנסיביות והמאמץ לו נדרש הגוף במהלך הלידה גורם לחוסר צי שיכול לבוא לידי ביטוי בעייפות, תשישות, בעיות מעיים שונות ועוד

הטיפול העיקרי בשלב זה הוא חיזוק ציאנרגיה. הצי נחשב לאנרגיה החיונית לתפקודים שונים בגוף. האינטנסיביות והמאמץ לו נדרש הגוף במהלך הלידה גורם לחוסר צי שיכול לבוא לידי ביטוי בעייפות, תשישות, בעיות מעיים שונות ועוד.

איבוד של דם במהלך הלידה והחוסר בציהאחראי על ייצור הדםמובילים למצב שנקראחוסר דם“. ההסתכלות על הדם ברפואה הסינית אינה מתייחסת לספירת דם בלבד וירידה בהמוגלובין. לעתים קרובות, ספירת הדם אף יכולה להימצא תקינה, אלא מתייחסת אל הדם כאל חומר הקשור להזנה של איברי הגוף, השרירים, השיער והעור, המאפשר שינה טובה, זיכרון טוב, רוגע, שקט נפשי ומצב רוח טוב. חוסר של דם יכול לגרום לעייפות, דכדוך ודיכאון, נשירת שיער, עור יבש, מיעוט בחלב אם, שינה לא טובה, כאבי ראש וסחרחורות.

סביבה תומכת

הרחם שהגיע לשיא גודלו בסוף ההריון, מתכווץ וקטן במהלך תקופה זו. ההנקה, המזרזת את תהליך כיווץ הרחם, בזרימה חופשית ותקינה של דם, תעזור לכיווץ הרחם וניקוי הרחם מקרישי הדם. התאוששות טובה לאחר לידה יכולה לסייע במניעת עייפות ותשישות הנפוצים בשלב זה, להפחית את הסיכוי לדכדוך ודיכאון שלאחר לידה, לאפשר שינה טובה יותר, לסייע בייצור חלב טוב יותר לאלו שמעוניינות להיניק וליצור הרגשה כללית טובה יותר.

המלצות היכולות להקל על אישה לאחר לידה לחזור אל בריאות גופנית ונפשית טובה:

אורח חיים  מומלץ להרבות במנוחה ככל האפשר. מומלץ כי שעות השינה של התינוק והאם יהיו מתואמות, ככל האפשר. מנוחה מרובה מסייעת לגוף להשתקם ולחדש את מאגרי האנרגיה וכמובן, מאפשרת לאם להיות רגועה וקשובה יותר לצרכי התינוק.

סביבה רגועה ותומכת מסייעת לקבל את המצב החדש והכרת הרך הנולד. בלבול, דאגה, חרדות ודכדוך הנם תופעות נורמליות, בשלב זה. סביבה תומכת ומבינה יכולה לסייע להתגברות מהירה יותר. במקרה שתחושות אלו אינן חולפות עם הזמן, או שיש תחושות קשות של מצוקה ודיכאון, רצוי לפנות לעזרה מקצועית.

קבלת עזרה חשובה בשלב הראשוני ויכולה לסייע לאם הטרייה במשכב לידה“. עריכת  קניות, ניקיון הבית והכנת אוכל מזין ליולדת יכולים לסייע רבות.

יציאה לנשום אוויר במרפסת, בחצר ואף טיול קצר יכולים לשבור את השגרה, לאפשר את  ריענון הצי לאם ולתינוק, ולהוותתזכורתלחיים שבחוץ.

המלצות תזונתיות לפי הרפואה הסינית

אכילה של מזון חם ומבושל, מסייעת לחיזוק הצי. חשוב לאכול לפחות ארוחה אחת חמה ביום, מומלץ אף יותר. תזונה לחיזוק הצי והדם מומלצת מאוד בשלב זה וכוללת מזונות מחזקי ציירקות כתומים: גזר, בטטה, דלעת וגם אפונה, שעועית ירוקה, לפת, תפוח אדמה, בצל, כרישה, שומר, תירס, שיבולת שועל, אורז, כוסמת, קינואה, קינמון, אגוז מוסקט, בזיליקום, חמאה, יוגורט, משמש, תאנים, תמרים ומזון מן החי: עוף, הודו, טונה, כבש, בקר.

מזונות מחזקי דםירקות ירוקים ועלים ירוקים למיניהם: רוקט, פטרוזיליה, עלי סלרי וכדומה, סלק, ענבים אדומים, אוכמניות, פטל שחור ואדום, מולסה, כבד עוף, ביצים,  בשר, עוף, דגים, חלב עזים, קטניות, דגנים, אגוזים, אצות, טחינה, צימוקים, שזיפים מיובשים.

חליטות תהקמומיל, פסיפלורה, לבנדר ומליסה להרגעת מתחים ולחץ. אם התינוק היונק סובל מגזים, יכולה האם לשתות חליטות של קמומיל, שומר, זרעי אניס וזרעי קימל ולהפחית מהמזונות.

בנוסף, יש פורמולת צמחים סיניים, שאני מאוד אוהבת להמליץ עליה, כתמיכה וחיזוק אחרי לידה.

מרגישה שהמילים נגעו בך? זה הזמן לקבוע פגישה.

שבת שלום,

מיכל שוקרון dip.acp, מטפלת ברפואה סינית, דיקור, צמחים, תזונה, שיאצו

אפריל 2024

SU
MO
TU
WE
TH
FR
SA
31
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
1
2
3
4
אירועים שיתקיימו ב 1st אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 2nd אפריל
אירועים שיתקיימו ב 3rd אפריל
אירועים שיתקיימו ב 4th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 5th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 6th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 7th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 8th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 9th אפריל
אירועים שיתקיימו ב 10th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 11th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 12th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 13th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 14th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 15th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 16th אפריל
אירועים שיתקיימו ב 17th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 19th אפריל
אירועים שיתקיימו ב 20th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 21st אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 22nd אפריל
אירועים שיתקיימו ב 23rd אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 24th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 25th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 26th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 27th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 28th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 29th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 30th אפריל
אירועים שיתקיימו ב 1st מאי









מחשבות ודעות

גשר צמח *9924 צ׳יטו טיגו 8 פרו המותג הסיני הגיע לצפון
[adrotate group="2"]

תפריט נגישות

× היי איך נוכל לעזור לך?