ארבע אמהות על הורות חדשה לילד בכור

בעקבות תנופת ההרחבות וחזרת הבנים של השנתיים האחרונות, נדמה כי בתי הישובים בגולן אכן הומים מתינוקות, כמילות השיר. לכבוד חג הביכורים, ארבע אמהות טריות משתפות בחוויות ההורות הטריה לילד בכור – מה יכול להיות משמח יותר?

 


“מלאו אסמינו בר ויקבינו יין. בתינו הומים, הומים מתינוקות” כך נכתב באחד השירים שיותר מזוהים עם חג השבועות הבא עלינו לטובה, ואכן נראה שבתי הישובים בגולן הומים מתינוקות בשנתיים האחרונות בעקבות המעבר של משפחות צעירות רבות לכאן. בנוסף לביכורי החקלאות, התיירות והיזמויות, הדבר המשמח ביותר הוא הילדים הבכורים שנולדים ומסבים אושר להוריהם שבחרו לגדל אותם כגולן. לכבוד החג, ארבע אמהות טריות שיתפו אותנו בחוויית ההורות הטריה לילד בכור.

מורן פטרסון, יועצת חינוך שנולדה בבני יהודה, חזרה לפני שלושה חודשים ליישוב עם בעלה נתנאל שעובד בחברת אפק. בנם הבכור, עיטם נולד לפני שבועיים בלבד וההתרגשות עדיין בשיאה: “אנחנו מאוד שמחים על המעבר אל הגולן בעקבות הולדת בננו הבכור, ראינו לנכון שהגולן הוא המקום הטוב ביותר עבורו ועבורנו. מבחינתי מאז שבני נולד, אני מאושרת יותר מתמיד ומרגישה שהבחירות שעשינו הן נכונות לנו. זה אכן קרוב למה שדמיינו, כי יש לנו את התמיכה המשפחתית המלאה שגרה כולה בגולן ואת החופש לגדל בנחת.”

איזו משמעות יש עבורך לבכורה של הילד בתוך המשפחה?

“עיטם הוא הבכור וכמובן שכמו לכל הורה יש ציפיות שהילד הראשון יהיה חכם, מוכשר, טוב לב וכל משאת חיינו. עם זאת אנחנו משתדלים לזכור שעם הילד הראשון עלולות להיעשות טעויות רבות. יחד איתו נלמד איך החינוך והערכים שאנו רוצים שיקבלו ילדינו, לא תמיד יעמדו בקנה אחד עם המציאות ויש לשמור על גמישות והעיקר שהוא יהיה מאושר. כילד בכור להורים צעירים יש השפעה רבה על ההמשך. קרוב לוודאי שיהיה עצמאי ומוביל באופי שלו וכבר עכשיו אנו מתחילים לראות שהוא בעל אופי חזק, לא מתפשר ובתקווה שלא יהיה מפונק מדי.”

איך נבחר השם הייחודי?

“השם נבחר רק יום לפני הברית. התלבטנו ולא מצאנו משהו שהתאים לשמות שהכנו לנו מראש ולא הסכמנו על שם ששנינו רוצים. אבל אז בבית החולים אמרתי לבעלי שאני מרגישה שחייבים לבחור לו שם עכשיו אז נתנאל ענה לי – ‘בסדר, אז אני הולך להביא את עיטם מהתינוקיה ואני חוזר ונמצא לו שם…’ הסתכלתי עליו ועניתי חזרה: “מה אמרת? קראת לו עיטם? ואז הבטנו זה בזה וידענו שזה השם.’ מקור השם הוא בתנ”ך – היה מעיין גדול וקדום ליד ירושלים בשם “עין עיטם” ולידו עיר בשם “עיטם” שהיתה שופעת פרדסים נחלים וכל טוב.”

איך תחגגו את שבועות?

“את שבועות הקרוב נחגוג ביישוב באופן מצומצם עם המשפחה, כאשר עיטם הקטן יהיה הסיבה לחגיגה.”

אליענה קיאלי, הגיעה לגולן לפני כמעט שלוש שנים, אחרי הרבה סיבובים בארץ ובעולם, בין השאר בנפאל שם הכירה את מור בעלה. אחרי ארבע שנים החליטו שכדי לבנות בית ולגדל ילדים, אין מקום טוב יותר מהגולן. כיום הם גרים בעין זיוון, אליענה עובדת בבית ספר אביטל כסייעת לילד ומתרגלת לחיים החדשים כאמא לגאיה: “לפני חודשיים נולדה לנו הבת הראשונה ואנו מתרגשים כל יום מחדש מהבת הבכורה ומהעובדה שיוצא לנו לגדל את גאיה במקום כזה.”

עד כמה מה שדמיינת לפני הלידה קרוב לחיים עצמה כהורה?

“לפני הלידה, דמיינתי שאגדל את גאיה בנחת וברוגע עם קהילה מגובשת ואכן כמו שקיוויתי, אני מקבלת הרבה עזרה מהבנות של הקהילה. כשהגעתי הביתה מבית החולים זה היה מדהים – כל יום מישהי אחרת הייתה מביאה לי אוכל חם וטעים.”

איך זה מרגיש לגדל ילדה בכורה?

“לגדל בת בכורה זו חוויה, כי הכל חדש ואת מקבלת יחס מיוחד. להיות הבכורה זו פריבילגיה גם עבורה, כי אולי היא באמת מקבלת יחס מיוחד. סביר להניח שגם הילד הבא יזכה לאותו יחס ולכל מה שמגיע לו. מכל ילד יש לך ציפייה ואתה רוצה שיצליח במה שהוא רוצה כי לכל אחד מהם יהיה בסופו של דבר את האופי שלו – זו הגישה שלי.”

איך נבחר השם?

את השם גאיה, אני ומור בחרנו ביחד. אני אוהבת שמות קצרים וגאיה קיאלי פשוט נשמע כמו שילוב טוב אז הלכנו על זה.

איך תחגגו את שבועות?

“את חג השבועות נחגוג כנראה בעין זיוון בטקס השנתי ביחד עם הקהילה שלנו.”

עפר גילה, במקור מקיבוץ גבעת חיים הגיעה לצפון לטובת לימודים במכללת תל-חי ולפני כשנה וחצי עברה לאורטל בעקבות בעלה רן. עפר שעוסקת ברפואה סינית ועבודה סוציאלית, מתקשה להיזכר בתקופה שלפני הלידה: “האמת שאני בקושי זוכרת מה דמיינתי שיהיה לפני הלידה. לא ממש עסקתי בזה ובכל מקרה, שום דמיון לא יכול להידמות לחיים עצמם ולכל מה שהם מזמנים. בעיקר התחזקה בי עכשיו התחושה עד כמה זה קשה לתפוס בשכל וברגש את המשמעות של להיות אימא. כמה זה עצום ותופס את כל חלקה בגוף, במחשבה ובלב.”

האם לדעתך הבכורה היא יתרון עבור הילדה והאם זה ישפיע על אופיה?

“בזכות להיות בת בכורה יש פלוס וגם מינוסים, כמו בכל דבר. אתה מקבל את המתנות המיוחדות רק בשבילך וגם את ההתמודדויות. אני לא חושבת שיש עניין של ציפיות גבוהות ממנה, פשוט ההורות היא דבר חדש לגמרי שגם גדל ביחד עם הילד. העניין בוודאי משפיע על האופי, יחד עם הרבה משתנים נוספים שמשפיעים. כל זה למרות שבמקרה שלנו ליהל יש אח גדול, עמרי בן ה-7, מהנישואים הראשונים של רן, שהוא גם אח גדול וגם דמות מטפלת משמעותית בחיים שלה.”

איך נבחר השם יהל?

“השם יהל היה לי בלב שנים לפני. אני אוהבת את האותיות והמשמעות (להאיר). בגלל שהיא נולדה לפני הזמן המתוכנן ובאמצע מבצע “צוק איתן” כשרן היה במילואים, אז קצת השתהינו עם השם ועלו שמות אחרים ובסוף אחרי שבוע חזרנו ליהל בהשלמה. היום אנחנו רואים עד כמה השם מתאים לה.”

איך תחגגו את חג השבועות?

“בטקס המסורתי של אורטל, נעלה עם יהל וכל ילידי תשע”ה להציג את ביכורי הטף על במת החג בקיבוץ ולאחר מכן נמשיך לחגוג בטבילה במעיינות האזור.”

אהובה שמשוביץ, במקור מקרית ארבע ובעלה לירן מרמת מגשימים עברו לאליעד לפני כארבעה חודשים. היא למדה פסיכותראפיה טיפולית ובעלה עוסק במסגרות ועץ. לפני חודשיים הם הפכו להורים לאלומה ששינתה עבורם את החיים מקצה לקצה: “זה שינוי ממש גדול כמובן. כולם מכינים אותך לפני כן ואומרים שזה יהיה שינוי משמעותי אבל אי אפשר לתאר במילים כי באמת מדובר במשהו אחר. פתאום אני נמצאת בשביל מישהי שצריכה כל הזמן שאדאג לצרכיה אבל את האושר העילאי אי אפשר לתאר וזה מביא המון לחיים. אני ממש מרגישה את זה כל יום מחדש ומודה על הזכות שיש לי אותה.”

מה משמעות הבכורה מבחינתך ואיך זה ישפיע לדעתך על אופיה?

“האמת היא שלי לא היו ואין שום ציפיות ספציפיות מאלומה. זו אמנם הבת הראשונה ואני מאוד שמחה על כך, אבל אני מאוד פתוחה למה שהיא תהיה וזה נורא מסקרן בעיקר, לא מתוך עניין של ציפייה או תקוות כלשהן. האמת היא שאני ובעלי גדלנו כבני זקונים והרבה פעמים נתקלתי בבכורים שמפגינים יותר אחריות, כי תמיד יש לצידם את האחים הקטנים. מעבר לזה, כרגע כל תשומת הלב מופנית אליה אז זה כנראה גם עושה דברים טובים כי היא זוכה להרבה אנרגיות טובות. לדעתי זה לא באמת ישפיע על האופי באופן משמעותי אבל אי אפשר לדעת.”

איך נבחר השם אלומה?

“אלומה נולדה בזמן שהשיבולים צומחות. בלי קשר, לקח לנו המון זמן לבחור שם עד שפתחנו מילון אבן שושן עד שהגענו למילה הזו וזה ממש התלבש לנו עליה. כעת, כל יום אני אומרת ללירן כמה זה מתאים לה.”

חג שבועות שמח לכל הבכורים ושאר הילדים ברחבי הגולן.

אפריל 2024

SU
MO
TU
WE
TH
FR
SA
31
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
1
2
3
4
אירועים שיתקיימו ב 1st אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 2nd אפריל
אירועים שיתקיימו ב 3rd אפריל
אירועים שיתקיימו ב 4th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 5th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 6th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 7th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 8th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 9th אפריל
אירועים שיתקיימו ב 10th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 11th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 12th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 13th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 14th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 15th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 16th אפריל
אירועים שיתקיימו ב 17th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 19th אפריל
אירועים שיתקיימו ב 20th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 21st אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 22nd אפריל
אירועים שיתקיימו ב 23rd אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 24th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 25th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 26th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 27th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 28th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 29th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 30th אפריל
אירועים שיתקיימו ב 1st מאי









מחשבות ודעות

גשר צמח *9924 צ׳יטו טיגו 8 פרו המותג הסיני הגיע לצפון
[adrotate group="2"]

תפריט נגישות

× היי איך נוכל לעזור לך?