מפגשי “זיכרון בסלון” בגולן

זיכרון בסלון

23 מפגשים של זיכרון השואה בסלון התקיימו השנה ברחבי הגולן. לוקחים אחריות – עושים מעשה


“זיכרון בסלון” הוא יוזמה חברתית, המזמינה אנשים לציין את ערב יום השואה קצת אחרת; בסלון הבית, בין אורחים וחברים, בערב הכולל עדות, חלק אומנותי-שיתופי ודיון. בערב זה, מתקיים מפגש משמעותי, מכיל ורגיש, בין שורדי השואה הנותנים עדותם (ולעתים בני ובנות הדור השני העושים זאת), לבין תושבי הקהילה.

היחידה להתנדבות, “מרכז צעירים” ו”זיכרון בסלון” פעלו ביחד השנה, במטרה משותפת. על אף האתגרים שעמדו בפני המארגנים, התקיימו במהלך השבוע של יום הזיכרון לשואה ולגבורה 23 מפגשים של זיכרון בסלון, ברחבי הגולן.

בכל סלון וסלון, הערב התעצב באווירה שונה, המתאימה לרוח הקהילה ומשקפת את מגוון האנשים שהתקבצו בסלון. המבנה הבסיסי של הערב כולל שלושה חלקים: הערב נפתח בעדות, לעתים של ניצול שואה, או בן הדור השני ולעתים, עדות כתובה, או מצולמת. באמצעות העדות, אנו מבקשים להכניס אלינו הביתה את מה שהיה בעבר. החלק השני הוא שיח פתוח בין יושבי הסלון על חשיבות זיכרון השואה בהווה ובחברה שלנו. משם, הערב ממשיך לחלק שיתופי בו האורחים מוזמנים לנגן, לשיר, לשתף בסיפור אישי, או כל פעילות אחרת שתאפשר ביטוי אישי יצירתי.

יעל גלמור: “הסיפורים של נותני העדות הם פיסות היסטוריה חשובות ומרתקות. אני מאמינה כי מוטלת עלינו האחריות להקשיב לשורדי השואה ולשמר את סיפוריהם. הייתה זו עבורי זכות גדולה ומרגשת לשמוע עדויות, שחלקן סופרו בפעם הראשונה”

תודה חמה שלוחה לכל נותני העדות, למשפחות המארחות ולמנחי הערב על שבחרתם לקחת חלק כל כך חשוב בציון יום הזיכרון לשואה ולגבורה.

תודה גדולה שלוחה למתנדבת עינת רותם-נחושתן, מובילת הקהילה ב”זיכרון בסלון” באזור הגליל והגולן, אשר ביחד עם הצוות שלה, פעלה לסייע בהפיכת הרעיון למעשה ולא ויתרו על אף סלון אצלנו בגולן.

מנהלת היחידה להתנדבות, באגף ייעוץ וטיפול, במועצה האזורית גולן, יעל גלמור:

“הסיפורים של נותני העדות הם פיסות היסטוריה חשובות ומרתקות. אני מאמינה כי מוטלת עלינו האחריות להקשיב לשורדי השואה ולשמר את סיפוריהם. גיוס נותני העדות הוא מלאכה רגישה ועדינה. הייתה זו עבורי זכות גדולה ומרגשת לשמוע עדויות, שחלקן סופרו בפעם הראשונה.

“צלע משמעותית אחרת בפרויקט הם המארחים, תפקידו של מארח הערב ב’זיכרון בסלון’ הוא ללוות את נותן העדות לפני נתינת העדות ולאחריה, לשמוע את הסיפור, לסייע בניסוח, להקנות ביטחון, לעזור בחיפוש אחר אינפורמציה רלוונטית ולייצר מרחב משמעותי של מפגש ושיח בסלון הבית. מתוך ההתנסות בפרויקט השנה, למדתי כי ניתן לפעול בכמה מישורים בנושא ואנו מקווים לפתח תכנית זו לאורכה של כל השנה”.

לא במקום הטקס היישובי

מנהלת “מרכז צעירים” גולן, טל צרפתי: “לאור ההתפתחות של ‘מרכז צעירים’ גולן בשנה האחרונה, ההחלטה להוביל מהלך זה בתחום הצעירים הייתה מתבקשת. לשם הפרסום, נעזרנו בקבוצת המלגאים אשר מתנדבת במרכז הצעירים, דבר אשר תרם רבות לגיוס הבתים המארחים והגעת המתארחים לשמיעת הסיפורים המדהימים של נותני העדות ובכך לקיים את מצוות ‘והגדת לבנך'”.

רכזת מעורבות חברתית, ב”מרכז צעירים” גולן, רעות מזרחי בוטקין:

“חשוב לנו לומר כי ‘זיכרון בסלון’ אינו חלופה לטקסים ביישובים. המטרה היא להציע אפשרות למפגש אינטימי בסלון הבית, בין חברים ואורחים. ‘זיכרון בסלון’ יכול להתקיים לפני או אחרי הטקס וכן בימים הסמוכים לערב יום הזיכרון לשואה ולגבורה”.

השמירה על משמעות החיים

נותנת עדות דור שני, מיכל מלצר (גולדברגר), סיפרה בערב “זיכרון בסלון” על משפחתה בהולנד, שבראשה עמד סבה, פרופ’ יעקוב ון דר הודן, מיקרוביולוג ווטרינר. מיכל התמקדה  בסיפור משפחתה בשנים שלאחר פלישת הגרמנים להולנד, 1942-1945. בשנים אלו, פעל סבה במחתרת ההולנדית, תוך שהוא מסתתר ודואג לארבעת ילדיו ולאשתו החולה. בתושייה ובכוחות גדולים, הוא המשיך ליצור ולכתוב ללא לאות. בין היצירות שהציגה מיכל, הייתה תמונה העשויה מהדבקה של חתיכות עץ בגדלים שונים, ספר מחקר עב כרס במיקרוביולוגיה, אשר נכתב על סמך זכרונו בלבד מעבודתו במחקר, ספר איורים משעשעים ובדיחות בנושא של מיקרוביולוגיה.

מקסים היה לראות דרך סיפור זה את תעצומות הנפש של ניצול שואה, אשר הצליח בזמן קשה כל כך להמשיך וליצור דברים משמעותיים, תוך שמירה על משמעות החיים וחוש ההומור. כאשר פרופ’ ון דר הודן עלה ארצה, הוא המשיך במחקרו שהחל לפני השואה וסוכם בספר שכתב בזמן השואה, עליו קיבל תחילה את פרס רוטשילד ובהמשך, בשנת 1961, קיבל את פרס ישראל.

בסלון משפחת ענבל, בנאות גולן, אירחו את זהבה איכר, מבני יהודה. נועה, בתם של ג’ולי וחן, יזמה את הזיכרון בסלון בביתם. היא גייסה את סבתה, מירי ענבל וזו פנתה אל זהבה וליוותה אותה בתהליך ההכנה למתן העדות. לאחר המפגש המרגש, רשם אבי איכר, בנה של זהבה, את הדברים הבאים: “נועה יקרה, הזמנתך שינתה את תפיסת עולמה של אמי. מניצולה היא הפכה לאדם גאה המנחיל מורשת. אנו רוצים להוקיר את המעשה שבזכותו אימא מרגישה שכל עוד נס הזיכרון עובר לדורות הבאים, לא יאבד סיפור משפחתה וסיפורם של ששת המיליונים אשר נספו”.

בחלון: מועצה אזורית גולן החלה במיפוי תושבים שהם ניצולי שואה ביישובי הגולן. הנכם מוזמנים לפנות אל חגית קלישר: 058-6197722 אשר מרכזת את התכנית בהתנדבות ובלב רחב.

 

 

 

 

אפריל 2024

SU
MO
TU
WE
TH
FR
SA
31
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
1
2
3
4
אירועים שיתקיימו ב 1st אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 2nd אפריל
אירועים שיתקיימו ב 3rd אפריל
אירועים שיתקיימו ב 4th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 5th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 6th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 7th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 8th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 9th אפריל
אירועים שיתקיימו ב 10th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 11th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 12th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 13th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 14th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 15th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 16th אפריל
אירועים שיתקיימו ב 17th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 19th אפריל
אירועים שיתקיימו ב 20th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 21st אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 22nd אפריל
אירועים שיתקיימו ב 23rd אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 24th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 25th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 26th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 27th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 28th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 29th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 30th אפריל
אירועים שיתקיימו ב 1st מאי









מחשבות ודעות

גשר צמח *9924 צ׳יטו טיגו 8 פרו המותג הסיני הגיע לצפון
[adrotate group="2"]

תפריט נגישות

× היי איך נוכל לעזור לך?