אולפנת הגולן-קצרין הנהיגה דיון רב-סוגיות בנושא תפילת הבוקר באולפנה, סביב שולחנות עגולים, להם כידוע אין ראש. זאת, במסגרת המגמה הכללית של בית הלימוד להשיב אל התלמידות את האחריות למתרחש
סוגיות רבות מעסיקות אותנו באולפנה. לאחרונה, עסקנו בסוגיית התפילה. התפילה באולפנה מתקיימת מדי בוקר, בהתכנסות הבנות באמפי לתפילה משותפת, שלאחריה נלמד כל יום רעיון בנושא שבועי המוגדר מראש. בכל בוקר, מחנכת אחרת משתפת ברעיון את בנות האולפנה וביום חמישי, בהתכנסות האולפנה לקראת שבת, מוסרת את דבר התורה מנהלת האולפנה, ורדית טפרברג.
התפילה היא עניין פנימי ואינטימי, בין האדם לבין בוראו. מאידך, בזמן של תחילת יום, שנוכחות, או אי נוכחות בו, סדר, או אי סדר בו, משפיע על היום כולו, ישבנו כולנו לדון בנושא במעגלי שיח. כל תלמידות האולפנה ט’-י”ב, הצוות, המדריכות ורב האולפנה, הרב שמעיה כרמל דנו בסוגיות משמעותיות בנושא. הדיון נערך בהנחיית השמיניסטיות. כל קבוצה התבקשה לדון בתפילה האידאלית, במסגרת התפילה הרצויה, בתוכן הנכון והמדויק שנכון שייאמר וברעיונות לסיוע בהוספת כוונה וחיבור לתפילה.
הדיון התבסס על הנחת יסוד הקובעת שבאולפנה תתקיים תפילת בוקר ושאנו מבקשות למצוא דרכים לשפר ולשכלל את זמן התפילה. הבנות קיבלו הנחיות מקדימות לקיום שיח מכבד והודגש שבסופו של תהליך, כל החלטה שתתקבל, תחייב את כל בנות האולפנה.
היה מרומם לחוות את הבוגרות והצעירות דנות בנושא המעסיק את כולן. כל קבוצה סיכמה את הדיון בכתיבת ארבע תובנות מרכזיות, המלצות ומחשבות. כל נציגת קבוצה הציגה את עיקרי הדברים בכינוס אסיף של כל מליאת האולפנה.
השלב הבא הוא לפתוח את כל התובנות בישיבה משותפת של נציגות התלמידות והצוות ולהגיע להחלטות מעשיות, שיהוו את הבסיס לפתיחת הבוקר באולפנה. התהליך מהווה נדבך נוסף במהלכים להעצים את הבנות ולהשיב אליהן את האחריות למתרחש. תהליך שמטרתו להפכן מ”לקוחות” לשותפות מלאות בחשיבה, בשיח וביוזמה. מהלך זה של אחריות הבנות ללמידה, להתפתחותן הרוחנית, הערכית והחברתית נשזר השנה בסוגיות נוספות.
צוות האולפנה יושב על המדוכה בעיצוב תעודה חדשה, שתשקף את אחריות התלמידה על התפתחותה והישגיה. מהלך זה של כתיבת התעודה תיעשה בשיתוף של מורה-תלמידה ותעודד את התלמידות לחשיבה עצמית ולמשוב עצמי על התהליכים שעברו.
גם הבחירות למועצת התלמידות שיתקיימו בקרוב, ופעילות “בנות הקהל” באולפנה, מדגישות את העיקרון של שותפות התלמידות באורחות החיים, עידודן לחשיבה וללקיחת אחריות שישפיעו על תחושת השייכות והחיבור למקום.