אובן פינסקי סייר באתרי מורשת יהודית בגולן

מנהל אגף אתרי מורשת במשרד ראש הממשלה, ראובן פינסקי, סייר עם ראש מועצה אזורית גולן, באתרי מורשת יהודית בגולן, ביניהם סוסיתא, עין קשתות ובית הכנסת העתיק דיר עזיז, ושמע על התוכניות לפיתוח והנגשת האתרים למטיילים


 

במסגרת תכנית פיתוח והנגשת בתי הכנסת העתיקים בגולן למטיילים ולתושבי הגולן וקידום תיירות התוכן בנושא מורשת יהודית, התקיים סיור של ראש מועצה אזורית גולן, אלי מלכה, עם מנהל אגף אתרי מורשת במשרד ראש הממשלה, ראובן פינסקי. בסיור השתתפו דבורה ומנהל אגף הנדסה במועצה, אבי שרון.

הסיור כלל ביקור באתר העתיקות סוסיתא עם רשות הטבע והגנים, בו קיבל פינסקי הסבר על האתר הארכיאולוגי וגם על מורשת הקרב של המקום. לאחר מכן, סייר פינסקי באתר המשוקם עין פיק, אתר ארכיאולוגי אשר בחודש אפריל סיימה המועצה פיתוח נרחב ושיקום של אזור העתיקות לטובת ציבור המבקרים והנגשה אל אזור המעיין וכעת הוא אחד מהאתרים המרשימים והיפים בגולן, הכוללים היסטוריה, ארכיאולוגיה, טבע פראי, צמחייה ייחודית ומעיין צלול. במסגרת עבודות הפיתוח במקום הוסדר חיבור שביל הכניסה מהחנייה לאתר הכפר ועד לתצפית הנוף. חמשת המבנים בכפר הוכשרו לכניסת מטיילים ופונו ממפגעים כמו גגות שבורים וערמות אבנים. באתר הוסדר מפלס לתצפית על הנוף והמדרגות לבריכה סודרו אף הן.

בנוסף, עודכן פינסקי בהתקדמות בפיתוח אתר המורשת הלאומי עין קשתות (אום אל קנטיר). האתר, שצפוי לקלוט מטיילים רבים, יהווה עוגן תיירותי משמעותי בגולן. לצורך קליטת מאות אלפי המטיילים גובשה תכנית אדריכלית ונופית, וגובשה פרוגרמה רעיונית לחוויית הביקור על ידי צוות היגוי. הצוות שקד על חווית ביקור אותנטית, עם תשתית הדרכה שתתאים לקבוצות עם מדריך וגם לבודדים ומשפחות. הפיתוח יכלול הקמת מבואה ממנה יצא הקהל למסלול הליכה מעגלי, חד-כיווני, שלאורכו רחבות למנוחה, התכנסות והסבר. השביל היורד מהמבואה יכלול מדרגות ירידה בזמן – משנת 2000 לשנת 100, עם ציון שמות התקופות. התחנה הראשונה בסיור היא בית המעיין, בו יוסדרו רחבות מוצלות, תחנות הדרכה יסבירו על הקשתות, המעיין והמבנה התעשייתי להלבנת פשתן. משם ימשיכו המטיילים לכיוון הכפר בתחנות הדרכה על המרחב היהודי בגליל ובגולן, הכפר עצמו, סיפור תעלת ההטיה ותחנת הדרכה על בתי הכנסת בגליל ובגולן וכמו כן, ממצאים מהתקופות המוקדמות. השביל יוביל לביקור בבית הכנסת מכיוון דרום-מערב, כך שבית הכנסת יתגלה במלוא תפארתו. לצד בית הכנסת יוקמו רחבות התכנסות והסבר לקבוצות. מדרגות העלייה חזרה למבואה יהיו עלייה בזמן ברצף ההתיישבות היהודית.

גולת הכותרת של הביקור היה בית הכנסת העתיק דיר עזיז, הנמצא סמוך למעיין כנף, בו מתקיימת עבודת חפירה, שיקום והנגשה של האתר על ידי רשות העתיקות, כאשר בהמשך תבוצע תכנית רחבה של מועצה אזורית גולן לפיתוח סביבתי של שבילים, חניה ושילוט מוסדרים. מנהל מרחב הגולן ברשות העתיקות, אורן זינגבוים הציג בפני פינסקי את הממצאים מהחפירות ואת הפעולות שנעשו לשיקום בית הכנסת, שכללו הצבת העמודים, שיקום רצפת בית הכנסת ועוד. זינגבוים סיפר על תכנית פעילות קהילה ובתי ספר בגולן בבתי הכנסת העתיקים – תכנית משותפת לרשות העתיקות ולמועצה האזורית גולן אשר משתפת את הקהילה בגולן בשימור המורשת היהודית דרך לימוד, חינוך ועשייה. מטרת התכנית היא שיתוף הקהילה המקומית והקהל הרחב בפעילויות שימור כאמצעי ליצירת זיקה אל המורשת התרבותית. מודעות והערכת העבר של המקום, המשותף לחברי הקהילה, ועשייה אקטיבית לשימורו והעצמתו תורמים לחיזוק תחושת השייכות, גיבוש זהותה הייחודית וחוסנה החברתי. זינגבוים סיפר על הפעילויות שהתקיימו במקום בחודשים האחרונים ביניהם פעילות חפירה של תלמידים ויישובים וגם הנהלת המועצה, לימוד על המקום ואירועי שיא עם הקהילות.

אלי מלכה, ראש המועצה: “זכינו לחיות בחבל ארץ שופע בהיסטוריה ומורשת יהודית ובאתרים ארכיאולוגיים אשר משמרים את העדות לחיים יהודיים עשירים בתקופת התלמוד והמשנה. את הנכסים האלו אנו מנגישים בשנים האחרונות לציבור הישראלי ובעיקר לקהילת הגולן שמחוברת למקום, לשורשים ולסביבה. התכנית הקהילתית פותחת בפני קהילת הגולן, ילדים ומבוגרים, חלון להיכרות עם המורשת היהודית באמצעות בתי הכנסת העתיקים ומאפשרת להם לגעת בממצאים שהשתמרו, להשתתף בחפירות, ללמוד ולדעת, לאמץ אתר ולקחת אחריות על שימור העבר המרשים של היהודים בגולן”.

אפריל 2024

SU
MO
TU
WE
TH
FR
SA
31
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
1
2
3
4
אירועים שיתקיימו ב 1st אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 2nd אפריל
אירועים שיתקיימו ב 3rd אפריל
אירועים שיתקיימו ב 4th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 5th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 6th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 7th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 8th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 9th אפריל
אירועים שיתקיימו ב 10th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 11th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 12th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 13th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 14th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 15th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 16th אפריל
אירועים שיתקיימו ב 17th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 19th אפריל
אירועים שיתקיימו ב 20th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 21st אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 22nd אפריל
אירועים שיתקיימו ב 23rd אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 24th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 25th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 26th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 27th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 28th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 29th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 30th אפריל
אירועים שיתקיימו ב 1st מאי









מחשבות ודעות

גשר צמח *9924 צ׳יטו טיגו 8 פרו המותג הסיני הגיע לצפון
[adrotate group="2"]

תפריט נגישות

× היי איך נוכל לעזור לך?