חינוך לעצמאות ולכבוד הוא תהליך שמתחיל מהבית ונמשך לאורך כל שלבי ההתבגרות. חשוב מאוד לתת לילד לבְחור – מה ללבוש, מה להכין לארוחת עשר, מתי לעשות שיעורים (בגבולות הגיוניים). בחירה מעודדת אחריות על ההחלטות
במסגרת שיעור שיר עברי, למדנו את השיר "אין כבר דרך חזרה", שכתב יורם טהר לב. הילדים שאלו: "למה אמרנו לבריטים 'בלי טובות'?". המסקנות הן שהחלוצים היו גאים שהם עצמאיים ואין להם כל תלות בבריטים. כאן מתחיל שיח – מה זה להיות עצמאי? כיצד אנו לומדים ומתחנכים להיות עצמאיים?
חינוך לעצמאות ולכבוד הוא תהליך שמתחיל מהבית ונמשך לאורך כל שלבי ההתבגרות. החלוצים שהגיעו לארץ, בזמן המנדט הבריטי, מאוד לא אהבו שאנחנו תלויים במשטר זר. הם רצו לתת לילדים שעתידים לחיות בארץ הזו דוגמה אישית. ילדים לומדים המון מהתבוננות. אם יראו שהם מתנהלים בכבוד כלפי אחרים, מקשיבים ומתנהגים באחריות – זה מודל שהם סופגים. לכן, הם אמרו לבריטים שרצו ל"חסל את הנגע" – "בלי טובות". החלוצים האמינו שיש להם את הכלים לטפל בנגע בעצמם.
משק הפועלות בפתח תקווה הוא רק אחת הפנימיות שהיו במדיניות חינוך של להעניק תחושת אחריות לילדים. גם בקיבוץ, הילדים קמו בארבע בבוקר וקיבלו משימות שמתאימות לגילם. לסדר את החדרים (לינה משותפת), סייעו להכין אוכל בחדרי האוכל, לערוך שולחנות וכמובן להיות אחראים להתארגנות שלהם לזמן הלימודים. זה מלמד עצמאות וגם נותן תחושת מסוגלות.
המפגשים שערכו החלוצים אחרי ארוחת הצוהריים, כסיכום למילוי המשימות היומיות, היוו זמן נכון לשיח על מצבים חברתיים – איך מתנהגים כשמישהו נפגע? מה עושים כשלא מצליחים לבד? הדיונים הללו חיזקו גם ערכים כמו ערבות הדדית וחברות וגם נתנו מקום לחשיבה עצמאית.
גבולות נותנים ביטחון
כדי לגדל ילד עצמאי חשוב מאוד לתת לו לבְחור – מה ללבוש, מה להכין לארוחת עשר, מתי לעשות שיעורים (בגבולות הגיוניים). בחירה מעודדת אחריות על ההחלטות. עם זאת, להציב גבולות ברורים, עם הרבה אהבה. גבולות נותנים ביטחון. כשהם מוגדרים בצורה רגועה, בלי צעקות, או השפלות, הילד לומד שיש חוקים ושהתנהגות מכבדת היא לא רק אופציה – היא ציפייה.
כשילד מגלה עצמאות או מתנהג בכבוד, כדאי לשים לב, לשבח, לומר "שמתי לב שבחרת יפה", "התמודדת לבד – כל הכבוד". חוסן נפשי של ילד, אותו חוסן שמאפשר לילד להיות עצמאי, מותנה בעולם הרוחני של הילד, כמו בסיפור החלוצים. אותו עולם רוחני שהוא עולם המשמעות. חשוב לטפח ול"תדלק" את העולם הרוחני, שעוסק בנושאים כמו מוטיבציה, ייעוד והשראה. ערכים בעולם הרוחני, שמהם נובעות כל ההתנהגויות שלנו, הם חלק חשוב בחינוך לעצמאות. מי שמתפתח מבחינה רוחנית הוא אדם מועשר ומאושר יותר. העצמאות שלנו, כעם וכמדינה, תלויה מאוד בכוח הרוח שבחינוך למסוגלות, ערבות הדדית ורעות אמת.
כתבות שיכולות לעניין אותך
אולי יעניין אותך גם:
-
"בשביל שאתם תשנו טוב, צריך שמישהו לא יישן"
רב"ט אלחנן דימנט, יליד רמת מגשימים, הוא תותחן בגדוד 46 'שלח' של חטיבה השריון 401,…
-
לא צריך גיל בשביל שביל
מיזם חינוכי מיוחד, ראשון מסוגו, נרקם בקיבוץ מרום גולן. הפרויקט מחבר את תחום החינוך החברתי-קהילתי עם…
-
פינוי מוסק? לא מה שחשבתם - חטיבת הגולן
בשבוע שעבר, התקיים תרגיל מוסק של חטיבת הגולן, הכלל כשנים עשר מסוקים, כוחות חיל רגלים,…