בפרשת "ויצא" אנו מלווים את יעקב אבינו כאשר הוא בורח מביתו, נרדף על ידי עשיו וחשוף לעולם זר ומנוכר. פניו הם לחרן, אל דודו לבן ומה שממתין לו בחרן איננו רק התחלה חדשה, אלא גם מבחן רוחני עמוק
בפרשת "ויצא", יעקב בורח לחרן מפני זעמו של עשיו, בעניין "גניבת" הבכורה וברכות יצחק. כיצד יעמוד יעקב, כנציג האמונה והצדק, בסביבה של רמאות, תככים ועבודת אלילים?
התורה מתארת כיצד יעקב, לבדו, נשכב לישון בלילה בבית אל, ראשו מונח על אבן, והחלום שמתגלה לו – סולם מוצב ארצה וראשו מגיע השמיימה – הופך למגדלור של משמעות. יעקב מבין: שליחותו אינה רק אישית. עליו לחבר בין ארץ לשמים, בין המעשה האנושי לבין השליחות האלוקית.
כך מתחיל יעקב את מסעו בחרן, מקום שחז"ל מתארים כ"חרון אף של מקום", מקום שטוף שקר ועבודת אלילים, שמציב מולו אתגר כפול: לשמור על עצמו ולבנות בית נאמן לערכים, בתוך סביבה עוינת.
חז"ל מתארים את מסירותו של יעקב בעבודתו בבית לבן. "עם לבן גרתי", יאמר יעקב שנים לאחר מכן ורש"י מפרש: "ותרי"ג מצוות שמרתי". הוא לא רק שומר על עצמו, אלא גם מקיים את ערכיו מתוך עמל רב. בעוד לבן מתמרן ומערים עליו שוב ושוב, יעקב ממשיך לדבוק ביושרה.
לא נותנים לחושך לנצח
דמותו של יעקב מזכירה דוגמאות רבות מההיסטוריה היהודית, שבהן עמדו יהודים מול מציאות בלתי אפשרית ושמרו על מוסריותם. אחד הסיפורים המרגשים ביותר מגיע מתקופת השואה, מתוך מחנה הריכוז פייהינגן. באותם ימים, ניסה משה פרל, אחד האסירים, לשמר את רוח החג של פסח. הוא טען בפני קצין המחנה שהוא זקוק ל-10 ק"ג קמח ליצירת דבק ובכך הצליח לאפות מצות עבור חבריו.
מעשה זה, לא היה רק אקט של הישרדות, אלא גם הצהרה רוחנית: אפילו בלב החושך הנורא, יהודי אינו מוותר על זהותו, על אמונתו. כמו יעקב, גם אותם אסירים במציאות של רוע לא נתנו לחושך לנצח. הם בחרו להיות אור, ולו לרגע קצר.
יעקב אבינו אינו דמות מיתית בלבד, הוא מורה דרך. מורשתו ניכרת גם היום, כאשר אנו נדרשים לעמוד בניסיונות דומים, אמנם במציאות שונה. הרב קוק זצ"ל, באיגרתו הידועה, כתב על תפקידו המוסרי של עם ישראל גם בעתות מלחמה: "מלחמת ישראל אינה רק מלחמה פיזית, אלא גם מלחמה מוסרית".
גם אנו, כמו יעקב, מוקפים בתרבות שמאיימת לשחוק את ערכינו. כמו החיילים שלנו, ששומרים על מוסריות גם מול אויב חסר רחמים, עלינו לזכור שהעוצמה האמתית היא היכולת להיות "עם סגולה", בכל מצב.
אור לגויים
הנביא ישעיהו מתאר חזון שבו אומות העולם יכירו במעמדו הייחודי של עם ישראל ויבקשו ללמוד מדרכיו: "והלכו עמים רבים ואמרו: לכו ונעלה אל הר ה'… ויורנו מדרכיו ונלכה באורחותיו", (ישעיהו ב', ג'). בנבואה זו, העמים אינם רק מכירים בבחירת ישראל, אלא גם שואפים לאמץ את ערכיו וללכת בדרכיו. חזון זה משקף את התפקיד המוסרי והערכי של עם ישראל כאור לגויים, תפקיד הנובע מעמידה איתנה בערכי היהדות, גם מול אתגרים וסכנות.
מסעו של יעקב אינו רק מסע של גלות, אלא מסע של גאולה. הוא מלמד אותנו שעלינו לעמוד מול כוחות השקר והרשע, מתוך נאמנות לערכים. העוצמה שלנו טמונה לא רק בהישרדות הפיזית, אלא ביכולתנו להישאר נאמנים לעצמנו, לאמונתנו ולחזון שניתן לנו.
כשאנו שואלים כיצד נשמֵר את האור בעולם מלא חושך, התשובה נמצאת בפרשה: נשמור על ערכינו, לא נירתע מאתגרים ונזכור שתפקידנו לחבר בין ארץ לשמים.
שבת שלום, גיא אדרי
כתבות שיכולות לעניין אותך
אולי יעניין אותך גם:
-
מעגלים של אור
פרויקט "מעגלים" בבית הספר "גמלא" הקים קבוצת העצמה באמצעות שיח ותנועה, לבנות כיתות ד'-ו'. בתהליך…
-
"משחקים של אור וצל" – המוסד
"המוסד" הם: שיר ירושלמי, אור בר-טל ואסף ניר, שגדלו יחד בקיבוצי צפון הנגב, ניגנו יחד…
-
קריאת מגילה במקום מהיפים בעולם
אם אתם מוצאים מקום נכון יותר לקרוא בו את המגילה, נלך לשם, אבל אין -…