המנוע המשימתי של המסע הסוער

ארבעים שנה לאחר צאת "כאן על פני אדמה", הוציא מוקי צור את ספר ההמשך, "מסע סוער", במתכונת דומה. התמונה הכוללת בנויה מתוך הסיפורים הקטנים, הן של אנשים מן השורה והן של אנשים מן ההנהגה. מוקי צור, "מסע סוער" הקיבוץ 1954-1932, הוצאת הקיבוץ המאוחד ויד טבנקין, 2021


את מדף הספרים המוקיצורי שלי, חנכתי לפני ארבעים שנה, בספר "כאן על פני אדמה", שמוקי ערך יחד עם תאיר זבולון וחנינא פורת. לפני כ-15 שנה, שלחתי אותו לכריכייה, כי הוא כבר היה מרופט לגמרי. זה לא רק כיוון שקראתי את הספר לראשונה בטירונות, בתנאי שטח, אלא גם כיוון ששבתי וחזרתי ושבתי וחזרתי אליו כמדריך, כמרצה וככותב. זהו ספר, שבאמצעות קטעי מקורות קצרים, תיאר את הקיבוץ מראשיתו עד ראשית שנות השלושים, כשהמקורות הציגו את הקיבוץ מבפנים, מתוך החיים עצמם, בתחומים השונים, לצד הסברים והרחבות של העורכים. הספר ממש הכניס אותי אל תוך הקיבוץ של שנות העשרים. הזדהיתי מאוד עם החלוצים וראיתי את חבריי ואותי כממשיכיהם.

מאז, הלך מדף הספרים המוקיצורי שלי ותפח. אני אוהב מאוד את דרכו של מוקי כהיסטוריון. בכנסים ובימי עיון, הוא בולט בתור "מר" בין הדוקטורים והפרופסורים, אך בעיניי, הוא יודע לספר את הסיפור ההיסטורי טוב מהם, בשל יכולתו לספר על החיים עצמם מתוך העדויות של האנשים מבפנים, שאת חלקם הספיק לראיין בערוב ימיהם וזאת, בלי לוותר על התמונה הכוללת ועל הפרשנות שלו כהיסטוריון וסופר. לא כל ספריו של מוקי הם באותה רמה; יש בהם טובים יותר או פחות, אך כאשר נשאלתי במשאל של עיתון "הקיבוץ" (עליו השלום) מהו הספר
על הקיבוץ האהוב עליי, לא ציינתי שם של ספר אחד, אלא ציינתי את מכלול יצירתו של מוקי.

עכשיו, ארבעים שנה לאחר צאת "כאן על פני אדמה", הוציא מוקי צור את ספר ההמשך, במתכונת דומה, שנקרא "מסע סוער" והוא עוסק בקיבוץ בשנים 1932-1954. שוב, הוא מציג את התמונה הכוללת, אך בונה אותה מתוך הסיפורים הקטנים, הן של אנשים מן השורה והן של אנשים מן ההנהגה. הספר הוא במתכונת אלבומית, עמוס בתמונות רבות, בכל עמוד, המעניקים לו חיוּת. התמונות מספרות את הסיפור לא פחות מן המילים.

על פי גלי העליה

למה עד 1954? טבעי היה שהספר יהיה עד 1948, שנת הקמת המדינה. מוקי מסביר זאת: "אומנם מדינת ישראל קמה ב-1948, אך זוהי קביעה שמתעלמת מן העובדה שב-1948 החברה הישראלית איננה עדיין אפילו הגרעין לחברה הישראלית שתקום. אין היא אלא כחמישה אחוז של העם היהודי, אין המדינה כוללת את כלל הקהילות היהודיות שעלייתן אחרי קום המדינה ייסדה את הגרעין לחברה הישראלית שתקום. ההיסטוריוגרפיה הציונית לא קבעה את תחנותיה לפי אירועים פוליטיים, או צבאיים. היא לא קבעה את תודעתה ההיסטורית על פי הפוגרומים, או המלחמה, אלא על פי גלי העלייה ארצה. הקביעה שב-1948 קמה המדינה אומנם נכונה מבחינה פוליטית, אך לא לגמרי מבחינת תולדות החברה הישראלית. במהלך הקמת המדינה ומלחמת העצמאות, הייתה קביעה מהפכנית לא מדעת שביקשה לשנות את תפיסת ההיסטוריה של היישוב היהודי בארץ. היא קבעה את המעבר מתקופה לתקופה על פי המלחמות ולא על פי העליות".

יש היגיון רב בבחירה הזאת. אני מתחבר לרעיון של התודעה ההיסטורית הציונית על פי גלי העלייה. אולם גם אם הרעיון נכון, בספר עצמו הוא מוחמץ. למעשה, המתכונת המאפיינת את הספר, כמו את קודמו, מסתיים בתש"ח וההמשך אינו אלא מסה של מוקי צור. מסה מעניינת ומחכימה, אך מחמיצה את המתכונת של הסיפור באמצעות מקורות, קטעי יומן, קטעי מאמרים, קטעים מעלוני הקיבוצים וממכתבים של חברים,
שהיא לוז הספר.

המשימתיות הציונית

דווקא העובדה שהספר מסופר דרך החיים עצמם של החברים בקיבוץ, מעצימה את העובדה שמהות החיים בקיבוץ הייתה המשימתיות הציונית. אכן, האירועים שבהם מיטלטל המסע הסוער של הספר הם חומה ומגדל, מלחמת העולם השנייה וההיערכות לפלישה מסוריה ולבנון שבשלטון ממשלת וישי הפרונאצית ועוד יותר מכךמכיבוש הארץ בידי הכוחות הגרמניים בפיקודו של רומל, שנעו באפריקה לכיוון ארץ ישראל, ההתנדבות לצבא הבריטי, הפלמ"ח, ההעפלה, צל השואה, פרק על הצנחנים מן היישוב שצנחו באירופה, העקורים היהודים אחרי השואה ומלחמת השחרור. לצד כל אלה, האירוע הטראומטי של הפילוג בקיבוץ המאוחד והפילוגים הקטנים יותר בתנועות הקיבוציות האחרות, בשנותיה הראשונות של המדינה.

התקופה המתוארת בספר היא תקופת השיא של התנועה הקיבוצית, כיוון שזו תקופת השיא של המשימתיות הציונית שלה. לאחר קום המדינה, חל תהליך של ירידה מתמדת במתח המשימתי ושל התברגנות הקיבוץ ועמוירידה במעמדו של הקיבוץ בעיני הסביבה ובעיני חבריו.

האם עצם הקמת המדינה הפחית את הצורך בקיבוץ כגוף הנושא את עמו עלי שכם? או שהייתה זו עייפות החומר של חברי הקיבוצים, שרצו ב"נורמליזציה" של חייהם? כך או כך, הספר ממחיש עד כמה המנוע של הקיבוץ היה המחויבות המשימתית האקטיביסטית שלו ושל חבריו ולכןמבט רטרוספקטיבי על השנים שלאחר התקופה המסוקרת בספר, ימי התרופפות המתח המשימתי היא תקופה של החמצה.

SU
MO
TU
WE
TH
FR
SA
29
30
31
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
1
אירועים שיתקיימו ב 1st ינואר
No Events
אירועים שיתקיימו ב 2nd ינואר
No Events
אירועים שיתקיימו ב 3rd ינואר
No Events
אירועים שיתקיימו ב 4th ינואר
No Events
אירועים שיתקיימו ב 5th ינואר
No Events
אירועים שיתקיימו ב 6th ינואר
No Events
אירועים שיתקיימו ב 7th ינואר
No Events
אירועים שיתקיימו ב 8th ינואר
No Events
אירועים שיתקיימו ב 9th ינואר
No Events
אירועים שיתקיימו ב 10th ינואר
No Events
אירועים שיתקיימו ב 11th ינואר
No Events
אירועים שיתקיימו ב 12th ינואר
No Events
אירועים שיתקיימו ב 13th ינואר
No Events
אירועים שיתקיימו ב 14th ינואר
No Events
אירועים שיתקיימו ב 15th ינואר
No Events
אירועים שיתקיימו ב 16th ינואר
No Events
אירועים שיתקיימו ב 17th ינואר
No Events
אירועים שיתקיימו ב 18th ינואר
No Events
אירועים שיתקיימו ב 19th ינואר
No Events
אירועים שיתקיימו ב 20th ינואר
No Events
אירועים שיתקיימו ב 21st ינואר
No Events
אירועים שיתקיימו ב 22nd ינואר
No Events
אירועים שיתקיימו ב 23rd ינואר
No Events
אירועים שיתקיימו ב 24th ינואר
No Events
אירועים שיתקיימו ב 25th ינואר
No Events
אירועים שיתקיימו ב 26th ינואר
No Events
אירועים שיתקיימו ב 27th ינואר
No Events
אירועים שיתקיימו ב 28th ינואר
No Events
אירועים שיתקיימו ב 29th ינואר
No Events
אירועים שיתקיימו ב 30th ינואר
No Events
אירועים שיתקיימו ב 31st ינואר
No Events









מחשבות ודעות

גשר צמח *9924 צ׳יטו טיגו 8 פרו המותג הסיני הגיע לצפון

תפריט נגישות

× היי איך נוכל לעזור לך?