מהו הסוד של הנשים שהובילו את עם ישראל ועיצבו את ההיסטוריה הרוחנית שלנו יותר מכל מלך, או נביא? על עוצמת האימהות והאור הנשי שמחזיק את העולם
"וַיִּהְיוּ חַיֵּי שָׂרָה" – למה דווקא לה?
מדוע דווקא שרה זוכה שפרשה שלמה תיקרא על שמה? מדוע התורה מונה את שנותיה בפרוטרוט, בעוד שחיי אברהם, האיש שהפך את העולם כולו לעבודת ה', נזכרים רק בהקשר לקבורתה? ולמה, דווקא כאן, התורה בוחרת להאיר את דמות האישה? ויש כאן שאלה עמוקה עוד יותר: מהו הסוד של הנשים שהובילו את עם ישראל בלי צבא, בלי תפקיד רשמי, בלי נאומים ובכל זאת, עיצבו את ההיסטוריה הרוחנית שלנו יותר מכל מלך, או נביא?
חיים שכולם שווים לטובה
רש"י פותח את הפרשה במילים מפתיעות: "וַיִּהְיוּ חַיֵּי שָׂרָה – כולם שווים לטובה". חיים שווים – לא כי היו קלים, אלא כי היו מלאים משמעות. שרה לא נולדה למנוחה. היא נלקחה פעמיים לארמונות זרים, נאלצה להרחיק את בנה של שפחתה ועברה חיים מלאים במבחנים. בכל זאת, כל שנותיה "שוות לטובה", כי הן נשענו על יסוד אחד שלא השתנה: אמונה. גדוּלה אמיתית, מלמדת אותנו שרה, איננה בריחה מן הקושי, אלא יציבות בתוכו. לא ברעש ההצלחה, אלא בשקט של עמידה.
האוהל שדלק גם בחושך
חז"ל מספרים שאוהלה של שרה היה שונה מכל אוהל אחר: נר שדולק מערב שבת לערב שבת, ברכה בעיסה וענן של שכינה שרוי עליו. כששרה נפטרה, הכול נעלם. כשבאה רבקה, הכול חזר. הנר הוא האור הפנימי שאינו נכבה, גם כשחיים סביבך נראים חשוכים. הברכה בעיסה היא הכוח להפוך את החומר לרוח, את היום-יום לקודש. הענן – הוא סמל לנוכחות ה' השורה במקום שבו יש נשיות מאמינה. בעוד אברהם יוצא להפיץ את שם ה' בעולם, שרה יוצרת את המרחב שבו שם ה' שוכן. הוא בונה אמונה כלפי חוץ והיא בונה אותה כלפי פנים. זו לא שאלה של תפקידים, אלא של מהות.
לראות מה שאברהם לא ראה
בפרשת גירוש ישמעאל, מתרחש רגע של מתח קשה: שרה דורשת להרחיק את ישמעאל ואברהם מסרב בלבו. הקב"ה אומר לו משפט שמטלטל עד היום: "כל אשר תאמר אליך שרה – שמע בקולה". לא "שמע אליה", אלא "שמע בקולה". שמע את הצליל הפנימי, את האינטואיציה האלוקית הטבעית שיש לה. רש"י אומר: "שרה גדולה ממך בנבואה". אברהם רואה את הרחמים, שרה רואה את העתיד. הוא מסתכל על המציאות, היא רואה את הייעוד.
מי מחזיק את השטח
מסופר על הבעש"ט שביקר בביתו של תלמיד חכם גדול ואשתו הצנועה. לאחר כמה ימים, אמר לתלמידיו: "הצדיק האמיתי בבית הזה – זו האישה". התלמידים הופתעו: "איך ייתכן? הרי הוא לומד ומתפלל יומם ולילה!". ענה להם הבעש"ט: "הוא גיבור החזית, אבל היא זו שמחזיקה את השטח. הוא נלחם והיא מחזיקה את הקודש". זו עוצמה שלא נשמעת, אבל בלעדיה אין קיום לעולם. היא לא מדברת, היא נמצאת.
שושלת הראייה הפנימית
אותה עוצמה עוברת מדור לדור: רבקה יודעת שיעקב, לא עשו, צריך את הברכה. היא רואה את העולם מבפנים. רחל מוותרת על הסימנים, כדי להציל את כבודה של אחותה ומלמדת שוויתור יכול לברוא עם. לאה נראית שנואה, אך היא אם רוב השבטים ונקברת לצד יעקב. תמר, יוכבד, מרים – כולן מחזיקות את העם ברגעים שבהם הכול עומד להיעלם. אלו הנשים שלא עושות רעש, הן בונות מציאות.
בין שוויון לשונות
בדור שלנו, נדמה שכולם נאבקים על אותה מילה – שוויון. אבל כשאנחנו מתעקשים להיות זהים, אנחנו מאבדים את הייחוד. הניסיון לטשטש את ההבדלים בין גברים לנשים איננו תיקון, הוא החמצה. העוצמה הנשית איננה חיקוי של גבריות, היא יצירה אחרת לגמרי. גבר נלחם על הקדושה – אישה מזמינה את הקדושה לשכון. גבר בונה בניינים – אישה בונה חיים. בזכות האימהות, אז והיום, יש לעולם הזה על מה לעמוד. האימהות של פעם הדליקו נרות.
האימהות של היום מחזיקות משפחות, אמונה, קהילות שלמות, לעתים תוך קריירה, אתגרים, מלחמות. והברכה של שרה, אותה ברכה בעיסה, עדיין מצויה בידיים שלהן.
השקט שמחזיק את הבניין
הרב קוק כתב: "יש קולות שנשמעים ויש קולות ששותקים, אבל דווקא הקולות השותקים הם המחזיקים את העולם". העולם נבנה מהחזית, אבל נשמר מבפנים. האבות הולכים בראש, אבל האימהות מחזיקות את הדרך. שרה, רבקה, רחל ולאה לא ניהלו מהפכות. הן בנו חיים. בכל דור, כל אם, כל מורה, כל אישה שמחזיקה אור קטן בתוך הבית, ממשיכה את חיי שרה.
האור שלא כבה
למה הפרשה נקראת "חיי שרה", אם היא נפתחת במותה? כי יש אנשים שחיים חיים של רעש וכשהם הולכים, הרעש הולך אתם. יש אנשים שחיים חיים של מהות וכשהם הולכים, האור שלהם נשאר. שרה אמנו לא נמדדת במה שעשתה, אלא במה שהשאירה. לא בקול שצעק, אלא באור שדלק. וזהו סוד "חיי שרה" -חיים שבהם הנר ממשיך לדלוק, הברכה ממשיכה לבעור, והשכינה עודנה שרויה על האוהל של כל אם, בכל דור, בכל בית, בכל אמונה שקטה, שמחזיקה את העולם.










