פרשת "קרח" היא סיפורו של איש שחפץ בכבוד. לא סתם איש, אלא ראש משפחה משבט לוי, קרוב משפחתם של משה ואהרון, בן למשפחה שנושאת את כלי הקודש. כל כך הרבה כבוד היה לו
מה עושה אדם שזקוק לעזרה – אך זועק על כולם שהוא מסוגל לבד?
זו שאלה שמלווה אותי בשבועות האחרונים, כשהזירה הציבורית הישראלית נדמית לעתים לשדה קרב של כבוד. בכל פעם שאני שומע שוב את הביטוי "אני הובלתי", "אני החלטתי", "אני יזמתי", עולה בי הדהוד חרישי מפרשת השבוע: מה ההבדל בין מנהיג שזוכה לברכת העם, לבין מנהיג שנבלע באדמה?
פרשת "קרח" היא סיפורו של איש שחפץ בכבוד. לא סתם איש, אלא ראש משפחה משבט לוי, קרוב משפחתם של משה ואהרון, בן למשפחה שנושאת את כלי הקודש. כל כך הרבה כבוד היה לו, אבל לקורח זה לא הספיק. קורח רצה לא סתם כבוד – קרח רצה להיזכר לדורות והוא נזכר, אך לא בצורה שרצה. שמו הפך למשל למחלוקת שאינה לשם שמים והוא נענש – הוא ועדתו יישארו חיים לעולם. שמו נותר חקוק. אך מה זה אומר על כבוד? מה זה אומר על מנהיגות?
העם הזה, שעומד בעוז בחזית ובעורף כבר למעלה משנה וחצי, הוא הוכחה חיה לכך שגדולה איננה עניין של פרסום. ראשי רשויות, צוותי רווחה, מתנדבות טלפוניות, שליחי מזון, אנשי חינוך ורפואה – כולם חוליה בשרשרת לאומית שאינה מחפשת כותרות. בעוד כל אלה עומדים זקופים, אך צנועים, עולה תמיהה: האם ההנהגה המרכזית זוכרת שהיא רק קצה הקרחון של מעגלי נתינה רחבים בהרבה?
"רק" שליחים
הפסוק "וישמע משה ויפול על פניו" (במדבר ט"ז, ד') מקבל משמעות חדשה מול פני דור רווי רעש. רבנו בחיי מדגיש: זו אינה נפילה של חולשה, אלא של ענווה. הרב קוק ("אורות הקודש") כותב שזו "סתימת שפתי בשר כדי לפנות מקום לנשמת הכלל". משה שותק – ומגלה שההנהגה הגדולה מכולן היא זו שמבינה את מקומה בתוך העם, כחלק מהעם ולא מעליו.
מדרש תנחומא מוסיף נופך נוגע: כשמשה יוצא אל קרח, הוא יוצא בשלום, בשקט, כי הנהגה של אמת אינה צריכה להתריס. אהרן, אחיו, אף הוא לא מדבר אלא רץ – "בין המתים ובין החיים" – עם הקטורת. לא קול רם, לא שכנוע, אלא פעולה מרפאה. זהו עומק צניעותם של מנהיגים אמיתיים: הם מבינים שהם רק שליחים.
אגדה שמובאת במסכת סנהדרין מספרת שקרח ראה ברוח קודשו שעתיד לצאת ממנו שמואל הנביא, שכתוב עליו "משה ואהרן בכהניו ושמואל בקוראי שמו". וחשב: אם כזה אדם יוצא ממני, ודאי שמקומי במנהיגות עם אהרון ומשה. אך שגה. חז"ל מלמדים: גם ראייה רוחנית עלולה לעוור, אם היא משרתת את האגו. לא נבואה חסרה לקרח – אלא ענווה.
מורשת של מחלוקת
גם הרמב"ם, בהלכות מלכים, מדגיש: לבו של המלך – הוא לב כל העם. אין הנהגה מנותקת, אין "אני" מנותק מ"אנחנו". הנהגה אמיתית מתבטאת בחיבור עמוק אל תחושת הציבור, בהקשבה, בשקט, בהכרה בכך שלולא העם, אין לה ממשות.
קרח, כך לימדו אותנו חכמים, קיבל את מבוקשו: שיזכרו אותו. אך הוא לא השאיר מורשת של עשייה, אלא של מחלוקת. לעומתו, משה ואהרן, שמעלתם בצניעותם, בנוּ עם. אהרן, ש"אוהב שלום ורודף שלום", משה ש"נופל על פניו" קודם שיגיב, אלו הם אבני הדרך למנהיגות מאחדת.
בעולם רווי מדיה ובמה, דווקא מי שנעלם מהפריים עושה את ההבדל. אולי הגיע הזמן לשאול: כמה אנשים גורמים לזה לקרות, גם אם שמם לא ייכתב בפתח הפרק הבא?
פרשת "קרח" היא תמרור. לא רק קריאה נגד מחלוקת, אלא בעד שותפות. לא רק אזהרה מפני רדיפת הכבוד, אלא תקווה למנהיגות של ענווה ובעיקר – תזכורת שמנהיג איננו האיש בראש, אלא האיש שלצדנו, הלוקח את הקטורת ורץ, בשקט, להציל את המחנה.
שבת שלום
 
								 
								 
								 
								 
								 
															









 
								