קצת על מחאות

גיא אדרי קצרין

ההיסטוריה מראה שתקופת משבר מכל סוג שהוא עלולה להביא לקריאת תיגר על הממשל, אם באמצעים ראויים ואם באמצעים ראויים פחות. האנושות ידעה מחאות ומרידות רבות בסמכות מאז ראשית קיומה, עוד מסיפור התפוח, חווה והנחש, דרך מרידות ומהפכות רבות לאורך ההיסטוריה. במחקר, חילקו את סוגי המרד למספר סוגים, כאשר ההבדלה העיקרית היא בסיבות לפרוץ המרד ובמטרות אותן רוצים להשיג. אין ספק שהמשבר אותו אנו חווים כעת, בדמות מחלת הקורונה, השלכותיה הרפואיות ויותר מכך -הכלכליות, מהווה קרקע פורה ליצירת לחץ על הציבור, אותו עלול הציבור לתרגם למחאות, או שאפשר להגיד שאנחנו כבר בתוך המחאות.

האביב הערבי

המרד הגדול ביותר שחווינו בעשורים האחרונים הוא זה המכונה האביב הערבי. הוא החל  לפני כעשר שנים, בתוניסיה, לאחר שרוכל שחש כי נעשה לו עוול הצית את עצמו ברחובה של עיר. האירוע הזה הוביל להפגנות קשות ואלימות בחלקן, במדינות מוסלמיות רבות, כאשר הקריאה החוזרת ונשנית בהפגנות הייתה “העם רוצה להפיל את המשטר”. הפגנות אלו הביאו באמת לנפילות של משטרים ויש אומרים שהיוו הזרז למספר מלחמות אזרחים, הנמשכות גם כעת באזורנו. אך במבט לאחור, קשה להצביע על הצלחות רבות של אותו המרד וכך, כעשור לאחר שהחל, במטרה להביא פתיחות, שקיפות ודמוקרטיה למדינות מוסלמיות, רוב המדינות שחוו את האירועים נשארו כשהיו.

ג’ורג’ פלויד

אני מאמין שרובכם שמעתם את השם ואם לא, בטוח שראיתם מה המוות שלו מחולל בימים אלו, ברחבי ארצות הברית. זה לא חדש שבארצות הברית של אמריקה מתרחש מקרה של אלימות משטרתית כלפי מיעוטים. אין ספק שכיום, הגזענות שם פחתה משמעותית, אך עדיין היחס כלפי מיעוטים, במקרים רבים, מביא לתסיסה מהירה בציבור. אין לי ספק שהאירועים האחרונים והמשבר העולמי הקיים נותנים גם הם את אותותיהם באלימות המתפרצת ברחובות המדינה. בעיניי, ההבדל בין האירוע הזה לאירועים הקודמים שציינתי הוא בעיקר במובילי המחאה ומטרותיהם. נראה כי ההרס העצום והאלימות הרבה לא מייצרים כלל תחושה של מלחמה למען מיעוטים, אלא כנגד הממשל כולו וכך, הפגיעה העיקרית שניתן לראות היא דווקא באותם אלו שסבלו וסובלים עדיין מהזנחה וגזענות, בימים רגילים ובטח מהמשברים סביב הקורונה ולא ניתן לראות כיצד מהומות אלו יביאו לשיפור חייהם.

תאוריות קונספירציה

מתוך אותה אטמוספירה, של לחץ ציבורי ומצוקה, ניתן לראות גם התפתחויות של מגוון רחב של תאוריות קונספירציה. אהבתי במיוחד את הסרטונים של שליפת שבבים מתוך מגוון רחב של מוצרי צריכה. התאוריה הנפוצה ביותר הנה סביב עניין הערים החכמות וה-5G. תמיד לימדו אותנו שבכל שקר ישנה טיפה של אמת. אין ספק שכל עניין הערים החכמות והתפתחות הטכנולוגיה תוכל, וכנראה גם תביא למעקב קרוב יותר אחרי כל אחד מאתנו. אך בואו נאמר את האמת: כבר היום, עוקבים אחרינו, הן באמצעות הטלפון הנייד והן באמצעים אחרים. לדוגמה, כל מי שקונה מוצר עם כרטיס מועדון, מבצעים אחריו מעקב וניתוח של רצף הקניות שלו. למי לא קרה שהוא חיפש מוצר או שירות מסוים בגוגל ובימים שלאחר מכן, החל לקבל פרסום אגרסיבי של אותו המוצר ברשתות החברתיות בהן הוא משתמש. דיברתי הרבה על הנושא של חופש המידע בהיבטים שונים, אך אין ספק שיש צורך להגביל בחוק את היכולת לאסוף מידע לגבינו וכן להגביל את המורשים לנהל מעקב שכזה.

אך אין לי ספק שעם התפתחות הקדמה, יהיה קשה יותר ויותר לשמור על פרטיות ולכן מי שלא מעוניין שיעקבו אחריו, כנראה צריך לחזור לחיות כמו בתקופת האבן. מה שמעניין הוא שמובילי המחאות בנושא חופש המידע חיים לרוב בעוצמה ברשתות החברתיות, המקום הכי חשוף שיש ועל כן, נראית קצת מוזרה הדרישה שלהם להיות אנונימיים.

ישנו גם את עניין הקרינה שעליו מדברים תחת אותה הכותרת ועל זה אומר מה שמדען בתחום אמר לי בנושא – כמעט כל מוצר אלקטרוני כיום פולט קרינה לא מסוכנת. אגב, השמש פולטת גם היא קרינה, אך המעבר לדור החדש יאפשר דווקא הקטנת עוצמת האותות והגדלת היכולות של הרשת. אותו מדען תיאר זאת כך: דמו בנפשכם שאתם עומדים במרחק מאדם אחר ומעוניינים לדבר אתו. בשביל לעשות זאת, תדרשו לצעוק. אך אם תעמדו קרוב אליו, העוצמה של הקול הנדרש תהיה נמוכה בהרבה. כך גם עם האנטנות. הפריסה הקרובה יותר תאפשר שידור גלים קטנים יותר ובעוצמות נמוכות יותר.

מחאת העצמאים

גילוי נאות, אני עצמי עצמאי ועל כן אני יכול להבין את חברי המתקראים “שולמנים”. מחקרים כלכליים רבים מראים שהמדינה מתקיימת בעיקר מחברות פרטיות, על כן על המדינה לדאוג לכך שאחרי שנעבור את המשבר הזה, תמשיך להיות כאן קרקע פורייה להקמת עסקים עצמאיים. אני מאמין שכל עצמאי צריך לקחת בחשבון את כלל הסיכונים הקיימים בשוק ולהיערך אליהם. בעל עסק שלא נערך לאירועים קשים, צריך לבוא בתלונות רק אל עצמו. אין ספק שבמקרה של מגיפה, שאינה צפוי, והיה קשה לקחת את האירוע הזה בחשבון, יש מקום לעזור ולתמרץ ככל הניתן, אך צריך לזכור שהמדינה יותר גדולה מכל עצמאי. בעיניי, המחשבה על הפיצוי למעסיקים שמחזירים עובדים לעבודה היא מחשבה טובה, אך נראה לי מוזר שעסק שהמשיך להעסיק את העובדים, על אף שהעבודה בו ירדה משמעותית, לא מקבל פיצוי כלל.

סיכום

מחאות הן הכלי האחרון של הציבור (הריבון) לבטא את דעתו, אך יש לזכור שלא כל מחאה, רועשת ככל שתהיה, מבטאת באמת את דעת כלל או אפילו רוב הציבור.

שבת שלום

כתבות שיכולות לעניין אותך

אפריל 2024

SU
MO
TU
WE
TH
FR
SA
31
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
1
2
3
4
אירועים שיתקיימו ב 1st אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 2nd אפריל
אירועים שיתקיימו ב 3rd אפריל
אירועים שיתקיימו ב 4th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 5th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 6th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 7th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 8th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 9th אפריל
אירועים שיתקיימו ב 10th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 11th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 12th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 13th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 14th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 15th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 16th אפריל
אירועים שיתקיימו ב 17th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 19th אפריל
אירועים שיתקיימו ב 20th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 21st אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 22nd אפריל
אירועים שיתקיימו ב 23rd אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 24th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 25th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 26th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 27th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 28th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 29th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 30th אפריל
אירועים שיתקיימו ב 1st מאי









מחשבות ודעות

גשר צמח *9924 צ׳יטו טיגו 8 פרו המותג הסיני הגיע לצפון
[adrotate group="2"]

תפריט נגישות

× היי איך נוכל לעזור לך?