פסיפס ישראלי מקורי בגולן ליום העצמאות

במרכז אירועי יום העצמאות השנה עמד מיזם אמנותי ייחודי מיצירותיהם של תלמידי בתי הספר בגולן. המיזם, בחסות מתנ”ס קצרין ובהובלת האמנית והמורה לאמנות צילי טל מנוב, שילב עמודי מודעות בסגנון של פעם עם תכנים ליום העצמאות, והתוצאה המרשימה: פסיפס ישראלי


 

 קבלו מתכון: מעוף + תבונה + תעוזה + מקצועיות + הבנה לנפש הילד וקהילת הגולן = מיזם פסיפס ישראלי.

מזיגת כל אחד מהמרכיבים הללו במידה האופטימלית נעשתה בידי האמנית והמורה לאמנות צילי טל מנוב; “המטבח” היה בדפוס פסטל במבוא חמה, “ההורים המודאגים” היו צוות מתנ”ס גולן, חומרים משובחים בשפע הגיעו מכיתות האמנות בבתי ספר בגולן; התוצאה המפתיעה מתנוססת היום בכניסה למשכן המועצה האזורית גולן בקצרין, הצופים מהללים.

החל מיום עצמאות זה, כל הצגה של תוצרי כיתות וקבוצות אמנות בגולן, תצטרך לקחת בחשבון את הרף הגבוה שהציבה השנה טל, כאשר הגתה והעמידה את עמודי הענק כתשתית להבאת יצירות אמנות אל עיניי הציבור.

אתגר בהחלט לא פשוט, אבל “מקפיץ כיתה” את כל קהילת הגולן, מבחינת היחס, החשיבות והמקום שהיא נותנת לתחומי היצירה השונים בתוכה.

על דרכו של המיזם מספרת בת שבע רייס, מנהלת שלוחת חיספין במתנ”ס גולן: “הרעיון להעמיד עבודות אמנות באירוע המרכזי של יום העצמאות, נולד אצל צוות המתנ”ס שביקש לא רק חוויה, אלא גם תכנים שקשורים לחג, לעצמאותנו.

מאוד רצינו לשתף את ילדי בתי הספר בעניין ולאחר התלבטות הוחלט שאלה יהיו ציורים ועבודות שימחישו כיצד רואים הילדים בעיניי רוחם את הנושא פסיפס ישראלי. בתי הספר בגולן נענו לאתגר, המורות לאמנות לקחו על עצמם להביא מפרי יצירת הילדים, בכל בית ספר נעשו עבודות בהתאם לגיל, וליכולת האמנותית.

אוצרות התערוכה הופקדה בידיה של האמנית צילי טל, וכשחשבנו כיצד להציג את העבודות, כך שלא יעמדו בפארק אפיק על סטנדים או על גדרות, הפלגנו בדמיון לימיה הראשונים של מדינת ישראל ונזכרנו בלוחות המודעות הענקיים שהיו מוצבים פעם בערים.

בתי הספר נענו ברצון וכשראינו את התוצר הסופי אמרנו שלא יכול להיות מצב שבמוצאי החג נוריד, נקפל ונגנוז. לכן החלטנו להעביר את העבודות למקום מרכזי, מכובד, לתקופה ממושכת ואכן, יש להן נוכחות מדהימה. לא דמיינו שככה זה ייראה ולילדים זו גאוות יחידה, בהחלט. היום כל מי שרואה את עבודתו, הילדים, ההורים, המוסדות החינוכיים, יכולים לטפוח לעצמם על השכם.

צילי, אוצרת התערוכה, היא מדהימה. יש לה יכולות וראייה אמנותית מקצועית וברמות. זו רק יכולה להיות צילי – לקחת עבודות כאלה ולהעמיד אותם בצורה שזה יתפוס את העין ולא יהיה סתם תערוכה. גם הקשרים הטובים שיש לה עם מורות האמנות תרמו מאוד להצלחת הנושא, הילדים לא חשבו שזה יקבל מקום כזה. אני בטוחה שבשנה הבאה נרצה להעמיד מיצג נוסף, כולם ירדפו אחרינו.”

איך לא חשבנו על זה קודם?

לא אחת, כאשר צופים בהגשמתו של רעיון מקורי, עולה מאליה השאלה: איך לא חשבנו על כך עד כה? הרי כל כך ברור שכך צריך בעצם לעשות, הרי לא יכול להיות אחרת… זה פותר את כל הקשיים והמכשולים שחווינו עד כה, מקפל בתוכו את כל התשובות הנכונות ועוד משאיר עודף.

כאלה בדיוק הם עמודי הענק והתערוכה שעליהם, רשות ההסבר עוברת מיד לאוצרת, הוגת הרעיון והמוציאה לפועל, צילי טל.

טל: “פנו אליי שאצור תערוכה שתאגד את כל בתי הספר של הגולן ליום העצמאות. הנושא משותף, כל בית ספר עובד בנפרד, עליי מוטלות האוצרות, איסוף העבודות ויצירת התערוכה.

המקום המיועד יהיה פארק אפיק ובגלל תנאי השטח הבעייתיים עלה אצלי הרעיון להציב את התערוכה בצורת גלילים כצורת לוחות המודעות.

הרעיון התקבל והחלטנו שכדי לכבד את עבודות הילדים לא נתלה את המקור, אלא נצלם את העבודות, נדפיס אותן בצורה מכובדת על קנבס איכותי, הרי הילדים משקיעים בעבודה ואין צורך ליצור עוגמת נפש בסיכון העבודות בגלל תנאי שטח ומזג אוויר.

רוב בתי הספר ממש שיתפו פעולה, הביאו את העבודות, חלקן צולמו בבתי הספר, את השאר צילם בצורה מקצועית הצלם דורון יניב מחד-נס, העבודות הודפסו ב”פסטל” במבוא חמה, וביום של ההפנינג הן נתלו והוצגו.

היתרון בצילום על קנבס הוא שלא התערבנו בצבעי העבודה, הודות לאיכות הצילום וההדפסה, כל בית ספר ועבודה זכו לבמה מאוד מאוד מכובדת וחלק מבתי הספר מבקשים את העבודות אליהם. אני חייבת לומר שזה לא היה מצליח אלמלא הם זרמו איתי והלכו עם הרעיונות שלי.”

אפריל 2024

SU
MO
TU
WE
TH
FR
SA
31
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
1
2
3
4
אירועים שיתקיימו ב 1st אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 2nd אפריל
אירועים שיתקיימו ב 3rd אפריל
אירועים שיתקיימו ב 4th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 5th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 6th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 7th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 8th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 9th אפריל
אירועים שיתקיימו ב 10th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 11th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 12th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 13th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 14th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 15th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 16th אפריל
אירועים שיתקיימו ב 17th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 19th אפריל
אירועים שיתקיימו ב 20th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 21st אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 22nd אפריל
אירועים שיתקיימו ב 23rd אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 24th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 25th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 26th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 27th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 28th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 29th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 30th אפריל
אירועים שיתקיימו ב 1st מאי









מחשבות ודעות

גשר צמח *9924 צ׳יטו טיגו 8 פרו המותג הסיני הגיע לצפון
[adrotate group="2"]

תפריט נגישות

× היי איך נוכל לעזור לך?