פחיתה ביבול פירות הקיץ

ארגון מגדלי הפירות בישראל: עקב חורף עם טמפרטורות גבוהות במיוחד וחוסר במנות קור, צפויה ירידה של כ– 40% ביבול פירות הקיץ


מנכל ארגון מגדלי הפירות בישראל, ירון בלחסן, אומר כי החורף האחרון אופיין בטמפרטורות גבוהות וכמות משקעים ממוצעת, עם מעט מאוד ימי גשם וחוסר במנות קור, שהנן הכרחיות לעצי הפרי הנשירים (תפוח, דובדבן, משמש וכד‘), על מנת להתעורר מתרדמת החורף, לפרוח ולהניב פרי בצורה מיטבית. בנוסף, חודש ינואר היה חם במיוחד והביא לשינויים בזמני הפריחה, שהתאפיינו בימים סגריריים וגשם לפרקים (במרץ), דבר שמנע משלב החנטה (התפתחות הפרי) להתקיים כנדרש.

בלחסן: “מנות קור הכרחיות להתפתחות פירות הקיץ הנשירים. לאורך החורף, מגדלי הפירות עקבו בדאגה אחר השינויים הקיצוניים במזג האוויר וכאבו לגלות, מדי בוקר, כי עצי הפרי מתקשים בהנבת יבול. בחלק מהמטעים, נרשם גם חוסר אחידות בגודל הפרי וישנם מטעים שלא הצליחו להניב פרי כלל. כל אלה הביאו לירידה חדה בכמות היבול של פירות הקיץ בכ-40% לפחות. מדובר בפירות האגס, המשמש, האפרסק והנקטרינה ובאחד הפירות האהובים ביותר על הציבור הישראליהדובדבן, שהעונה יבולו קטן ביחס לשנה שעברה ויעמוד על כ-1,000 טון בלבד, 2,500 טון פחות מאשר אשתקד.

החקלאים הם הראשונים להיפגע מאירועי מזג אוויר קיצון ונמצאים בתחתית שרשרת הרווח של הפרי אותו גידלו. מחסור בפרי וביקוש גבוה בתחילת עונת הקיץ, מעלה את מחיר הפירות, כאשר קיים גם פער תיווך של רשתות השיווק. חשוב לזכור, כי אין החקלאי קובע את המחיר הסופי לצרכן, אלא רשתות השיווק. רגע לפני חג השבועות, אני קורא לאחריות צרכנית, הן מצד הציבור הרחב והן מצד רשתות השיווק. על כולנו להתאחד תחת ההבנה כי עלינו לשמור על החקלאות והחקלאים כאחד, למען שמירה על ביטחון המזון לשנים הבאות. אחרת, לא תיוותר לחקלאים אפשרות והם ייאלצו לעקור מטעים, בשל חוסר כדאיות ותמיכה“.

לואיס עלם, מגיש (גוש חלב): מטעי הדובדבן ריקים מפרי. לצערי, המטעים נמצאים במצב של אפס יבול. ולראשונה, לא אמכור דובדבן השנה. כבר שנים רבות, שלא ראינו מראה קשה כזה של עץ עירום

החקלאי לואיס עלם, מגיש (גוש חלב), מגדל דובדבן ונקטרינה, מספר בכאב: “מטעי הדובדבן ריקים מפרי. לצערי, המטעים נמצאים במצב של אפס יבול. ולראשונה, לא אמכור דובדבן השנה. כבר שנים רבות, שלא ראינו מראה קשה כזה של עץ עירום. לא נותר לנו אלא להמתין לזנים המאוחרים הצפויים בחודשים הקרובים. מזה שנים, שאנו, החקלאים, מתריעים על השלכות משבר האקלים העלולות להביא למחסור בתוצרת החקלאית. כעת, כולנו מרגישים זאת, מגדלי הפירות, רשתות השיווק והציבור הרחב. אם לא נדע לתכנן נכון את עתידנו בחקלאות, היא תיכחד אט אט“.

ארגון מגדלי הפירות בישראל מייצג כ-3,500 מגדלי פירות ברחבי הארץ, המעבדים כ– 360,000 דונם של מטעים (לא כולל הדרים) בגבולות המדינה. הענף מהווה כ-23% מהתפוקה החקלאית בארץ.

אפריל 2024

SU
MO
TU
WE
TH
FR
SA
31
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
1
2
3
4
אירועים שיתקיימו ב 1st אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 2nd אפריל
אירועים שיתקיימו ב 3rd אפריל
אירועים שיתקיימו ב 4th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 5th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 6th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 7th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 8th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 9th אפריל
אירועים שיתקיימו ב 10th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 11th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 12th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 13th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 14th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 15th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 16th אפריל
אירועים שיתקיימו ב 17th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 19th אפריל
אירועים שיתקיימו ב 20th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 21st אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 22nd אפריל
אירועים שיתקיימו ב 23rd אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 24th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 25th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 26th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 27th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 28th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 29th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 30th אפריל
אירועים שיתקיימו ב 1st מאי









מחשבות ודעות

גשר צמח *9924 צ׳יטו טיגו 8 פרו המותג הסיני הגיע לצפון
[adrotate group="2"]

תפריט נגישות

× היי איך נוכל לעזור לך?