נאות גולן – חלוצי מיזם “הגולן נגלה לעין”

ביום חמישי האחרון, התקיים בנאות גולן ערב קהילתי, במסגרת פעילות שנת החמישים לגולן, אשר היווה את יריית הפתיחה למיזם “הגולן נגלה לעין”. ערב קהילתי מרגש וסוחף בו נחשפו התושבים להיסטוריה של המושב והעלו זיכרונות מהעבר הרחוק, שהיו מהולים בצחוק ודמעות


ערב חמישי, קור גולני בחוץ וקהילת נאות גולן מתכנסת במועדון החברים. ותיקים, בני המושב, צעירים ומשפחות חדשות. אט אט מגיעים להם האנשים, מלווים במטעמים ביתיים – עוגה, מאפה ומרק מהביל. ערב שכולו בניחוח נוסטלגי ואווירה ביתית וחמימה. המועדון וקירותיו הם נוסטלגיה וסיפורים מן העבר. ההתרגשות מורגשת באוויר וכבר מתחילת הערב, מתחילים הסיפורים לזרום ומתחילות לקלוח שיחות בקבוצות קטנות. ברק ניצת בעיני כולם בלי קשר לוותק ולגיל. מפגש בין ותיקי היישוב למשפחות שנקלטו בשנים האחרונות, מבוגרים וצעירים.

רגע של עצירה, כדי לשמוע את סיפור הקמתו של מושב נאות גולן, מפי לילך גונן, אשר למעלה משנה עסוקה באיסוף ותיעוד מידע, תמונות וחומרים מוותיקי היישוב. סיפור מרגש, אשר לימד לא אחד מאתנו, עד כמה איננו בקיאים בהיסטוריה של מושבנו הקט, על כך שהחומרים היו שמורים עד כה בבתים, ללא חוט מקשר ותיעוד ארכיוני. מכאן, התפזר כל אחד לערב שכולו תיעוד ומרקם אנושי. כפי שהדגישה לילך, ההיסטוריה  מורכבת מסיפורי האנשים, מלשון his story. ההיסטוריה היא פסיפס המורכב מהרבה חלקים, כל אחד ואחד, ותיק וחדש, מהווה נדבך בתמונה השלמה.

מטרתו המרכזית של הערב הייתה תיעוד במסגרת פרויקט “הגולן נגלה לעין”, בשיתוף עם “יד בן-צבי”. זהו פרויקט ייחודי לגולן, לרגל שנת החמישים, תחת המיזם “ישראל נגלית לעין”. “יד בן-צבי” הנו מוסד מחקר לתרבות וחינוך של תולדות ארץ ישראל, ירושלים וקהילת ישראל במזרח. מטרתו היא להעמיק את תודעת רציפותו של היישוב היהודי בארץ ישראל. “ישראל נגלית לעין” הוא מיזם לאומי לתיעוד, גיבוי והצלה של תמונות המדינה והארץ, תושביה ותולדותיה. מטרותיו – לחזק את השותפות של תושבים מכל שדרות הציבור בסיפור המורשת הישראלי לדורותיו, על ידי שיתופם כמתעדים, או מתועדים, במפעל לתיעוד ושימור של תמונות מאלבומים פרטיים.

המועצה האזורית גולן השתלבה בפרויקט, מתוך תפיסה כי הסיפורים המלווים את התמונות מאלבומי התושבים בגולן – ותיקים וצעירים, חילונים ודתיים, קיבוצניקים ומושבניקים – חושפים את הנוף האנושי והפיזי של האזור ורוקמים את סיפור התפתחותו במרוצת השנים ויחד, מצטרפים לבניית סיפורו של הגולן כולו. את הערב כיבדו בנוכחותם לי אלין שנבור, נציגת המועצה, גיא חרמון, רכז “הגולן נגלה לעין” ואוריה נוקד, מלווה הקהילתי של נאות גולן מטעם המועצה.

חששות רבים ליוו את ארגונו של ערב זה: האם יגיעו אנשים? ואם כן, האם יפתחו צוהר לחייהם האישיים, השזורים עם סיפורה של נאות גולן? כשנפתח הערב, התבדו החששות. התושבים הוותיקים לא אכזבו ובאו עמוסי אלבומים ומסמכים, שנסרקו בעמדות שהוצבו במיוחד לטובת ערב זה, מטעם הפרויקט “הגולן נגלה לעין”. הזיכרונות התעוררו לחיים וסיפורים מוכרים ושאינם מוכרים החלו לזרום.

המשפחות החדשות הוקסמו ממה שסופר במהלך הערב ומהדינמיקה המעניינת שנוצרה. כל סיפור, כל תמונה, כל מידע שנאסף בערב זה עתיד להיכנס לספר היובל של נאות גולן, שנכתב בימים אלה ממש.

בהובלתה של אביטל טבת, רכזת אירועי היובל בנאות גולן, התקיימו מעגלי חשיבה בנושא חינוך, תרבות וחגים. המעגלים נועדו לשילוב הקהילה בחשיבה כיצד לציין את היובל לנאות גולן בתחומים ובאירועים השונים, לאורכה של שנת ה-50, שבסיומה יציין נאות גולן, בספטמבר 2018, 50 שנה להקמתו.

פרויקט דגל נוסף שקורם עור וגידים בימים אלו ממש הוא “שביל נאות גולן”, שיספר למטייל בו את סיפורה של קהילת נאות גולן, באמצעות דיאלוג דינמי בין העבר להווה. השביל מהווה פרויקט קהילתי, המייצג ומשלב בעשייה את מגוון האנשים המהווים את קהילת נאות גולן. השביל משלב מספר תחנות, הפרוסות במושב ועוסקות בנושאים המייצגים את אופייה וסיפורה של נאות גולן, ביניהן תחנת מייסדים, חקלאים, תחנה קהילתית, תצפית טבע, תצפית בני מצווה.

הערב המיוחד הזה התאפשר הודות למועצה האזורית גולן, אשר דרך פרויקט “הגולן נגלה לעין”, תמכה בתהליך וליוותה מתחילת הדרך את פעילי היישוב ונציגיו. תודה נוספת ל”יד בן-צבי” על התמיכה, הגיבוי והקצאת המשאבים. כמובן, תודה ענקית לתושבי נאות גולן, שהיו הראשונים להצטרף למיזם, פתחו את לבם ונתנו לכולנו הצצה לעברם האישי. נתראה בערב הבא…

 

 

 

 

אפריל 2024

SU
MO
TU
WE
TH
FR
SA
31
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
1
2
3
4
אירועים שיתקיימו ב 1st אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 2nd אפריל
אירועים שיתקיימו ב 3rd אפריל
אירועים שיתקיימו ב 4th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 5th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 6th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 7th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 8th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 9th אפריל
אירועים שיתקיימו ב 10th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 11th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 12th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 13th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 14th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 15th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 16th אפריל
אירועים שיתקיימו ב 17th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 19th אפריל
אירועים שיתקיימו ב 20th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 21st אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 22nd אפריל
אירועים שיתקיימו ב 23rd אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 24th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 25th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 26th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 27th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 28th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 29th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 30th אפריל
אירועים שיתקיימו ב 1st מאי









מחשבות ודעות

גשר צמח *9924 צ׳יטו טיגו 8 פרו המותג הסיני הגיע לצפון
[adrotate group="2"]

תפריט נגישות

× היי איך נוכל לעזור לך?