מסביב למדורה

80 שנה מלאו להקמת הפלמח, יחידת העילית של כוח המגן העברי ביישוב היהודי בארץ ישראל לפני הקמת המדינה וחוד החנית של צהל במלחמת השחרור. חלק א


היום, 15 במאי, מלאו 80 שנה להקמת הפלמח, פלוגות המחץ שלההגנה“. התאריך העברי של האירוע, ולא בכדי, היה לג בעומר, החג שהציונות אימצה וציינה אותו כחג הגבורה.

הפלמח פעל במשך שבע שנים, מהקמתו ב-1941 ועד פירוקו, בפקודת בן גוריון, לאחר הקמת המדינה. היה זה הכוח המגויס היחיד שלההגנה“, שברובה התבססה על התנדבות של אנשים בשעות הפנאי שלהם. הפלמח היה יחידת העילית של כוח המגן העברי, ביישוב היהודי בארץ ישראל, לפני הקמת המדינה וחוד החנית של צהל, במלחמת השחרור, עד פירוקו והשתלבות חטיבותיו בכלל צהל.

מפקדו הראשון של הפלמח היה יצחק שדה ואחריויגאל אלון. הפלמח הוקם, בתמיכת הבריטים, בתקופת מלחמת העולם השנייה, כדי לפעול בעורף האויב, בסוריה ובלבנון, שהיו תחת שלטון צרפת של ממשלת וישי הפרונאצית וכדי להילחם בקרבות נגד הצבא הגרמני, אם יגיע לארץ ישראל. בהמשך, פעל הפלמח במלחמה בשלטון הבריטי, בהעפלה ובמלחמה בערבים במלחמת השחרור.

כוחות הפלמח חיו ופעלו בקיבוצי הקיבוץ המאוחד ולאחר מכן גם בקיבוציהשומר הצעירושילבו אימונים ועבודה. שדרת הפיקוד של הפלמח הייתה של חברי הקיבוץ המאוחד. טבנקין, מנהיג הקיבוץ המאוחד, היה מעין מנהיג רוחני של הפלמח. בן גוריון כינה ברשעות את הפלמחהצבא הפרטי של טבנקין“, יריבו הפוליטי.

לציון 80 שנה להקמת הפלמח, אקדיש את המאמר, בן שני החלקים, לשני שירים: המנון הפלמח ומסביב למדורה“.

ההמנון

את המנון הפלמח, כתב המשורר זרובבל גלעד, מראשוני תנועת הנוער העובד, חבר קיבוץ עין חרוד, פלמחניק, איש רוח, מהדמויות המרכזיות בקיבוץ המאוחד ועורך כתב העת שלו, “מבפנים“, לאורך שנים רבות. גלעד היה מנאמניו של טבנקין וממייסדי התנועה למען ארץ ישראל השלמה, לאחר מלחמת ששת הימים.

במהלך קורס המכים השני של הפלמח, בקיבוץ אלונים, ב-1942, שאחד ממפקדיו היה יצחק רבין, דחק מפקד הקורס, מאירקה דוידסון, מקיבוץ איילון, בזרובבל לכתוב שיר חדש, לכבוד טקס הסיום של הקורס. בשעת שמירה, כתב זרובבל את השיר, על פי מנגינה רוסית מוכרת, שיר לכת של הצבא האדום, שבשנות השבעים נכתבה לו הגרסה העבריתהלוך הלכה החבריא“. מיד עם רדתו מן השמירה, לימד שניים מחבריו את המילים והם הופיעו בלחן זה בטקס. על פי עדות אחרת, גלעד כתב את השיר ובתום אימון בקורס, הוא קרא אותו באוזני חבריו והם שידכו את השיר למנגינה. העדות על כתיבת השיר על פי הלחן נראית לי אמינה יותר. השיר פורסם בעמוד השער של עלון הפלמח והחל מושר הן בטקסי הפלמח והן בערבי הווי מסביב למדורה.

זרובבל חש אי נוחות מכך שהשיר הזה מושר בלחן שאינו עברי מקורי והוא שלח אותו לחברו הטוב, עוד מימי תנועת הנוער העובד, דוד זהבי, חבר קיבוץ נען. זהבי כתב לחן, אך לא היה מרוצה וגנז אותו. כעבור זמן מה, שב והוציא את השיר מן המגירה וכתב את המארש המוכר לנו.

זהבי לימד את השיר תחילה בקיבוצו ואחר כך עבר בין מחנות הפלמח ולימד את הלוחמים את השיר. ביוני 1943, השיר פורסם, יחד עם התווים, בעיתון הנוער העובדבמעלה“, (שבשנות ה-30′, זרובבל היה עורכו). מטעמי חשאיות, כותרת השיר הייתהשיר הפלוגותואת המיליםאנו אנו הפלמח“, החליפו המיליםאנו ההולכים בסך“. כעבור שנה וחצי, הוא שב ופורסם, עם הלחן של זהבי, בעלון הפלמח ושם במקוםכל בחור על המשמרנכתבבחורה על המשמר“, במסר פמיניסטי מובהק.

יהודה זיו, מוותיקי הפלמח: נעשתה הבחנה באמצעות שני הלחנים שלשיר הפלמח‘: כשהתוארחתיאר‘, ששימש במשמעותותיק‘, הוענק מטבע הדברים רק למי שזכה לשיר אתשיר הפלמחבנעימתו הראשונה, ואני בתוכם!

יהודה זיו, מוותיקי הפלמח, מספר בעדות לזמרשת“: “את הוותק בצהל נוהגים היום לקבוע באמצעות המספר האישי ואילו בעת ההיא, נעשתה הבחנה זו באמצעות שני הלחנים שלשיר הפלמח‘: כשהתוארחתיאר‘ (‘זקןבערבית), אשר שימש בלכסיקון הפלמח במשמעותותיק‘, הוענק מטבע הדברים רק למי שזכה לשיר אתשיר הפלמחבנעימתו הראשונה, ואני בתוכם!”

שיר שהציל עיר

אספר שני סיפורים הקשורים לשיר. האחד, מתוך עדות של אלעד פלד, בריאיון לעופר גביש. אלעד פלד, לימים אלוף בצהל ומנכל משרד החינוך, היה סמפ בחטיבתיפתח“, עת פיקד על כוח המגן שהגיע לצפת הנצורה, לקראת שחרור העיר, במלחמת העצמאות. מספר פלד: “כשהבריטים פינו את הגליל, צפת הייתה נצורה. קיבלתי הוראה לבחור 35 איש ולצאת לצפת הנצורה. עד שקיבלנו תגבורת, היה כבר שלוש בלילה. היינו צריכים ללכת דרך ביריהעין זיתים והייתה סכנת קטילה מוחלטת. הגענו לצפת בין 5:00 ל-6:00 בבוקר. פגשנו אנשים שהיו בטוחים שאלו רגעיהם האחרונים. הייתה אתי מחלקה. הוריתי להסתדר בשתי שורות ונכנסנו. צעדנו ברחוב, הלכנו למפקדה ושרנו את שיר הפלמח. על זה נאמר שצפת ניצלה על המעשה והנס.

מי שאמר את זה היה הרב זיידה הלר, הרב הראשי של צפת. הוא אמר: ‘צפת ניצלה על המעשה ועל הנס. המעשה אלו תפילות שאמרו היהודים והנס זה שהפלמח הגיע‘.

כששואלים אותי איך שיר עושה משהו. אני אומר: ‘הנה, שיר שהציל עיר‘”.

בזיכרונות של מאיר מייבר, איש צפת, הוא כתב: אינני יודע איך ייראו פעמי משיח, אבל באותה השבת בבוקר, כששמענו את שירת הפלמחניקים, שנכנסו לעיר, כולנו הרגשנו את פעמי המשיח

בזיכרונות של מאיר מייבר, איש צפת, הוא כתב: “אינני יודע איך ייראו פעמי משיח, אבל באותה השבת בבוקר, כששמענו את שירת הפלמחניקים, שנכנסו לעיר, כולנו הרגשנו את פעמי המשיח“.

את הסיפור השני, מצאתי במקרה לפני כחמש שנים, בנבירתי בארכיון הקיבוץ המאוחד, במסגרת עבודת מחקר שכתבתי. ביוני 1956, הרצה יגאל אלון, מפקד הפלמח ובאותם ימים ממנהיגיאחדות העבודה“, בפני הוועדה המדינית של מפלגתו. הוא הרצה על סיור מקיף שערך בארהב ושם מצאתי את הפסקה הבאה, על מפגש עם קהילת מיאמי ביץ‘, פלורידה, בחול המועד פסח: “קהל אדיר, כל יהודי העיר והסביבה הקרובה התכנסוהייתה לי שם הפתעה נעימה, כשעליתי על הבמה, והנה עלו חצי תריסר חזנים על הבמה, ביקשו לקום וכולם יחד שרו את שיר הפלמח. זו הייתה התרגשות גדולה מאוד ויצרה מעין פרוזדור נעים להרצאה לא רעה. אותם היהודים שבאו לתומם לשמוע נאום, יצאו במשקל פחות בכיסיהם ממה שנכנסו“.

רֹאשֵׁנוּ לֹא יִשַּׁח

שיר הפלמח מחולק לארבעה בתים, והוא מעין הקוד האתי של הפלמחניק וחזון הפלמח.

מִסָּבִיב יֵהוֹם הַסַּעַר,
אַךְ רֹאשֵׁנוּ לֹא יִשַּׁח
לִפְקֻדָּה תָּמִיד אֲנַחְנוּ,
תָּמִיד אָנוּ, אָנוּ הַפַּלְמָח!
מִמְּטוּלָה עַד הַנֶּגֶב,
מִן הַיָּם עַד הַמִּדְבָּר
כָּל בָּחוּר וָטוֹבלַנֶּשֶׁק

כָּל בָּחוּר עַל הַמִּשְׁמָר!
נָתִיב לַנֶּשֶׁר בַּשָּׁמַיִם,
שְׁבִיל לַפֶּרֶא בֵּין הָרִים,
מוּל אוֹיֵב דַּרְכֵּנוּ יַעַל,
בֵּין נִקְרוֹת וּבֵין צוּרִים!
רִאשׁוֹנִים תָּמִיד אֲנַחְנוּ,
לְאוֹר הַיּוֹם וּבַמַּחְשָׁךְ

לִפְקֻדָּה תָּמִיד אֲנַחְנוּ, תָּמִיד
אָנוּ, אָנוּ הַפַּלְמָח!‏

הבית הראשון מדבר על האיתנות, החוסן וכושר העמידה של הפלמחניקים, במצבי משבר וסערה, כאשר מסביב יהום הסער. ראשנו לא יישח! שום דבר לא יגרום לנו לכופף את ראשנו. מה שמאפיין אותנו הוא המסירות המוחלטת והמשמעת

הבית הראשון מדבר על האיתנות, החוסן וכושר העמידה של הפלמחניקים, במצבי משבר וסערה, כאשר מסביב יהום הסער. ראשנו לא יישח! כלומר, שום דבר לא יגרום לנו לכופף את ראשנו. מה שמאפיין אותנו הוא המסירות המוחלטת והמשמעת: לפקודה, תמיד אנחנו! לפני שנים אחדות, יצאה חוברת של אחד מארגוני הסרבנים, שכותרתה המגושמת הייתהלפקודה לא תמיד אנחנו“. מעין לעג והתרסה נגד האתוס הפלמחניקי. אכן, רוחם של הסרבנים העריקים היא היפוכה המוחלט של רוח הפלמחרוחם הרופסת של אנשים שראשם שח תדיר, מתוך בחירה.

הבית השני מבטא את אהבת ארץ ישראל של הפלמחניקים. כאמור, הפלמח היה ברוחו של הקיבוץ המאוחד. עיקר האמונה של הקיבוץ המאוחד, אותה הנחיל טבנקין, היה שלמות הארץ. אולם ארץ ישראל השלמה של טבנקין לא הייתה מן הים עד הירדן. הוא לא היה מינימליסט. היא הייתה מן הים עד המדבר, כלומר ארץ ישראל משני עברי הירדן. ומה הגבול המדויק? אין גבול מדויק. את הגבול תקבע המחרשה. לפני שנים אחדות, יצא לאור ספרו של יעקב צור, על הקיבוץ המאוחד באמונה ומאבק על שלמות הארץ. שם הספר הואמן הים עד המדבר“, מתוך המנון הפלמח. המשך הבית: “כל בחור וטוב לנשק / כל בחור על המשמר“, מתכתב עם פסוק מספר שמואל המתאר את שאול המלך: “וְלוֹ הָיָה בֵן וּשְׁמוֹ שָׁאוּל, בָּחוּר וָטוֹב, וְאֵין אִישׁ מִבְּנֵי יִשְׂרָאֵל טוֹב מִמֶּנּוּ, מִשִּׁכְמוֹ וָמַעְלָה, גָּבֹהַּ מִכָּל הָעָם“.

הבית השלישי מתאר את היכולות של הפלמחניקים, כסיירים ולוחמים מצוינים, הדבקים במשימה וחותרים למגע ולכן אף אויב לא יעצור אותם. “נָתִיב לַנֶּשֶׁר בַּשָּׁמַיִם, שְׁבִיל לַפֶּרֶא בֵּין הָרִים, מוּל אוֹיֵב דַּרְכֵּנוּ יַעַל, בֵּין נִקְרוֹת וּבֵין צוּרִים!”

המיליםנתיב לנשר בשמיםמתכתבות עם פסוק מספר משלי: “שְׁלֹשָׁה הֵמָּה נִפְלְאוּ מִמֶּנִּי, וְאַרְבָּעָהלֹא יְדַעְתִּים: דֶּרֶךְ הַנֶּשֶׁר בַּשָּׁמַיִם, דֶּרֶךְ נָחָשׁ עֲלֵי צוּר, דֶּרֶךְ אֳנִיָּה בְלֶב יָם וְדֶרֶךְ גֶּבֶר בְּעַלְמָה“.

הכותב מודה שיש שאלות הנשגבות מבינתו. ארבעתן קשורות בניווט, סמל לקשייו בהתמצאות בעולם ובהבנתו. איך יודע הַנֶּשֶׁר לנווט את דרכו בַּשָּׁמַיִם? כיצד מנווט הנחש את דרכו בין הסלעים? כיצד יורדי הים המפליגים אל הים הרחב, האיןסופי, מצליחים לנווט בהצלחה אל יעדם? ומהי הדרך בה מצליח הגבר להגיע אל לב אהובתו?

על פי זרובבל, הסייר הפלמחניק גבר על התעמולה שנפלאה מהחכם באדם, משורר משליהוא יודע את נתיב הנשר בשמים.

הבית האחרון מתאר את הנכונות חסרת הגבולות של הפלמחניק להתגייס ולהירתם לכל משימה שתוטל עליו, בגלוי ובסתר, באור היום ובמחשך.

מה שחסר במילות השיר זו התייחסות לשילוב של העבודה והאימונים והחיים בקיבוצים. הסיבה לכך היא שהשיר נכתב עוד בטרם התקבל הסדר העבודה והאימונים, שנבע ממשבר כלכלי, שאיים על קיום הפלמח.

(חלקו השני של המאמרבשבוע הבא)

אפריל 2024

SU
MO
TU
WE
TH
FR
SA
31
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
1
2
3
4
אירועים שיתקיימו ב 1st אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 2nd אפריל
אירועים שיתקיימו ב 3rd אפריל
אירועים שיתקיימו ב 4th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 5th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 6th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 7th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 8th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 9th אפריל
אירועים שיתקיימו ב 10th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 11th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 12th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 13th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 14th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 15th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 16th אפריל
אירועים שיתקיימו ב 17th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 19th אפריל
אירועים שיתקיימו ב 20th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 21st אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 22nd אפריל
אירועים שיתקיימו ב 23rd אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 24th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 25th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 26th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 27th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 28th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 29th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 30th אפריל
אירועים שיתקיימו ב 1st מאי









מחשבות ודעות

גשר צמח *9924 צ׳יטו טיגו 8 פרו המותג הסיני הגיע לצפון
[adrotate group="2"]

תפריט נגישות

× היי איך נוכל לעזור לך?