מילת הקסם – “וואלד עבדול רחמן”

מתוך סיפוריהם של מאירסון ולז’ינסקי, ממתיישבי הבטיחה


 

“הבטיחה, חבל ארץ נפלא וקטלני, בו ‘שואגת’ ימת כנרת אל החוף בנהמת גלים, כשהם פולטים אליו שורשי עצים ודגה רבה. מפליטת העצים, אספו האריסים היהודים ערמה משותפת להסקה, די צרכיהם לשלוש שנים. כיוון שזרעו האריסים את יבולם הראשון באותה אדמה ברוכה, מחרשה שנמשכה על ידי שלושה זוגות בהמות, הצמיחה חיטה אשר שבליה הכבדות מנו כדי 80 גרגיר השיבולת… האריסים עבדו בשותפות, אך אכלו בפני עצמם, ועבדול רחמן פשה חוסה עליהם כ’מלך המקום’.
“… אף אסף עבדול רחמן את השייכים בסביבה ודיבר אליהם: ‘באו אלינו אריסים, אשר נשיהם לבנות, ואתם חלילה לכם לנגוע בהם לרעה’. ואמנם שמו של עבדול רחמן פעל ועמד להם. ‘וולאד עבדול רחמן’, נאמר עליהם וזה הספיק. את מצרכיהם היו מביאים בסירה מטבריה. אם סער הים פנו לצד החוף, לעבר טבחה. רצו הספנים להטיל את הסחורות לים כדי להקל על הסירה, ואמר להם מאירוביץ את מילת הקסם – ‘וולאד עבדול רחמן’ והספנים שוב לא העזו לעשות ברכושם כישר בעיניהם”.

“…אף על פי כן, לא היו מבודדים לחלוטין מהיישוב היהודי. לעתים מזומנות, היו יושבים בזה ר’ לייבל השוחט מירושלים וסוחר דגים ירושלמי, שהיה מבלה בין הערבים, אך מקפיד בשבתות לחבוש את השטריימל.

“חמרים מצפת היו מביאי קמח, וממתיישבי א-ז’גום (בני יהודה, שיבוש השם במקור – ד.ש.) היו סרים אליהם בדרכם. הללו בבני יהודה ראו את יושבי ‘בטיחה’ מעל ההר ואילו יושבי העמק לא יכלו לראות את היישוב של אנשי צפת, כי ההר הסתיר. אכן, יושבי מישור היו, עם פני ימת כנרת, והשמש הייתה מקדימה לשקוע עליהם: לפיה היו מכוונים את הדלקת הנרות וקיימו שאר חגים ומועדים, במקומם הנידח מיישוב.

“… הקדחת לא איחרה לבוא אל אוהליהם, ואלמלא ד”ר טוראנס, זכור לטוב, מבית החולים של המיסיון בטבריה, לא נותרו גם המעטים בחיים. כבר הייתה לו שיטה לד”ר טוראנס, לטבול את הקודח בחומו במים קרים, והתיאבון שבא אחרי הטבילה הוא אשר הציל. אף יצוין לטוב, כי מטבח כשר היה בבית החולים שלו, לשירותם של החולים היהודים הללו”.

“… רבקה מאירסון שחלתה, שבה לאיתנה ובא בעלה רכוב על סוס, לקחתה עמו לא-בטיחה: ‘נרכב ביחד על הסוס ואת התינוק תחזיקי בחיקך’, אמר ובשקים הובילו מצרכים שקנו בטבריה. בהיותם בדרך, פגעו בהם פרחחי הבדווים, אך מאירסון ידע לאגרף והבדווים לא היו בקיאים באמנות זו. כיוון שאחד הפרחחים הצליח להוציא ראש סוכר מהשקים וברח, נמלטו אחריו גם חבריו, ונוסעינו הגיעו בשלום עד לרדן, עברו אותו ושבו לביתם”.

מתוך: “לסול המסילה”, התיישבות יהודית בגולן בתקופת העלייה הראשונה. כותבות: יהודית וויטהם (טנן) ודבורה שיצר. הוצאת משרד החינוך – פסג”ה גולן ומטה ה-30 להתיישבות בגולן

 

אפריל 2024

SU
MO
TU
WE
TH
FR
SA
31
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
1
2
3
4
אירועים שיתקיימו ב 1st אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 2nd אפריל
אירועים שיתקיימו ב 3rd אפריל
אירועים שיתקיימו ב 4th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 5th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 6th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 7th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 8th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 9th אפריל
אירועים שיתקיימו ב 10th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 11th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 12th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 13th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 14th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 15th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 16th אפריל
אירועים שיתקיימו ב 17th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 19th אפריל
אירועים שיתקיימו ב 20th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 21st אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 22nd אפריל
אירועים שיתקיימו ב 23rd אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 24th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 25th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 26th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 27th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 28th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 29th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 30th אפריל
אירועים שיתקיימו ב 1st מאי









מחשבות ודעות

גשר צמח *9924 צ׳יטו טיגו 8 פרו המותג הסיני הגיע לצפון
[adrotate group="2"]

תפריט נגישות

× היי איך נוכל לעזור לך?