לצבי אין בעיה – ספירת הצבאים בגולן

מדי שנה, נספרים צבאי דרום הגולן, מצומת דליות ועד יער מבוא חמה. נקודות התצפית קבועות ומכסות שטח של כ-200 קמ”ר. בשנים האחרונות, מסתמנת מגמה של עלייה קטנה במספר הצבאים מדי שנה


נעמה מנספלד, מרכז חינוך והסברה גולן, רשות הטבע והגנים

ביום שני השבוע, נתמלאה החנייה של הגן הלאומי כורסי בעשרות פקחים ועובדי שמורות נרגשים. הסיבה: ספירת הצבאים השנתית בדרום הגולן. בנקודת ההתחלה, התחלקו הסופרים ל-10 צוותים, לרוב צוותים אורגניים, ששבים שנה אחר שנה לאותן נקודות תצפית, שם מרימים משקפות וטלסקופים וסורקים את השטח שוב ושוב, עד שרואים צבאים. השנה, נוסף אקט “גבורה” לספירה, מכיוון ששעת ההתחלה הנה 6 בבוקר ו”זכינו” ביום עם רוחות קרות, חזקות ועקשניות, שהקפיאו את הידיים האוחזות במשקפת.

שיטת המחקר של ספירת הצבאים הנה חזרה שנה אחר שנה (כבר משנות השמונים!) לאותן נקודות התצפית בדרום הגולן – מצומת דליות דרומה, עד ליער מבוא חמה, סה”כ 200 קמ”ר. הסוקרים מציינים אם הפרטים שנצפו הנם זכרים, נקבות, עופרים או פרט בלתי מזוהה, במקרים בהם טווח התצפית רחוק מאוד. הסוקרים מצוידים במכשירי קשר, כך שניתן למנוע ספירה כפולה של אותו צבי.

אצל הצבי הארץ-ישראלי, קל להבחין בין הזכר לנקבה. הזכרים הם בעלי קרניים גדולות, המתארכות כלפי מעלה והן משמשות בעיקר למאבקים בין הזכרים עצמם. לעומתם, הנקבות הן בעלות קרניים דקות, שלעתים נשברות ולכן ניתן לראות בטבע צביות חסרות קרניים

בסוף היום, נבדקים דפי הספירה, כל אזור אל מול מספריו מהשנה הקודמת. כך ניתן לראות אם יש עלייה, או ירידה חדה, באחד האזורים, דבר שיש לבדוק. לבסוף, מסכמים את כל דפי הספירה ובודקים את המספר הכללי של השנה לעומת אשתקד. מטרת הספירה איננה לתת מספר מדויק, מכיוון שהדבר בלתי אפשרי: לעולם לא נוכל לראות כל צבי וצבי, אלו שבדיוק ירדו לאחד הוואדיות, אלו ששוכבים נמוך מאחורי קבוצת שיחים. מטרת הספירה היא להצביע על מגמה.

אצל הצבי הארץ-ישראלי, קל להבחין בין הזכר לנקבה. הזכרים הם בעלי קרניים גדולות, המתארכות כלפי מעלה והן משמשות בעיקר למאבקים בין הזכרים עצמם. לעומתם, הנקבות הן בעלות קרניים דקות, שלעתים נשברות ולכן ניתן לראות בטבע צביות חסרות קרניים. גם אופן ההתנהגות שונה. הזכרים הבוגרים מסתובבים בגפם, או בעדרי רווקים, בעוד הנקבות שוהות בעדרים.

בספירה האחרונה, ראינו הרבה עדרי נקבות עם זכר אחד, כנראה הזכר הטריטוריאלי, הצבי החזק שסילק מאזורו זכרים אחרים. עונת ההמלטה של הצבי חלה באביב, צביה תמליט עופר אחד בשנה ותחזור אתו לעדר. לעתים, נוכל לראות עופר בודד, אך אל דאגה! האם תמיד באזור בקרבת מקום. לכן, אין לגעת בעופר ואין לאסוף אותו, מכיוון שהצבאים רגישים מאוד לריחות זרים ואמו עלולה להפסיק ולטפל בו.

החזקנו אתכם מספיק במתח. השנה נספרו 320 צבאים, לעומת 311 צבאים בשנה שעברה. מספר הצבאים בדרום הגולן נותר יציב. השנים האחרונות מראות עלייה קטנה בכל שנה. אז אמנם יש אנחת רווחה בכל סוף ספירה, בה מתברר כי אין ירידה במספר הצבאים, אך אנו מחכים ליום בו מספר הצבאים יעלה ויעבור אף את רף ה-500. הסכנות האורבות לצבאים בדרום הגולן הן הציד הבלתי חוקי, תאונות דרכים בחציית כבישים, מחלות, טורפים טבעיים וגם הפיתוח ההתיישבותי והגידור, שלעתים לא מאפשרים לצבאים תנועה במרחב, מכניסים אותם לעקה וגורמים לבעיות גנטיות, כאשר אוכלוסייה קטנה כלואה ומתרבה בתוך עצמה.

בעניין זה, פועלים רבות בגולן, לאפשר מעבר צבאים במסדרונות אקולוגיים, מעברים בין שטחים פתוחים ללא גדרות, עם כמה שפחות תשתיות ודרכים. נמשיך לנטר ולשמור על הצבאים, בברכת עלה והתרבה!

*ראיתם חיית בר פצועה? התקשרו למוקד רשות הטבע והגנים – *3639 שלוחה 3

 

אפריל 2024

SU
MO
TU
WE
TH
FR
SA
31
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
1
2
3
4
אירועים שיתקיימו ב 1st אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 2nd אפריל
אירועים שיתקיימו ב 3rd אפריל
אירועים שיתקיימו ב 4th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 5th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 6th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 7th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 8th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 9th אפריל
אירועים שיתקיימו ב 10th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 11th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 12th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 13th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 14th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 15th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 16th אפריל
אירועים שיתקיימו ב 17th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 19th אפריל
אירועים שיתקיימו ב 20th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 21st אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 22nd אפריל
אירועים שיתקיימו ב 23rd אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 24th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 25th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 26th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 27th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 28th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 29th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 30th אפריל
אירועים שיתקיימו ב 1st מאי









מחשבות ודעות

גשר צמח *9924 צ׳יטו טיגו 8 פרו המותג הסיני הגיע לצפון
[adrotate group="2"]

תפריט נגישות

× היי איך נוכל לעזור לך?