כנס חוקרים צעירים

במחלקה ללימודי ארץ ישראל, באקדמית כנרת, התקיים בשבוע שעבר כנס חוקרים צעירים, בו התאפשר לבוגרי תואר להציג את מחקריהם. רבים מהדוברים עסקו בגולן


ביום רביעי שעבר, התקיים במכללה האקדמית כנרת כנס ראשון, במסגרתו הציגו בוגרים וסטודנטים מהתואר השני (והראשון), במחלקה ללימודי ארץ ישראל, את מחקריהם שנכתבו במסגרת הלימודים וגם מחקרים חדשים שמתבצעים זה עתה. בכנס עמוס ועתיר הרצאות, הוצגו 12 מחקרים שעסקו במגוון רחב של נושאים, ביניהם מפות ומיפוי, חברה והתיישבות, אקולוגיה וסביבה וגם מושב שלם שעסק במחקרים חדשים בגולן.

מחצית מההרצאות נגעו במישרין במחקר על הגולן. יוני בן ארי, מנוב, הציג מבט חדש על קרב הבלימה שניהלה חטיבתברק“, בדרום רמת הגולן, במלחמת יום הכיפורים. דבריו כללו מבט על היערכות כוחות צהל ברמת הגולן לפני המלחמה, תכנית המלחמה הסורית וניהול קרב הבלימה של צהל והשלכותיו; שלום אריאל, מנוב, דיבר על מה ניתן ללמוד מהארכיטקטורה של בית הכנסת במגדוליה, שבמחקרו התמקד באפיון הפרטים האדריכליים, בתכנית האדריכלית של בית הכנסת ובמשמעויות העולות ממידע זה להבנת תקופה עלומה במחקר בתי הכנסת בגולן; רחלי קדמן, מאלוני הבשן, הציגה את ממצאיה אודות סוקרים וסקרים לאורך השנים בכפר העתיק יהודייה ובעיקר, את הקטלוג והתיעוד המחודש של הפריטים העתיקים בכפר והדרך לשלב נתונים ישנים וחדשים על מנת ללמוד על אופי הכפר ותוכנו העתיק.

שי תמאם ניתח מבחינה טופוגרפית את הדרך העתיקה שעברה בין צמח לחאן אל עקבה, ניתוח שכלל גם שימוש במקורות היסטוריים, במקורות טופוגרפיים ונתוני GIS ובעיקר, בסיורי שטח וניתוחם; רובי גולדשטיין סיפר על כמה סוגיות פיקנטיות בעיצוב גבול הצפון, כולל חלקה של רמת הגולן בקביעת הגבול בתחילת המאה ה-20, הגישות של הבריטים והצרפתים כלפי תא שטח זה וההשפעות המקומיות על מקבלי ההחלטות.

גולדשטיין: למרות שהסכם סייקספיקו הוא ההסכם המוכר יותר, דווקא הסכם ניוקומבפולה, שנעלם מהתודעה הציבורית (ולעתים, גם המחקרית), הוא ההסכם שרובו ככולו מהווה עד היום את גבול הצפון, למעט גבול רמת הגולן והחרמון

גולדשטיין ציין כילמרות שהסכם סייקספיקו הוא ההסכם המוכר יותר, דווקא הסכם ניוקומבפולה, שנעלם מהתודעה הציבורית (ולעתים, גם המחקרית), הוא ההסכם שרובו ככולו מהווה עד היום את גבול הצפון, למעט גבול רמת הגולן והחרמון“. עוד הוסיף גולדשטיין שקו הגבול, בהסכם סייקספיקו, ממישור החוף אל הכנרת, המתואר בתכניות הלימודים של משרד החינוך ואף במאמרים אקדמיים, איננו מדויק“. גולדשטיין חזר להסכם המקורי והראה את הקו המקורי המתואר בהסכם, שמשאיר את הכנרת מחוץ לגבולות שטח המנדט הבריטי.

בכנס, הרצו תושבים נוספים מרמת הגולן, ביניהם הראל גוטפריינד, מגשור, איירין אורלאנסקי, מקצרין ומנחם ימיני, מנוב.

הכנס, שאורגן על ידי עופר שטיין ודר מיכאל אזבנד, אִפשר לחוקרים הצעירים, חלקם מרצים בפעם הראשונה בכנס אקדמימחקרי, להציג את ממצאיהם לקהל הרחב ולהתנסות באחד הכלים החשובים שיש לחוקרים כיוםהרצאות מחקריות, שמשתפות את הציבור המתעניין בנושאי ידיעת הארץ, היסטוריה, ארכיאולוגיה, גיאוגרפיה ואקולוגיה בארץ ישראל, בכלל וברמת הגולן, בפרט.

אזבנד הסביר: “אצלנו במחלקה, אנו מעודדים את הסטודנטים לא רק ללמוד, אלא גם לחקור. זוהי דרך הלימוד הטובה ביותר וגם מכשירה את הבוגרים למקצועות השונים בתחום“.

בסיום, יצאו באי הכנס לסיור בתל רקת, מצפון לטבריה, שנסקר לאחרונה על ידי מרצי המחלקה, דר מיכאל אזבנד ודר חיה כץ. אזבנד הראה את הממצאים שנתגלו בסקר האחרון והתקיים דיון ער בין המשתתפים. עופר שטיין הדריך אודות הכבישים הרומיים מסביב לכנרת, עם שימת דגש על הכביש שעולה לרמת הגולן מהחוף המזרחי של הכנרת.

השאיפה של המחלקה ללימודי ארץ ישראל היא לקיים כנס מסוג זה בכל שנה אקדמית ולאפשר לחוקרים צעירים, גם אם לא בגילם, להתנסות ולהציג את מחקריהם בפורום מדעי ורחב.

אנו מזמינים אתכם, המתעניינים, לתקשר אתנו, אנשי המחלקה ללימודי ארץ ישראל באקדמית כנרת, להגיע ולהתרשם מתכניות הלימודים שלנו לתואר הראשון והשני וכך להכיר את הארץ שלנו מזוויות מעמיקות ומעשירות וגם להתחיל ולחקור בעצמכם את נבכי ארץ ישראל ואפילו להציג את תוצריכם, בכנס חוקרים צעירים הקרוב.

SU
MO
TU
WE
TH
FR
SA
28
29
30
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
1
אירועים שיתקיימו ב 30th אפריל
אירועים שיתקיימו ב 1st מאי
אירועים שיתקיימו ב 2nd מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 3rd מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 4th מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 6th מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 7th מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 8th מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 9th מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 10th מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 11th מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 12th מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 13th מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 14th מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 16th מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 17th מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 18th מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 19th מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 20th מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 22nd מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 23rd מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 24th מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 25th מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 26th מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 27th מאי
אירועים שיתקיימו ב 28th מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 29th מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 30th מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 31st מאי
No Events









מחשבות ודעות

גשר צמח *9924 צ׳יטו טיגו 8 פרו המותג הסיני הגיע לצפון
[adrotate group="2"]

תפריט נגישות

× היי איך נוכל לעזור לך?