ושוב יצאנו אל הדרך…

בדרך לאשקלון, עוצרים בקריית גת, במפעל המחזור העצום. “שני הנרות”. פרויקט ואדי עתיר. הנגב הירוק. עתיקות אשקלון. מה יפית ארץ נחמדת


דבורה בר

ושוב יצאנו אל הדרך… הכול מתחיל בחבורת הוותיקים שממלאים אוטובוס, במגמת טיול וסיור בעוד פינת חמד שבארצנו היפה. חבורה שמכנסת לתוכה את הקיבוצניקים מהצפון ומהדרום בגולן, מושבניקים, דתיים וגם לא. בקיצור, קבוצה נפלאה המתגבשת תוך תנועה המייצגת את כל קשת הגוונים האנושית. הגולנית.

הפעם, הדרמנו לאשקלון. בדרכנו אל היעד, נפגשנו עם סיפורם של קהילת “ביתא ישראל” בכפר האתיופי המשוחזר, בפאתי העיר קריית גת. הכפר הוקם ביוזמת הרב סלומון, ראש עמותת “הנני”. בכפר נבנו בתי בוץ אתיופיים, המכונים “גוז’ו”. במקום מתקיימת חקלאות בנוסח שהאנשים הורגלו לו באתיופיה. היוזמה להקמת הכפר הייתה כדי להקל על העולים להיקלט בארץ. מאחר שכולם היו חקלאים, נבנה להם המתחם הזה, בו יוכלו להשתלב ולעסוק בתחום הקרוב ללבם. אכן, מקום זה מהווה מקור תעסוקה לחלק מהקהילה. קבלת הפנים לה זכינו הייתה מרנינה. טעמנו מהלחם האתיופי ולגמנו תה צמחים מעולה מצמחי המקום.

מכאן, המשכנו אל מכון המִחזור, בקריית גת, שגם הוא יוזמה פרטית של משפחה מגדרה. אורנה מנגולד, שהיא ובעלה מנהלים את האתר, הדהימה אותנו בנתונים על הזיהום שנמצא בעולמנו. כמובן, “הראש” שלהם הוא למזער את חומרי הצריכה ולמחזר אותם. כל חומר ניתן למחזור והמקום ממש מדגים זאת. ראינו את תהליך המחזור של חומרי הפלסטיק. איך אפשר לכווץ את בקבוקי הפלסטיק, כדי שנפח הבקבוקים ירד וכמות האיסוף תגדל. שקיות ניילון הופכות לשטיחי קיר מרהיבים ותיקים צבעוניים. ניירות מוזהבים ומבריקים גם הם הופכים לאביזרים שימושיים כמו קלמרים וארנקים. למדנו שכל פעילות ממחזרת יכולה לחסוך הרבה זיהום והרבה רעל בחלל.

היום הראשון הסתיים בביקור באנדרטת “פלוגת האלוקים”, לזכרם של 87 חללי הפלוגה הדתית. זו פלוגה ג’, מגדוד 33 וחיילים נוספים מחטיבת “אלכסנדרוני”, שלחמו ונפלו בנר שני של חנוכה, תש”ט, בקרב מול הצבא המצרי, בשלהי מלחמת השחרור. הקרב על עירק אל-מנשייה היה קרב עקוב מדם. הלוחמים בפלוגה היו ניצולי שואה שמסרו את נפשם בקרב זה, כדי שהנגב לא יתנתק מגבולות המדינה החדשה. אנדרטת “שני הנרות” משקיפה על העיר שהוקמה על המשלט – קריית גת.

הנגב הירוק

ביום השני, השמים קראו לנו… הגבהנו עוף (רק מטאפורית) עם פרחי הטיס, בחצרים. במוזאון חיל האוויר, נפגשנו עם ההיסטוריה החיל, על כל עלילותיו הידועים וגם חלק מהפחות ידועים.

הנגב מפליא בגווניו, בעיקר הירוקים. ארץ ציה הפכה לארץ פורחת, כמאמר הכתוב: “ישושום מדבר וציה”. אלפי דונמים של מטעים מכסים את פני המדבר, שיחים דמויי עץ הזית. הכרנו את צמח החוחובה, ממנו מפיקים שמן זהוב לתעשיית התמרוקים. בקיבוץ חצרים, עקבנו אחר תהליך הפקת השמן. מחמם את הלב לראות את היזמות שאינה שוקטת על השמרים ומנצלת את תכונות המדבר לטובת התעשייה. חברת “נטפים” האדירה מחדשת בתחום הטפטוף העולמי ומחייה מקומות רבים בזכות המצאותיה בתחום זה.

את נפלאות ההיצע הדרומי סיכם סיורנו בפרויקט ואדי עתיר, שהנו יוזמה חדשנית של הקהילה הבדואית בנגב. מדובר בהקמה של חווה חקלאית, המבוססת על תכנון בר קיימא, תוך שילוב היבטים קהילתיים, סביבתיים, טכנולוגיים וכלכליים. הפרויקט הוא יוזמה משותפת של המעבדה הבין-לאומית לקיימוּת, בארה”ב והמועצה המקומית חורה. המיזם כולל מודל פיתוח, המשלב אמצעים מודרניים עם שיטות גידול מסורתיות בתחום הצאן, צמחי המרפא, ירקות מדבריים אותנטיים, שימור אקולוגי ועוד.

בערב, נהנינו מתכנית הומוריסטית של פנטומימה והומור, בשיתוף פעיל של הצופים האקטיביים.

אשקלון העתיקה

היום השלישי והאחרון הוקדש לעיר העתיקה של אשקלון, הבנויה על רכס כורכר. העיר העתיקה שוכנת על דרך הים ובעבר, קישרה בין מצרים וסוריה. העיר הייתה תחנת מסחר יבשתית וימית חשובה. שרידי העיר לתקופותיה נמצאים בתחומי הגן הלאומי היפהפה.

תצפית על עזה מחויבת, נוכח השהות באזור. השקפנו עליה משטחיו החקלאיים של קיבוץ עלומים, קיבוץ ממוגן על הגבול. היסטוריית המקום נסקרה במיצג על ראשית ההתיישבות הציונית-דתית, לפני קום המדינה. סופר סיפורה של בארות יצחק וגם יהודה פרסלר, מנוב, סיפר על חוויותיו כילד, עת נסע עם אביו ברכת מחיפה, ירדו בתחנה בדיר אל באלח, כדי להגיע לכפר דרום, לליל הסדר. יישובים אלה לא החזיקו מעמד אחרי קום המדינה, אבל ההשראה שנתנו הייתה גדולה והשפיעה רבות על בניית יישובים חדשים.

קינחנו את מסענו זה במרומי גבעת הכלניות (שעדיין לא פורחות), של חוות השקמים.

לגמנו מלוא חופניים אוויר מדברי ומראות של שדות חיטה מוריקים וביקשנו שכל היופי הזה יניב את תנובתו, בשקט ובבטחה.

טיול זה כמו קודמיו מנוהל בקפידה על ידי ירדנה שוקרון, רכזת מועדון גיל הזהב, בבני יהודה. לסיום הקדשנו לה שיר ב”שישי בגולן, “כי ממש ממש מגיע לה”:

אחת ויחידה, אֵם כל טיולי הוותיקים,

רצית לפנות דרומה, פנה לירדנה

רוצה ליהנות מהצפון – פנה לירדנה

בארץ ירדן וחרמונים – מלכת הטיולים לוותיקים – ירדנה

זורמת בשקט, בבטחה

דואגת לכל יחיד ויחידה.

בזכותך, ירדנה, ארץ ישראל

על כל חמדותיה הופכת לנו קניין, בנגישות מבטיחה.

ועל כך נתונים האהבה והתודה!

אפריל 2024

SU
MO
TU
WE
TH
FR
SA
31
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
1
2
3
4
אירועים שיתקיימו ב 1st אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 2nd אפריל
אירועים שיתקיימו ב 3rd אפריל
אירועים שיתקיימו ב 4th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 5th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 6th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 7th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 8th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 9th אפריל
אירועים שיתקיימו ב 10th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 11th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 12th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 13th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 14th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 15th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 16th אפריל
אירועים שיתקיימו ב 17th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 19th אפריל
אירועים שיתקיימו ב 20th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 21st אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 22nd אפריל
אירועים שיתקיימו ב 23rd אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 24th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 25th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 26th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 27th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 28th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 29th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 30th אפריל
אירועים שיתקיימו ב 1st מאי









מחשבות ודעות

גשר צמח *9924 צ׳יטו טיגו 8 פרו המותג הסיני הגיע לצפון
[adrotate group="2"]

תפריט נגישות

× היי איך נוכל לעזור לך?