הסתיו ברפואה הסינית

“בין הקיץ לסתיו, חודש תשרי…”. חודש תשרי וחגי תשרי מסמלים את בואו של הסתיו. הימים מתקצרים, הרוחות מתחזקות ובשעות הערב מורגשת קרירות נעימה 

על פי הרפואה הסינית, עונת הסתיו מתחילה ב-23 בספטמבר, היום בו שעות היום והלילה שוות, ונמשכת כשלושה חודשים עד ה-21 בדצמבר – הלילה הארוך ביותר בשנה.

כאן, ברמת הגולן, אנו חווים את עונות השנה באופן מובהק יותר מאשר בשאר חלקי הארץ ואני בטוחה שעצם הקִרבה לטבע והחוויה בספיגת השינויים החלים בו, משפיעה עלינו לעומק, כך שהסתיו, עם כל מה שהוא מביא אתו מורגש אצלנו ביתר שאת. 

הסתיו בפילוסופיה הסינית

הרפואה הסינית מתבוננת בשינויים בטבע ומחילה אותם גם על האדם. אורח החיים, שעות השינה, התזונה וכד’, כולם מושפעים מעונות השנה. על פי הרפואה הסינית, יש בעולם חמישה יסודות/ תנועות וכל יסוד קשור לעונה אחרת. בכל עונה, יש אנרגיה דומיננטית אחרת המתבטאת באקלים, איברים שונים ואף רגשות האופייניים לכל יסוד. הסתיו הוא עונת המתכת. 

בסתיו, הטבע – והאדם – מתחילים להתכנס פנימה. זוהי תקופת האסיף והנשירה. אספנו את פירות העצים וכעת העצים נפרדים ומשירים את המיותר להם, על מנת להתכונן לבאות. 

עונת הסתיו מיוחסת ברפואה הסינית לאיברים ריאות והמעי הגס, שניהם אוספים את חומרי המזון והחמצן להם אנו זקוקים, ומפרידים מהם את המיותר – שאריות המזון ופחמן דו חמצני. מי שנוטה לסבול מהפרעות עיכול, עצירות בעיקר, או ענייני נשימה כרוניים, כגון אסטמה, או אלרגיות, עלול לחוות החמרה בתקופה זו. 

הרגש שמאפיין את הסתיו, על פי הרפואה הסינית, הוא צער. בעולם המערבי, צער נחשב כרגש “שלילי” שאנו מנסים להימנע מלחוש. בכלל, תרבות המערב פועלת לאלחוש רגשות… ברפואה הסינית, כל רגש הוא לגיטימי (ובתנאי שאיננו משתלט), גם צער וכדאי לתת לו מקום ולא לנסות “לגרש” אותו. זהו צער על הפרידה – הילדים שחזרו למסגרות, שנה שהסתיימה וכמו ביהדות, זמן של חשבון נפש והתכנסות. 

מבחינת האקלים, היובש הוא האנרגיה של הסתיו ולכן יש לאזן זאת על ידי לחלוח של הגוף. 

תזונה המתאימה לסתיו

על פי הרפואה הסינית, התזונה משפיעה על הפיזיולוגיה של האדם, אבל גם על הפתו-פיזיולוגיה, תהליך התפתחות והיווצרות מחלות בגוף. לכן, לתזונה המותאמת לעונות השנה יש משמעות גדולה. 

הסתיו הוא עונה של יובש ולכן כדאי לאכול מזונות מלחלחים כגון אגסים, תפוחים, טחינה ודבש. תפוח בדבש מהווה שילוב מושלם לעונה הזו. 

כמו כן, כדאי להוסיף לתזונה מזון שטעמו חמוץ. הטעם החמוץ מייצר פעולת כיווץ המסייעת בשמירה על הצ’י – אנרגיית הגוף שלנו. מזונות כגון פירות הדר, ליים, לחם מחמצת, שזיפים, ירקות כבושים, כגון כרוב. כדאי להמעיט באכילת מזונות מטוגנים וחריפים ובשתייה קרה. 

פעילות גופנית בסתיו

אם הקיץ מאופיין בפעילות אינטנסיבית שגורמת לנקבוביות שלנו להיפתח ולהזיע, הסתיו הוא זמן להאט את הקצב. אל תבטלו את המנוי למכון הכושר, אבל השתדלו להוסיף פעילות אטית יותר, כגון יוגה או פילאטיס ותרגילי נשימה לחיזוק הריאות. תוכלו למצוא ברשת תרגילי טאי-צ’י המשפיעים על הריאות ועל המעי הגס. אני ממליצה מאוד לתרגל אותם. 

מאחלת לכם חתימה טובה
והרבה בריאות, קרן 

אפריל 2024

SU
MO
TU
WE
TH
FR
SA
31
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
1
2
3
4
אירועים שיתקיימו ב 1st אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 2nd אפריל
אירועים שיתקיימו ב 3rd אפריל
אירועים שיתקיימו ב 4th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 5th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 6th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 7th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 8th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 9th אפריל
אירועים שיתקיימו ב 10th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 11th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 12th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 13th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 14th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 15th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 16th אפריל
אירועים שיתקיימו ב 17th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 19th אפריל
אירועים שיתקיימו ב 20th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 21st אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 22nd אפריל
אירועים שיתקיימו ב 23rd אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 24th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 25th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 26th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 27th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 28th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 29th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 30th אפריל
אירועים שיתקיימו ב 1st מאי









מחשבות ודעות

גשר צמח *9924 צ׳יטו טיגו 8 פרו המותג הסיני הגיע לצפון
[adrotate group="2"]

תפריט נגישות

× היי איך נוכל לעזור לך?