הטייס שעשה היסטוריה עף על הגולן

אלגין לומג

אלג’ין לונג, בן 91, הטייס שהטיס את יהודי תימן ארצה, במבצע החשאי “על כפי נשרים”, ביקר בגולן והתרגש מאוד. גם אנחנו


בשבת האחרונה, התקיים ביקור היסטורי בקצרין. אלג’ין לונג, הטייס שהטיס את מטוס “אלסקה אייר”, שהעלה את יהדות תימן במבצע “על כנפי נשרים” הנועז, ביקר אצלנו וטעם קצת מקצרין העתיקה, “קסם הגולן” והר בנטל. לונג בן ה-91 , טייס נועז בזכות עצמו, הגיע כאורח האגודה לטיפוח חברה ותרבות, תיעוד ומחקר, העוסקת במורשת יהודי תימן ובסיוע ארגון stand with us””.

ראש המועצה המקומית קצרין, דימי אפרצב, אירח את לונג ומלוויו בקצרין, ערך אתם סיור בקצרין העתיקה, הסביר את הקשר ההיסטורי החשוב של היישוב קצרין עם הכפר התלמודי העתיק “קיסרין” ואת שזירת העבר אל העתיד. לאחר מכן, הגיעו למופע האור-קולי ב”קסם הגולן” ומשם, עלו להר בנטל וצפו על הגבול.

ד”ר יגאל בן שלום: “לונג הוא אחד מאותם אנשים טובים בתחילת דרכה של המדינה, שלקחו למעננו סיכון עצום ואנחנו מוקירים את התרומה שלו, כי אנחנו, רבים מבני יהדות תימן, פשוט חייבים לו את הצלחת העלייה החשאית לישראל”

לפני 70 שנה בדיוק, ערב תקומתה של המדינה, הטיס לונג את המטוס בחשאי, במבצע נועז ומסוכן, שבו עלו לישראל אלפים מיהודי תימן, דרך מדינות אויב. חלקו השני של המבצע, בשנים 1949-1950, הביא לארץ עוד כ-50 אלף יהודים.

“לביקור הזה יש סמליות עצומה והוא מעביר מסר כפול”, אומר ד”ר יגאל בן שלום, יו”ר האגודה. “ראשית, לונג הוא אחד מאותם אנשים טובים בתחילת דרכה של המדינה, שלקחו למעננו סיכון עצום ואנחנו מוקירים את התרומה שלו, כי אנחנו, רבים מבני יהדות תימן שהגיעו לישראל וצאצאיהם, פשוט חייבים לו את הצלחת העלייה החשאית לישראל.

“המפגש שלו עם אלה שעלו ובניהם ועם עולים אחרים מתימן מצביע על דבר נוסף, מדהים לא פחות, במפעל הציוני. עם כל הקושי של תרבות אחרת, עם כל ההשתלבות הקשה, יהדות תימן הצליחה פה באופן מדהים. לונג מתרגש כל כך לפגוש אנשים שמחים ומאושרים, שמקיימים כאן חיים, משפחות ומצליחים במקצועם בכל תחומי החיים.

“לכן, המסר שעולה מן הביקור, שהוא המסר של פעילותנו באגודה בכלל, הוא שלהשתלב אין פרושו רק להיות כאן ולהצליח כאן, אלא גם לשמר את הזיכרון, להבליט את המורשת, שתהיה ידועה לכלל ישראל. יוצרים, סופרים, בעלי מדרשים, משוררים, קריאת טעמי המקרא הייחודית, כתבי העת, התרבות החומרית, המוזיקה, המאכלים, תכונות הענווה והצניעות וחכמת החיים”.

מורשת מפוארת

האגודה לטיפוח חברה ותרבות, תיעוד ומחקר, אשר מארחת את אלג’ין לונג, מקיימת בנתניה מוזאון פעיל, המציג את ההיסטוריה של יהודי תימן ופריטים אתנוגרפיים הקשורים לתרבותם של יהודי תימן. האגודה מקיימת פעילויות תרבות ומופעים מוזיקליים מורכבים ומקוריים בסגנון תימני,  מוציאה לאור שני כתבי עת: “תהודה”, העוסק במורשת יהודי תימן וכתב העת המדעי “תימא”, כתב העת היחיד השפיט מקרב עדות ישראל. מכון המש”י – מסגרת לאנשי המחקר העוסקים בחקר יהודי תימן.

המכון יזם את הקונגרס הבין-לאומי הראשון לחקר יהודי תימן שהתקיים באוניברסיטת בר אילן בשנת תש”ן, בהשתתפות בכירי החוקרים מהארץ ומהעולם. מאז, התקיימו מספר קונגרסים, סמינרים וימי עיון ביוזמת מכון המש”י. האגודה הקימה את המכון לחקר יהודי תימן ע”ש מייסדה עובדיה בון שלום, בשיתוף “מכון בן צבי”.

דימי אפרצב: “ביקור מרגש עד מאוד. נהניתי מהזכות שניתנה לי ללוות פיסת היסטוריה חיה. אני מאחל לאלג’ין הרבה נחת ואושר, בידיעה כי עשה דבר טוב וחשוב למען העם היהודי. אני מודה על אומץ לבו ונחישותו”.

אלג’ין לונג: “תודה רבה על האירוח הנפלא. למדתי המון והכול פה פשוט נפלא. מרגש אותי מאוד לנחות בישראל 69 שנים אחרי הפעם האחרונה שהייתי כאן. הכול השתנה, צמח והתפתח ואני נרגש”.

בימים אלה, מופק סרט דוקומנטרי על אלג’ין. בעקבות הביקור בקצרין ובגולן בכלל, ביקש אלג’ין לסיים את הסרט בקטע של תעופת הנשרים של הגולן, מגמלא, כסמל למבצע “על כנפי נשרים” ולחייו כטייס פעיל.

אפריל 2024

SU
MO
TU
WE
TH
FR
SA
31
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
1
2
3
4
אירועים שיתקיימו ב 1st אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 2nd אפריל
אירועים שיתקיימו ב 3rd אפריל
אירועים שיתקיימו ב 4th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 5th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 6th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 7th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 8th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 9th אפריל
אירועים שיתקיימו ב 10th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 11th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 12th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 13th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 14th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 15th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 16th אפריל
אירועים שיתקיימו ב 17th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 19th אפריל
אירועים שיתקיימו ב 20th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 21st אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 22nd אפריל
אירועים שיתקיימו ב 23rd אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 24th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 25th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 26th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 27th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 28th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 29th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 30th אפריל
אירועים שיתקיימו ב 1st מאי









מחשבות ודעות

גשר צמח *9924 צ׳יטו טיגו 8 פרו המותג הסיני הגיע לצפון
[adrotate group="2"]

תפריט נגישות

× היי איך נוכל לעזור לך?