הולכת בשביל החלב‎

בין שביל הזהב לעתיד הוורוד, היא מצאה גם את שביל החלב, ברפת הרובוטית באבני איתן. האורחת שלי לשבועותשבת היא ליאורה עסיס


קצת על עצמך

ליאורה עסיס, אימא ל-6 סבתא ל-13 ונשואה ל-1 יחיד ומיוחד.

ניצן, הבן הבכור, הוא מהנדס מכונות ראשי במחלבות רמת הגולן‘, נירמנהל פרויקט בשיכון ובינוי‘, יעלמורה לתאטרון, מתמטיקה ואנגלית, נדבמהנדס מכונות גם כן, יהבקומונרית בחוות יאיר וייטבתלמיד בכיתה יא“.

עיסוק

נחמיה ואני מנהלים יחדיו את העסק המשפחתי – ‘הרפת הרובוטית באבני איתן‘, כשהוא מנהל במקצועיות את הרפת ואני מנהלת את מרכז המבקרים. הואעושהואני בעיקר  מדברת‘.

רפת רובוטית זו רפת בה הפרה מחליטה מתי מתאימה לה חליבה. יש פרות שבוחרות להיחלב פעמיים ביום ויש שמחליטות שש פעמים ביום. אנחנו לא מתערבים. כל אחת עם האופי שלה. בנוסף, אנחנו לא מפרידים את העגל מאמו עד גיל גמילה, מה שנקראביות מלא.

כשהגעתי לגולן, עסקתי כחמש שנים בחוגי התעמלות קרקע, מכשירים ומחול במתנס ולאחר מכן, במשך 10 שנים, לימדתי תנועה בבי הספרגולן‘ (כשהמילה תנועה עוד לא הייתה מוכרת וחשבו שאני מלמדת תמרורים). לפני 12 שנה, הגיע הרובוט לרפת ואז עשיתי הסבה לתיירות“.

מגורים

אנחנו גרים באבני איתן 36 שנים, אוהבים את המקום ואת המשפחות המגוונות. על אבני איתן, אפשר לומר שהוא מקום של אחדות, אבל לא אחידות. בימי הקורונה, במיוחד, חווינו את האחדות הקהילתית, המחזקת, התומכת והמרפאה“.

איפה נולדת וגדלת?

גדלתי במושבה פרדס חנה ולמדתי בבית הספרחקלאי‘. תמיד חלמתי להיות מושבניקית. חלום שהתגשם!”.

זיכרון ילדות מחג השבועות?

גדלתי במשפחה חילונית, אז התפילות והשיעורים לא היוו חלק מהחג, אבל מלחמות המים היו עיקר החג. אז עוד לא התייסרנו מבזבוז המים וזה היה מהנה במיוחד ביום חם“.

מה אהוב עליך במיוחד בחג השבועות?

כל חג חביב עליי, המיוחד בחג השבועות. זה הזמן בו הוא חל, זמן שהטבע בשפע, החקלאות הישראלית במיטבה, האדמה בשיא תנובתה, הרבה אופטימיות באוויר“.

מה אוכלים בשבועות?

למרות שאנחנו אנשי החלב, כמגדלי פרות חלב, אנחנו לא מהחוגגים בחלבי. נחמיה הוא טוניסאיגרבאי והם ידועים כאנשי הלא אוכלים חלב‘. אבל ארוחה אחת, מכל השש שיהיו לנו החג, כן תהיה חלבית, עם גבינות טעימות שאני אכין במיוחד. גבינה צרקסית מעולה וגם יוגורט שאת חלקו אני הופכת ללבנה ודג סלמון בתנור, שמככב בארוחה וכמובן, שתהיה גם עוגת גבינה מנצחת.

האוכל אצלנו מבוסס על המטבח הטוניסאי וגם התימני; מרק תימני עם לחוח פיתות וחילבה וכמובן צלחת ירק ליד. כשהחתן נמצא, אז גם בשר מעושן שנקראמיפה‘. אוכלים גם קוסקוס עם ממולאים וקציצות תרדבקילה‘, כשאת כל אלו מקדימים הסלטים, חצילים מכל סוג, אבל תמיד יהיה חציל על האש, עם טחינה גולמית שלהר ברכהוסילאן. פלפלים, קישואים, סלקמשיירוחציל שניצל“.

הייתי שמחה להזמין לשולחן החג הזה במיוחד את ראש הממשלה ושר החקלאות ולהזכיר להם את ערך החקלאות, ההתיישבות והמשפחתיות. מאז מחאת הקוטגב-2011, שהייתה מוצדקת, מחסלים רפתות משפחתיות ומעודדים מגהרפתות על מנת להתייעל ולהוזיל את החלב. חסלו! התייעלו! הוזילו? לא! וגם לא יוזילו! ייבאו! ולא הוזילו!

עם מי היית רוצה לשבת בשולחן החג?

הייתי שמחה להזמין לשולחן החג הזה במיוחד את ראש הממשלה ושר החקלאות ולהזכיר להם את ערך החקלאות, ההתיישבות והמשפחתיות. היום, המגמה היא רק איפה ניתן להוזיל את יוקר המחייה. ובצדק. רק שהכי קל לקצץ מהחוליות החלשות. מאז מחאת הקוטגב-2011, שהייתה מוצדקת, מחסלים רפתות משפחתיות ומעודדים מגהרפתות על מנת להתייעל ולהוזיל את החלב. חסלו! התייעלו! הוזילו? לא! וגם לא יוזילו! ייבאו! ולא הוזילו!

פעם, הייתה חנות למשפחה. היום, יש רשת חנויות למשפחה. גם אני קונה ברשת (יותר נכוןנופלת ברשת) ובכל פעם שאני קונה ברשת, אני מרגישה שאני עוזרת לבעל ההון לקנות עוד יאכטה. לעומת זאת, כשאני קונה בעסק משפחתי, אני עוזרת למשפחה להתפרנס.

היום, במיוחד עם הקורונה, ראינו כמה חשובה תוצרת הארץ וביטחון המזון, מבלי להיות תלויים בייבוא. מדינה קטנה, עם כל כך הרבה אויבים מסביב. אוכל זה הדבר האחרון שכדאי לנו להיות תלויים בו מבחוץ. פערי התיווך בין החקלאי לרשתות השיווק יוצרים חוסר צדק וחקלאות זה ערך שיהיה קשה לשקם“.

מהו החלום שלך?

החלום שלי הוא שנהיה פטריוטים לתוצרת כחוללבן ולא רק בעתות משבר. כמו שהיום אנו בודקים את הערכים של המזון שאנחנו מכניסים לפה, כך נבדוק את היצרן שאותו אנו מוכנים לפרנס ופה יש בי אהבה גדולה לאנשי הגולן, שמנסים מאוד לפרגן לעסקים בגולן“.

מהו המוטו שלך בחיים?

המוטו שלנו כמשפחה, וזה מתנוסס על החולצות שלנו – ‘בחיים, לא הכול שחורלבן, יש גם ורוד!’. הפרה שחור לבן, העטין ורוד. עטין ורוד = עתיד ורוד! אם בחיים לא נסתכל על הקצוות הקיצוניים, נגלה שבאמצע, יש הרבה צבעים יפים ושם נמצא שביל הזהב.

אבא של נחמיה, סבא גד, שהתחיל את הרפת בשנות ה-50 עם שתי פרות, ‘עתידהומגשימה‘, היה רמבמיסט מובהק ותמיד איחל לנו למצוא את שביל הזהב בחיים. מצאנו גם את שביל החלב“.

טיפ חלביאם הקצפתם לעוגה שמנת מתוקה יותר מדי זמן ויש גושים, לא לזרוק! המשיכו להקציף עד לגוש, הוסיפו מלח, שום ושמיר ויש לכם חמאת גורמה רכה שלא שוברת את הסכין.

חג חלבי שמח!

אפריל 2024

SU
MO
TU
WE
TH
FR
SA
31
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
1
2
3
4
אירועים שיתקיימו ב 1st אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 2nd אפריל
אירועים שיתקיימו ב 3rd אפריל
אירועים שיתקיימו ב 4th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 5th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 6th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 7th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 8th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 9th אפריל
אירועים שיתקיימו ב 10th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 11th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 12th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 13th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 14th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 15th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 16th אפריל
אירועים שיתקיימו ב 17th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 19th אפריל
אירועים שיתקיימו ב 20th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 21st אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 22nd אפריל
אירועים שיתקיימו ב 23rd אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 24th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 25th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 26th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 27th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 28th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 29th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 30th אפריל
אירועים שיתקיימו ב 1st מאי









מחשבות ודעות

גשר צמח *9924 צ׳יטו טיגו 8 פרו המותג הסיני הגיע לצפון
[adrotate group="2"]

תפריט נגישות

× היי איך נוכל לעזור לך?