האריות ברמת הגולן

תגלית לא שגרתית, תוך כדי למידה: בעת סיור לימודי בחורבת עין נשוט שברמת הגולן, מצאו שני סטודנטים מהמחלקה ללימודי ארץ ישראל במכללה האקדמית כנרת, תבליט אבן של גור אריות היונק מלביאה


במחלקה ללימודי ארץ ישראל, במכללה האקדמית כנרת, שבה ניתנת תשומת לב רבה ללימוד האקדמי בשטח, יוצאים הסטודנטים במהלך הלימודים לעשרות ימי סיור ולימוד בנופי הארץ. כך, במסגרת קמפוס אקדמי שנושאוהכפר היהודי בגליל ובגולן בעת העתיקה“, בהנחיית פרופ׳ מוטי אביעם, יצאו כ-20 סטודנטים וסטודנטיות לתואר שני לסיור בכמה מכפרי הגולן העתיקים.

היום החל בביקור בחפירתו של מרצה אחר במחלקה, דר מיכאל אזבנד, בכפר הקדום מגדוליה. בעת הביקור בכפר הקדום, בהדרכת החופר, מצא אחד הסטודנטים, ליאל מימוני, מטבע במצב השתמרות מצוין, של הקיסר גליאנוס, מן המאה השלישית לסהנ, תוספת חשובה למידע מהאתר.

אחת הסטודנטיות, צביה דהאן, סיפרה לחבריה שהיא וסטודנט נוסף, מיכאל בניש, נתקלו באבן מגולפת שמתואר בה אולי אריה. כך הוחלט בצוותא לשוב ולחפש את האבן ואכן, כעבור כמה דקות אותרה האבן

אולם, התגלית המסעירה הגיעה מאוחר יותר: לקראת סוף היום, הגיעה הקבוצה לאתר עין נשוט, שבו שרידי בית כנסת עתיק שחפר דר צבי אורי מעוז. בהנחיית המרצה, התפזרו הסטודנטים בשטח האתר כדי ללמוד את מאפייניו ולאחר כחצי שעה, התכנסו שוב כדי להציג את שראו. אחת הסטודנטיות, צביה דהאן, סיפרה לחבריה שהיא וסטודנט נוסף, מיכאל בניש, נתקלו באבן מגולפת שמתואר בה אולי אריה. כך הוחלט בצוותא לשוב ולחפש את האבן ואכן, כעבור כמה דקות אותרה האבן, שזוהתה בידי פרופאביעם כשבר תבליט יפהפה של לביאה המניקה גור.

בשל החשש הממשי שמא האבן (שנמצאה במדרון הגבעה) תיגנב מהשטחכמו ממצאים ארכיאולוגיים לא מעטים, באתרים מסוג זההחליט פרופאביעם לנסות ולהעביר את האבן למקום מבטחים ולהודיע על הדבר מיד לרשות העתיקות. כך אכן נעשה, כשאחד הסטודנטים החסונים הרים את אבן הבזלת הכבדה על כתפו ובסיוע חברים, הביא אותה עד לאוטובוס. מיד לאחר מכן, הועברה הודעה לארכיאולוג נפת הגולן של רשות העתיקות, צביקי בדיחי, שהוא גם סטודנט לשעבר של המחלקה, על גילוי התבליט ומיקומו ובינתיים, הועבר התבליט, במתואם, למשמרת זמנית במכללת כנרת, עד למסירתו לאוצרות המדינה.

התבליט המרשים מפתיע מבחינת מצב השתמרותו ואולם איננו יחיד במינו: פסלי אריות מוכרים בהרבה בתי כנסת בגליל ובגולן ובחפירת בית הכנסת בעין נשוט עצמה, מצא דר מעוז בעבר שברים של שמונה פסלי אריות ולביאות, שאליהם התווספו כעת לביאת האבן החדשה וגורה.

כך, מסכם פרופאביעם, נראית אקדמיה המשלבת באופן ממשי בין לימודים עיוניים להתנסות בשטח: הבנת ההקשר ההיסטורי והארכיאולוגי, התנסות בסקרים ובחפירות באתרים השונים וכמובן, תיאום מתמיד עם רשויות המדינה והחוק, בכל מצב שבו הדבר נדרש. זו גם הזדמנות לחזור ולהדגיש כי יש לדווח לרשות העתיקות על כל ממצא עתיק המתגלה בטיול וסיור בארץ.

SU
MO
TU
WE
TH
FR
SA
28
29
30
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
1
אירועים שיתקיימו ב 30th אפריל
אירועים שיתקיימו ב 1st מאי
אירועים שיתקיימו ב 2nd מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 3rd מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 4th מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 6th מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 7th מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 8th מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 9th מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 10th מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 11th מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 12th מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 13th מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 14th מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 16th מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 17th מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 18th מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 19th מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 20th מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 22nd מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 23rd מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 24th מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 25th מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 26th מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 27th מאי
אירועים שיתקיימו ב 28th מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 29th מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 30th מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 31st מאי
No Events









מחשבות ודעות

גשר צמח *9924 צ׳יטו טיגו 8 פרו המותג הסיני הגיע לצפון
[adrotate group="2"]

תפריט נגישות

× היי איך נוכל לעזור לך?