גולן לבן, נפלא- סיכום הסופה שהייתה

הקולטים המתפוצצים, התלמידים הנופשים, השלג שנערם, המאגר שקפא והכבישים החסומים – כל כוכבי האמא של הסופות הקרות בגולן שבאה עלינו בסוף השבוע האחרון. מינוס 14 במטעים של מרום גולן, מינוס 3.8 בדרום הגולן, וזה עוד לא נגמר?


 

עומר וינר, ותיק הבוקרים בגולן: “פרות לא סובלות מהקור; ככל שבעל החיים גדול יותר המעטפת קטנה יחסית לנפח ואז פליטת החום יורדת. לפרות יתרון נוסף, העיכול שלהן נעשה הרבה בעזרת חיידקים, והוא פולט חום, פרות סובלות יותר מהחום”

זו היתה השבת הגדולה של השרברבים, אמרו אלפי קולטים והתפוצצו.

זו היתה הפריחה הגדולה של התיירנים, חייכה הסטטיסטיקה וזינקה ל-90 אחוז.

זו היתה החופשה שלא מן המניין לתלמידים, חיבק המאגר וקפא.

חכו חכו, עוד עשרה ימים עוד אחת, חזה החזאי, שזו מלאכתו.

תודה לאל, נגמר, אמרו כוחות הביטחון וההצלה.

הכל על האמא של כל הסופות הקרות בגולן מאז עשרים שנים לפחות, מה עבר על אדם וחיה, על תושב ומטייל, על מי שאמון לעשות כאן סדר, ועל מי שהופתע להיות הכותרת הראשית של העיתון.

 שמוליק חזן: תפוסות מדהימות, סוף סוף

ענף התיירות שסבל קשות אשתקד, זכה לפריחה מחודשת, רבים הזמינו חדרי אירוח מבעוד מועד כדי לחוות את הפתיתים הראשונים לשנה זו. לכן ראוי לפתוח עם שמוליק חזן, מנהל מחלקת התיירות במועצה האזורית גולן, שמדווח כבר על הזמנות לשבוע הבא, על תפוסה של מעל 90 אחוז בכל רמת הגולן. עם עדיפות כמובן ליישובי צפון הגולן.

חזן: “אנחנו גם עדים למבקרי יום שמעדיפים לוותר על לימודי ילדיהם ולהגיע לגולן לחוות כמות שלג מדהימה, שהרבה שנים לא נראתה כאן. אנחנו עדים לפקקים וביקוש מאוד גדול לחרמון, כשמחירי הכניסה ירדו ב-20 אחוז, אך יש לו די אלטרנטיבות נוספות בגולן.

למרות היופי, לא היה ממש תענוג להקלע בשבת לפקק תנועה אדיר מתחת ליישוב אודם בגלל חניות מטיילים על הכביש. הבעיה מוכרת, מדוע לא מונעים זאת מראש?

“אם תזכרי, פעם היו פקקים בכל האזור. כאשר הכבישים נחסמו בגלל שלג בשוליים שמונע חניות בצד, צעקו בעלי העסקים מדוע לא נותנים לאנשים לעבור. הייתה דילמה מפה ומשם, לכן בשבת היה בעיה באזור אודם. השנה היה הרבה יותר טוב משנים קודמות, בהן בכל הגולן אי אפשר היה לזוז.

“חשוב להדגיש למטיילים ללכת רק במקומות מותרים, ליהנות מהשלג, לחזור הביתה בשלום ולא לוותר על המפלים. כדאי להזכיר להם כי יש זרימות מדהימות במפלי סער, גמלא, אל-על, עייט, גם זה לא היה זמן רב. שיראו קצת שלג ורוצו למים.

בקשר לכביש אודם שהינו צר גם ככה, יש רעיון להפוך אותו בשלג לחד סטרי בלבד”.

אלי יוסף ומשה מור-יוסף: סופה ללא אירועי הצלה מיוחדים

עיקר מאמצי גופי הביטחון וההצלה הסתכם בפתיחת צירים וליווי משאיות אספקה, האירוע עבר על תושבי הגולן בשלום, למעט אירוע בודד של הפסקת חשמל במושב שעל שטופל תוך זמן קצר יחסית בידי חברת החשמל.

אלי יוסף, מנהל מחלקת הביטחון במועצה האזורית גולן: “בסך הכל לא היו בעיות מיוחדות, אך לקח לנו זמן לפתוח את הצירים בגולן. בתחום זה ראוי להבהיר: כשאנחנו מכריזים שהציר פתוח לתושבי הגולן, לגבי כוחות המשטרה המשמעות היא שאינם מאפשרים כניסת מטיילים כי הצירים לא פתוחים ברמת הכביש והשוליים. הרי המטיילים חונים בצד וזה מה שהביא לפקקים הארוכים כשהצירים נפתחו ואנשים רצו לצלם ולשחק.

“צריך לציין את העבודה הטובה של הרבש”צים ביישובים, בהכנות ובפתיחת הצירים בתוך היישובים, את המשמעת של תושבי הגולן ואת כל נושא התנועה על הצירים. זה היה אירוע חריג בעוצמתו ובאורכו, בסופו של דבר הוכח החוסן של תושבי הגולן והמוכנות של כולנו לאירוע כזה.”

האם היה צורך להעביר אספקה ומזון ליישובי הצפון?

“ביום ראשון זה בוצע בהנחיה ופיקוח מול היישובים. הרבש”צים הגיעו למחסומים, ליוו את משאיות החברות ליישובים ואני מבקש לציין שעבדו מאוד מאד קשה ועשו עבודה מעולה ביישובים; כמו כן את מוקד המועצה האזורית שעבד במתכונת חירום ונתן מענה טוב לכל תושבי הגולן”.

גם משה מור יוסף מנהל מד”א בגולן, מבקש לציין את תושבי הגולן, שנשמעו להוראות, וכאשר לא היה צורך לצאת לכבישים, נשארו בבית.

“לא היו לנו אירועים מיוחדים, באודם היתה תאונת דרכים עם פרה, למזלנו עם פצוע קל,

אנחנו ממשיכים ברמת הכוננות עד לסיום אירועי השלג,” מסכם מור יוסף.

 

נדב בהרב: אירוע אקלים חריג ביותר

אולי אם נבין מה עברנו ומה עבר דרכנו, יהיה לנו קר קצת פחות בגולן הקפוא, גם בשבוע לאחר הסופה. הבשורות הטובות הן ש… סופה נוספת עושה דרכה אלינו.

רשות הדיבור לנדב בהרב, החזאי הפרטי של הגולן, בעל בלוג חיזוי, אשר מציג תעודת זהות מפורטת לסופה שהתהוללה כאן.

בהרב: “מבחינת משקעים, זו היתה בסך הכל מערכת יפה. בתשעה ימים, מיום שישי לפני שבוע וחצי עד יום ראשון השבוע, ירדו בדרום הגולן 110 מ”מ, במרכז קרוב ל-140, בצפון כ-200 מ”מ.

מבחינת טמפרטורות, הנמוכה ביותר היתה בשבת לפנות בוקר, מינוס 3.8 בדרום הגולן, מינוס 14 בתוך המטעים של מרום גולן, ביישוב עצמו מינוס 8.

באשר לגובה השלג – בדרום הגולן לא ירד בכלל, לצערי. קו השלג בגולן התחיל באזור 700 מ’ באזור קשת וקלע, שם הכמויות לא היו גדולות. אך ככל שעולים למעלה מעבר לגובה 900 לאחר הגל השלישי הגיע גובה השלג באלוני הבשן ל-60 ס”מ, במרום גולן קצת יותר, 70 ס”מ, באודם, אלרום וצפונה כבר היו מקומות עם מטר אפילו.

“זה די דומה לסופה אשתקד, אך בצפון – אודם, אלרום ונמרוד המערכת היתה חריגה יותר מבחינת גובה השלג. הסיבה לכך היא שהמערכת האחרונה הניבה כמות משקעים גדולה יותר מזו שלפני שנה. לכן כל משקע שהגיע היה בצורת שלג וירדו יותר מ”מ של שלג.”

מדוע קפא המאגר במרום גולן, האם קרה כאן פעם דבר כזה?

“במהלך יום שישי הגיע לאזור שלנו, לכל המדינה, אפיק מאוד מאוד קר, שצנח עלינו ממש מרוסיה. ביום שישי בלילה, לאחר שהסתיימו המשקעים, היתה התבהרות של העננים. במצב כזה כל החום שנמצא באוויר עולה למעלה, כי אין שמיכת עננות. השילוב של התבהרות ואוויר קר מאוד מצפון היבשת, הביא לקרה נרחבת מאוד בכל המדינה ולצפון בפרט. אני לא זוכר אישית מינוס 4 בנוב משנת 1998, 17 שנים לא היו טמפרטורות כאלה.”

גם אירוע הקולטים לא זכור כאן, מדוע עכשיו?

“משקיעת השמש ביום שישי ועד שמונה בבוקר בשבת, ירדו הטמפרטורות עמוק מתחת לאפס. קרה מתחוללת בדרך כלל לפנות בוקר, הפעם היתה הצטברות של שעות קור חריגות, כ-14 שעות טמפרטורות מתחת לאפס, שזה באמת באמת חריג, זה לא קורה. ניסיתי לחפור במפות של חורף 98, זה נראה די דומה אך הפעם זה עוד יותר.”

מה אתה חוזה להמשך העונה?

“מתפתח לנו חורף מאוד מרתק! המערכת הזאת היתה מאוד מאתגרת, היו תופעות מאוד לא שגרתיות, כמו שלג בקרית שמונה אבל לא בדרום הגולן. היו מוצאי שבת סוערים מאוד לאחר התבהרות וכבר ביום חמישי נכנסת מערכת קטנה נוספת עם עוד כמה מילימטרים לאוסף ושלג בספק בצפון הגולן. צפויים עד 40 מ”מ.

“בטווח הרחוק יותר מתחילים לראות מגמה למערכת רצינית נוספת לקראת 24-25 לחודש ינואר. הטווח רחוק, בשלב זה מדברים על מגמות, קשה להגיד מה יהיה אופי המערכת, אך מה שחשוב הוא שיש מגמה כזאת. רואים בוודאות שהחורף נמשך, בניגוד לחורף הקודם שהסתיים בדצמבר.

מדוע היו רק זרימות בינוניות למאגרים? – כי לא ירדה כמות גדולה לפני אירוע זה. אבל זו השקעה לטווח ארוך, כי במערכות הבאות, כשיבואו, באמת נוכל לראות זרימה יפה למאגרים, כמו שאנחנו באמת מכירים.”

רמי לנר – סוף סוף מים במאגרים?

“הזרימה יפה”, פותח רמי לנר מנכ”ל אגודת המים “מי גולן”, “אך לא משמעותית מאוד. היא התחילה במוצאי שבת במאגרי הדרום במאגרי הצפון, אנחנו נמתין להפשרת השלג ונתפלל לבאות.

“הזרימות היו במהלך היממה של יום ראשון, ביום שני היה כבר חלש. אנחנו בתופעה שטפונית דומה לזו שמתחוללת בנגב, עם שטפון חזק. הזרימה תתמעט מאוד עד הגשם הבא. נתפלל לבאות.

“זה לא היה אירוע עם גשמים כבדים באזורים הרלבנטיים, בקצרין אנחנו במצטבר עם 300 מ”מ, קצת פחות הממוצע לעונה זאת.

עומר וינר: לעגלים ולסייחים בשלג – שלום

בעוד אנחנו מתרפקים על אח ופוך, יש מי שלא עזבו את השלג לשנייה, עמדו בגבורה בקור החותך, גם כאשר הם בני יומם ממש.

עומר וינר, ותיק הבוקרים בגולן, כיצד מסתדרים בני ובנות הבקר בסופה?

ווינר: “אם אין לעגלים הקטנים אמא הם ימותו; אם הם לידה, הם גם מתחממים לידה כאשר הם צמודים, הם יונקים ומקבלים מה שהם צריכים. פרות לא סובלות מהקור; ככל שבעל החיים גדול יותר המעטפת קטנה יחסית לנפח ואז פליטת החום יורדת. ככל שהולכים צפונה אותו בעל חיים נעשה יותר גדול. כך הזאבים יחסית עם רגליים ארוכות וגוף יחסית קטן לעומת הזאבים הצפוניים שגופם גדול יותר, רגליהם יחסית קצרות יותר.

לפרות יתרון נוסף, העיכול שלהן נעשה הרבה בעזרת חיידקים, והוא פולט חום, פרות סובלות יותר מהחום.

“הפרות לא יודעות לחפור בשלג, אנחנו מכניסים אותן ליער האלונים, הן אוכלות מהעלווה אך מוציאים לשטח גם חציר. גם הסוסים לא סובלים מהקור, אפילו היו המלטות בסופה, לא קורה כלום לסייח, הוא מגיע עם האמא ושמחה וצהלה.

מבחינת מים יותר קשה, אנחנו משאירים להם שקתות עם מים, ומקומות עם מים זורמים.”

אחינו לא מנצלים את הסופה לגניבת עגלים?

“בעבר זה בהחלט קרה. המטיילים לא גונבים, אבל פורצים גדרות, גדרות בקר לא מהוות מחסום. בני אדם ובעלי חיים פשוט משתגעים בשלג, מאבדים את הראש, גם כלבים שמחים בשלג, זה עושה משהו ומעיף לאנשים את הפיוזים קצת. אנחנו כל הזמן מסתובבים וסוגרים שערים.”

האם אכן מאגר מרום גולן קפא?

“לא כל המאגר, אלא בקטעים שהוא רדוד, בעיקר בבאב אל הווה.

הטמפרטורות הגיעו למינוס 14, זה כבר היה בעבר, אבל כדי שמאגר כזה יקפא האירוע צריך להמשך לאורך זמן.

באשר לקולטים, אצלנו אישית יש קולט מסוג אחר שעובר במערכת סגורה של ‘אנטי פריז’. אצלנו מרוקנים את המערכת לקראת העונה הקרה, סוגרים את הברזים, מרוקנים את הקולט, אך גם אחרי זה עוד מתפוצצים. קולט רגיל לא עובר כאן את חורף”.

אפריל 2024

SU
MO
TU
WE
TH
FR
SA
31
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
1
2
3
4
אירועים שיתקיימו ב 1st אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 2nd אפריל
אירועים שיתקיימו ב 3rd אפריל
אירועים שיתקיימו ב 4th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 5th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 6th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 7th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 8th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 9th אפריל
אירועים שיתקיימו ב 10th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 11th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 12th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 13th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 14th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 15th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 16th אפריל
אירועים שיתקיימו ב 17th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 19th אפריל
אירועים שיתקיימו ב 20th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 21st אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 22nd אפריל
אירועים שיתקיימו ב 23rd אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 24th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 25th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 26th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 27th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 28th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 29th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 30th אפריל
אירועים שיתקיימו ב 1st מאי









מחשבות ודעות

גשר צמח *9924 צ׳יטו טיגו 8 פרו המותג הסיני הגיע לצפון
[adrotate group="2"]

תפריט נגישות

× היי איך נוכל לעזור לך?