בית ספר שהוא בית

ביה”ס “נופי גולן”, בקצרין, מתנהל כמעט כולו בשיטת “גוונים” ונבחר לאחד מבתי הספר המצטיינים בישראל. בשנה הקרובה, תנהל אותו ד״ר הילי מרום, שגם למדה בו ולימדה בו. ריאיון


שנת הלימודים האחרונה הייתה טובה ל”נופי גולן”. הצוות צעיר ומתחדש, התלמידים מגיעים ולקינוח, שנייה לפני תחילת הלימודים, התבשרנו כולנו כי בית הספר “נופי גולן” נבחר לאחד מבתי הספר המצטיינים ומככב באשכול, מס’ 1 מתוך 4.

הילי מרום היא בוגרת בית הספר, מורה בו כבר כמה שנים, אבל השנה היא קיבלה תואר חדש: “מנהלת בית הספר התיכון ‘נופי גולן'”. עם התרגשות גדולה ומבט קדימה, היא מספרת לנו קצת על עצמה, על השאיפות והרצונות כמנהלת בית הספר.

הילי, ספרי קצת על עצמך, מי את

“שמי הילי מרום. מגיל שלוש אני בגולן, כאשר משפחתי (משפחת רפאלי) עברה למושב מעלה גמלא. למדתי בבית הספר ‘דליות’ ברמות ולאחר מכן, ב’נופי גולן’, בקצרין. הרחבתי במגמות כימיה ופיזיקה ולאחר שירות צבאי וטיול בחו”ל, המשכתי ללימודי תואר ראשון ושני בפיזיקה וכימיה, באוניברסיטה העברית בירושלים, שם גם השלמתי את לימודי הדוקטורט שלי בכימיה אורגנית.

“אני נשואה, יש לי חמישה ילדים מקסימים ואני גרה גם כיום במושב מעלה גמלא”.

כבוגרת “נופי גולן”, איך זה בעצם לחזור לכאן? בהתחלה, כמורה ועכשיו, כמנהלת?

“לא תיארתי לעצמי שאחזור לבית הספר שלי כמורה ובטח שלא כמנהלת. זו לא הייתה שאיפתי, או חלומי, בשום שלב של נערותי, או התבגרותי. אבל כנראה שחיידק החינוך בער בי מבלי שידעתי וחיכה לזמן הנכון להתפרץ. בזמן לימודיי בירושלים, פנתה אליי חגית וייס, שהייתה אז סגנית המנהלת ב’נופי גולן’ וביקשה שאבוא ללמד ‘רק כמה שעות’ פיזיקה, במשרה חלקית. נכנסתי להוראה – והתאהבתי. לימדתי בבית הספר מתמטיקה ופיזיקה ובמקביל, סיימתי את לימודי הדוקטורט שלי. חינכתי את כיתת ‘גוונים’ הראשונה ב’נופי גולן’, יחד עם מירב פלד ומיכל מינרבו. בשנה שעברה, הפכתי לסגנית בית הספר עם עזיבתה של חגית וייס, בסגירת מעגל מעניינת”.

“בכיתת ‘גוונים’, פרצנו שלושה מרחבים עיקריים: מרחב המקום, מרחב השותפים ומרחב הפדגוגיה. עברנו מהוראה של חומר, המדגישה שינון מידע, ללמידה משמעותית רב-ממדית, הנותנת דגש חזק למיומנויות למידה”

“גוונים”

איך קרה שהפכת למנהלת?

הילי: “במהלך חופשת הקיץ יצאה מנהלת בית הספר שלנו, טליה הפטקה, לחופשת לידה והוועד המנהל של ‘נופי גולן’ מינה אותי למלא את מקומה בזמן חופשת הלידה – החל מהכנת שנת הלימודים תש”ף, בקיץ האחרון, דרך פתיחת שנת הלימודים הקרבה ועד לחזרתה הצפויה של טליה מחופשת הלידה, בחודש מרץ הקרוב. כאן המקום לאחל לטליה מזל טוב והנאה רבה מפרק מרתק זה של חייה.

“חשוב לי לציין, מנקדות המבט החדשה שלי כמנהלת, את האכפתיות וההשקעה הגדולה של המועצה המקומית קצרין והמועצה האזורית גולן בחינוך, בכלל וב’נופי גולן’, בפרט – הן מבחינת התמיכה והליווי, הן מבחינת החשיבה המשותפת והן מבחינת ההשקעה הכספית הגדולה שהרשויות משקיעות בבית הספר, המאפשרות לנו להגיע להישגים הללו.

ב”נופי גולן”, במקביל לתכנית הלימודים הרגילה, קיימת כבר כמה שנים גם תכנית “גוונים”, שהיית חלק מהתכנון וההקמה שלה. ספרי על זה קצת

“לאחר ארבע שנים שלימדתי בבית הספר, קיבלתי הצעה ממנהלת בית הספר דאז, ד”ר עפרה שטיין, להצטרף ל’צוות היגוי גולני לחינוך’, שקיבל מנדט מהמועצה האזורית גולן ומהמועצה המקומית קצרין לתכנן את מערכת החינוך החדשנית העתידה לקום ברמת הגולן.

“מבלי לדעת מה זה בדיוק אומר, הסכמתי להיכנס להרפתקה. כך הכרתי את הרב משה אגוזי, שהוביל את צוות ההיגוי הגולני והיווה השפעה מכריעה על תפיסתי את ההוראה והלמידה, בדרך לפיתוח כיתת ‘גוונים’ ובדרכי להובלת היוזמה הזו בעתיד.

“נפגשנו במשך שנה שלמה, מורים ואנשי חינוך נוספים מהגולן, בהובלת הרב אגוזי ובסיוע של ורד רקנאטי, מ’ערי חינוך’. חלמנו ותכננו את בית ספר החלומות שלנו. לאחר שנה של חלומות ותכנונים, יצאנו לדרך, באחד לספטמבר 2014, היום בו כיתת ‘גוונים’, אותה תכננו וחלמנו, קרמה עור וגידים ויצאה לדרך בתוך בית הספר ‘נופי גולן’ בקצרין.

“בכיתת ‘גוונים’, פרצנו שלושה מרחבים עיקריים: מרחב המקום – במקום מורה ומספר תלמידים בכיתה, עברנו ללמידה במרחב אחד, של כשישים תלמידים, ביחד עם צוות של שלושה מורים. מרחב השותפים – יצרנו צוות מחנכים וצוותי מורים, העובדים ביחד לפיתוח תכניות לימודים ומהווים עמיתים להוראה במרחב הלימודי. מרחב הפדגוגיה – עברנו מהוראה של חומר, המדגישה שינון מידע, ללמידה משמעותית רב-ממדית, הנותנת דגש חזק למיומנויות למידה.

במקום הראשון

הילי: “בנינו סביבת לימודים המתאפיינת בקשר אישי עם תלמידים, עבודת צוות של מורים ואפשרויות למידה מגוונות, מתוך דגש על מתן מענה לצרכים ונטיות אישיות של תלמידים ועל תהליכי הבנה ולא רק הצלחה במבחן. אנחנו שמים דגש על פיתוח מיומנויות של יכולת למידה עצמאית, הצגת מידע, איתור מידע, עבודת צוות, ניהול זמן ויצירתיות.

“כיום, יש לנו כבר שתי כיתות בוגרות ‘גוונים’, חמש שנים של ניסיון בהוראה בשיטה זו, ובשנה הבאה, ייכנסו לבית הספר כ-140 תלמידי כיתה ט’, שילמדו בשני מרחבי ‘גוונים’.

אנחנו מלווים לאורך כל הדרך על ידי ד”ר עירית ששון, מ’מכון שמיר למחקר’, במחקר מקיף העוזר לנו לבדוק את עצמנו ולשפר כל הזמן, היכן שצריך.

“דו”ח האקלים של משרד החינוך (ראמ”ה), שנערך אצלנו לפני כשנתיים, הראה לנו שאנחנו בכיוון הנכון בשינוי הפדגוגי שאנחנו מובילים. חיזוק נוסף קיבלנו ממש לאחרונה, כאשר בית הספר ‘נופי גולן’ דורג בדרגה הגבוהה ביותר בין בתי הספר שהישגיהם הנם הגבוהים ביותר בקידום התלמידים בתחום הלימודי, החברתי והערכי. מכיוון שמדובר על הישגי השנה הראשונה שבה הייתה כיתת ‘גוונים’ בבית הספר, גם הישג זה מסמן לנו כי אנחנו בדרך הנכונה בשינוי שאנו מובילים”.

 

השנה את פותחת את שנת הלימודים כמנהלת, איך זה לחזור לנהל את בית הספר בו למדת?

“מרגש מאוד לחזור לבית הספר שהייתי בו תלמידה. חלק מהמורים שלימדו אותי, עדיין מלמדים בבית הספר וזו זכות גדולה לעבוד אתם ולצדם.

“בית הספר שלנו הוא בית ספר משפחתי מאוד. המורים והצוות שבו יוצרים פסיפס מדהים ומרגש שהוא ביטוי לפסיפס הקהילה שלנו בגולן. בשנה הבאה, ילָמדו בבית הספר תשעה בוגרים שלנו – וזה אומר הרבה בפני עצמו. זוהי משפחה, קהילה ובית. צוות מנצח שלא מוצאים בכל מקום. אני מרגישה זכות גדולה וכבוד גדול לעמוד בראש הבית הזה, בשנה הקרובה”.

 

ביניים: בית אמתי

את אמנם מגיעה לתקופה מסוימת, להחלפה של החל”ד, אבל מהן השאיפות, הרצונות שלך כמנהלת בית הספר?

הילי: “אמנם אני מגיעה לנהל את בית הספר לתקופה קצרה, אבל חלומות ותכניות יש הרבה. ‘גוונים’ היא תכנית שאני חיה ונושמת אותה יום יום. משלב התכנון הראשוני והחלומות, דרך חינוך הכיתה הראשונה של ‘גוונים’, הובלת תחום המתמטיקה בכיתות ‘גוונים’ ועד לניהול בית הספר, שמתנהל כמעט כולו בשיטה זו. אני שואפת ומייחלת לכך שהשיטה תלך ותתפתח, שנדע לתת מענה לכל תלמיד שמגיע אלינו ולכוון כל תלמיד לדרך הלמידה הנכונה עבורו.

אני מקווה שאצליח כמנהלת לתת לצוות הנהדר של בית הספר לבוא לידי ביטוי – כל אחד בתחום החוזק שלו. אני מרגישה שבורכתי ואני מוקפת באנשים נהדרים, שיכולים להפוך את בית הספר שלנו להכי טוב שיש.

“השאיפה שלי היא שכל תלמיד בגולן, בין אם הוא גר בקצרין, במושב, בכפר, או בקיבוץ, ירצה להגיע אלינו, ל’נופי גולן’ ושנהפוך להיות בית אמתי לכל תלמיד בגולן.

“אני מאחלת לכל התלמידים, להורים, למורים, לצוותים החינוכיים ולכל בית הגולן – שנת לימודים מוצלחת, פורייה, מגוונת ובטוחה”.

 

 

אפריל 2024

SU
MO
TU
WE
TH
FR
SA
31
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
1
2
3
4
אירועים שיתקיימו ב 1st אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 2nd אפריל
אירועים שיתקיימו ב 3rd אפריל
אירועים שיתקיימו ב 4th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 5th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 6th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 7th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 8th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 9th אפריל
אירועים שיתקיימו ב 10th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 11th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 12th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 13th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 14th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 15th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 16th אפריל
אירועים שיתקיימו ב 17th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 19th אפריל
אירועים שיתקיימו ב 20th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 21st אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 22nd אפריל
אירועים שיתקיימו ב 23rd אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 24th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 25th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 26th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 27th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 28th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 29th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 30th אפריל
אירועים שיתקיימו ב 1st מאי









מחשבות ודעות

גשר צמח *9924 צ׳יטו טיגו 8 פרו המותג הסיני הגיע לצפון
[adrotate group="2"]

תפריט נגישות

× היי איך נוכל לעזור לך?