ביקור בבית אריזה בראשית: תפוח עם ברק בעיניים

אמרת “ראש השנה”, אמרת “תפוח בדבש”. הצפנתי למֶכה של התפוחים, בית האריזה “בראשית”, איפה שעובדים קשה כדי שנקבל תפוח איכותי וטעים, עם ברק, מרקם וטעם


ראש השנה, חג משמח המבשר על תחילתה של שנה חדשה ותקווה ותפילה לימים טובים.  ימי הקיץ הלוהטים אט אט ייעלמו והסתיו יביא אתו תקופה חדשה, עם משב רוח נעים. אנחנו בעיצומה של עונת קטיף התפוחים בגולן. התפוח זקוק למזג אוויר קר ואדמות הגליל והגולן הן הקרקע הפורייה המתאימה לו. מרבית מהתפוחים המשווקים בישראל, גדלים אצלנו וזו שעתם היפה. אין הרמת כוסית לכבוד השנה החדשה בלי תפוחים. במעון ובגנים,  יקבלו הילדים לקראת החג קופסה עם תפוח בדבש. הסופרמרקטים והמרכולים ערוכים היטב לדרישה לתפוחים. בכל  בית יהודי, בישראל ובעולם, יככבו בשולחן החג תפוחי עץ בוהקים בירוק ואדום וגם זהבהבים. נטבול אותם בדבש פרחי האזור ונאחל שתהיה שנה טובה ומתוקה כדבש.

אני אוהבת תפוחים בכל השנה, לאכול אותם ככה, ישר מהקערה המונחת אצלנו בפינת האוכל. הם עשירים בוויטמינים וחומצה פולית, אשלגן וסידן ועל פי הרפואה הסינית, יש בהם מנגנון המספק תחושת שובע. ידוע גם שהם מנקים את הגוף ומונעים מחלות. אני נהנית לאפות פאי תפוחים ושטרודל, כשריח התפוח עם הקינמון מתפזר בכל הבית ומגיע עד לבית השכנים, בקצה הרחוב. אני גם אוהבת מחית תפוחים ובסלט הפירות שלנו תמיד יהיה גם תפוח. לקראת ראש השנה, אחד מזיכרונות הילדות הכי יפים שלי הוא תפוחים מקורמלים בקרמל אדום, שאימא שלי הייתה מכינה לכבוד השנה החדשה.

אז רגע לפני ראש השנה, כשהתפוחים הם מסמלי החג שלנו, החלטתי שהגיע הזמן להכיר קצת את המקום שדואג לקלוט את תפוחי הגליל והגולן, ומסתבר שלא רק את התפוחים, אלא גם קיווי, אגס, נקטרינה, אפרסק, שזיף, דובדבן, משמש, פירות יער, ליצ’י, מנגו ועוד שגדלים באזור.

מדובר בבית האריזה “בראשית”, הנמצא ממש בסמוך למרום גולן. מתחם ענק של מחסני קירור ומכונות ידניות וממוחשבות, למיון ואריזת הפירות.

לכל פרי, יש קונה

נסעתי ביום קיץ חם למרום גולן. שם כבר היה נעים, אפילו קריר, אפשר לומר. פגשתי את אסף קרת, המנכ”ל ושמעתי קצת על התאגיד “בראשית פרי פסגות”, או במילים פשוטות יותר: בית האריזה המוביל בישראל בתחום הפירות הנשירים. הוא הוקם בשנת 2005, לאחר איחוד שני בתי אריזה – “פירות הגולן” ו”פרי פסגות”. החזון הוא להביא אל הצרכן פרי ישראלי באיכויות הגבוהות ביותר. כיום, שותפים ב”בראשית פרי פסגות” 17 קיבוצים ומושבים מהגליל והגולן, בשני בתי האריזה, אחד במרום גולן והשני בקיבוץ יפתח.

את “בראשית”, מוביל צוות מקצועי מנוסה ורחב, הכולל את המגדלים, המדריכים והאגרונומים, עובדי בתי האריזה ואנשי השיווק. כולם בעלי ידע וניסיון רב שנצברו לאורך השנים ומעבר לחקלאות ואיכות, יש לנו פה גם מקום שמעסיק תושבים רבים מהאזור.

הגעתי ל”בראשית” בשיא עונת התפוח. בבית האריזה עבדו כולם במרץ להספיק להעביר את הפירות למרכולים, לקראת ראש השנה. הפירות מגיעים מהמגדלים, לאחר שאנשי “בראשית” עקבו אחריהם, משלב הגידול. תפוחי העץ משווקים 360 יום בשנה. חלק מהפירות נשאר בקירור, בתנאים המתאימים, כדי שכל השנה יהיו לנו תפוחים. התפוחים הם מסוג הפירות שנשמרים בקירור ולא מאבדים את איכותם, טעמם וערכם התזונתי.

בבית האריזה, מצלמות ממוחשבות המצלמות את הפירות בצילום רנטגן, לבדוק את איכות הפרי ונתוני צבע, גודל ומשקל, לפיהם ממוינים הפירות. במהלך המיון, הפירות עוברים ניקוי, שטיפה וטיפול שמבטיחים את שמירת האיכות הטבעית של הפרי, כך שאנו הצרכנים מקבלים בסוף תפוח איכותי וטעים, עם ברק, מרקם וטעם.

כל מערכי המיון והאריזה מופעלים גם על ידי עובדים וגם בעזרת מכונות, מהמשוכללות בעולם. אני מסיירת בבית האריזה ומתפעלת מהמסועים הענקיים שעליהם עוברים התפוחים בסרט נע, אמבטיות גדולות מלאות במים זורמים, בהם הפירות נשטפים וממשיכים בנסיעה על הפס. עובדים חרוצים עומדים ומסייעים בתהליך המיון, המצלמות מצלמות הכול, מגלות מחלות, מציינות גדלים ומשקלים. הפרי האיכותי נמכר במחיר טוב. מה שפחות – הולך לתעשייה, או נמכר במחיר זול. לכל פרי, יש קונה, הסבירו לי.

למרות שהמגדלים עושים מאמץ שהפרי יצא איכותי ומסייעים לטבע עם השקיה וגיזום, לפעמים זה לא מצליח ב-100%. זה גם עניין של מזל עם מזג האוויר והגשמים. אחרי המיון, מגיע שלב האריזה. את הארגזים הממותגים ממלאים בתפוחים ומשם, למרכולים. ב”בראשית”, בעצם, דואגים לנו לפירות תוצרת הארץ משובחים. אני חשבתי שמהעץ הפירות ישר עוברים לחנויות, אז הופתעתי לגלות שזה לא ממש כך. כשיוצאים להסתובב, מגלים דברים חדשים…

הדבר האמתי – “פינק בראשית”

עוד כמה אנקדוטות מהסיור שלי: ב”בראשית”, קיים גם מרכז מבקרים, עם סרטון וסיור באולמות המיון והאריזה. עקב הקורונה, המרכז סגור, מקווים שייפתח בקרוב שוב. כ-50000 טון תפוחים משווקים מדי שנה. אם אתם אוהבים את תפוחי “יונתן”, דעו לכם, שבשנים האחרונות, יש פחות ופחות מהזן הזה. בישראל, מגדלים כ-12 זני תפוחים, בעולם קיימים כ-700. תפוחי ה”פינק-ליידי” הוא שם מותג של חברה צרפתית. “פינק בראשית” זה הדבר האמתי. התפוח הישראלי מצופה בדונג סינתטי, שלא פוגם בטעם, רק נותן ברק מרהיב.

לקראת סוף עונת קטיף התפוחים, ערב ראש השנה, שמחתי להכיר עוד מקום בגולן שהוא מותג – “בראשית פסגות גליל גולן”. אתם בטח רואים על הכבישים את המשאיות האדומות עם המותג, כי אין כמו להתגאות בתוצרת שלנו, תוצרת הגליל והגולן. תפוח הוא פרי טעים ובריא ויש האומרים שהוא גם פרי של אהבה, אז שתהיה לנו שנה טובה ומתוקה, כתפוח בדבש ומבורכת בשפע האדמה והארץ, בברכת התחלות חדשות: “את עולמך בבוקר תמיד לברוא, האדמה, העשב וכל המאורות ואז מן העפר, בצלם אנשים לקום מחר בבוקר ולהתחיל מבראשית…”.

אפריל 2024

SU
MO
TU
WE
TH
FR
SA
31
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
1
2
3
4
אירועים שיתקיימו ב 1st אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 2nd אפריל
אירועים שיתקיימו ב 3rd אפריל
אירועים שיתקיימו ב 4th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 5th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 6th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 7th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 8th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 9th אפריל
אירועים שיתקיימו ב 10th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 11th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 12th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 13th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 14th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 15th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 16th אפריל
אירועים שיתקיימו ב 17th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 19th אפריל
אירועים שיתקיימו ב 20th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 21st אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 22nd אפריל
אירועים שיתקיימו ב 23rd אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 24th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 25th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 26th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 27th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 28th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 29th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 30th אפריל
אירועים שיתקיימו ב 1st מאי









מחשבות ודעות

גשר צמח *9924 צ׳יטו טיגו 8 פרו המותג הסיני הגיע לצפון
[adrotate group="2"]

תפריט נגישות

× היי איך נוכל לעזור לך?