בין עורב ליונה – השלום שבא מתוך עוצמה

שתי ציפורים יצאו מאותה תיבה, שתיהן עפו מעל אותו עולם מוצף, שתיהן נשאו על כנפיהן את תקוות נח ומשפחתו. אבל אחת נעלמה בחשכה, והשנייה חזרה עם עלה של זית

למה דווקא היונה? השאלה הזאת מלווה אותי כבר שנים. שתי ציפורים יצאו מאותה תיבה, שתיהן עפו מעל אותו עולם מוצף, שתיהן נשאו על כנפיהן את תקוות נח ומשפחתו. אבל אחת נעלמה בחשכה, והשנייה חזרה עם עלה של זית – סמל לחיים חדשים, לשלום, לתקווה.

העורב יצא ראשון. הוא חזק יותר, גדול יותר, מסוגל להתמודד עם הסערה. אבל הוא לא חזר. התורה מספרת: "וַיְשַׁלַּח אֶת הָעֹרֵב וַיֵּצֵא יָצוֹא וָשׁוֹב" – הלך ושב, הלך ושב, לא למען נח, אלא למען עצמו. במדרש רבא, חז"ל מתארים את המחלוקת שפרצה ביניהם: העורב חשד בנח, פחד שייקח לו את בת זוגו, סירב למלא את השליחות. רש"י מבאר שהעורב חי בעולם שבו כולם הם איום פוטנציאלי – עולם של חשד, של פחד, של "אני קודם".

ואז באה היונה. קטנה, עדינה, לכאורה חלשה יותר. אבל מה שקרה אתה היה שונה לחלוטין: "וַתָּבֹא אֵלָיו הַיּוֹנָה לְעֵת עֶרֶב וְהִנֵּה עֲלֵה זַיִת טָרָף בְּפִיהָ". היא חזרה. לא רק חזרה – הביאה בשורה. נשאה בפיה לא מזון לעצמה, אלא תקווה לכולם. מה ההבדל ביניהם?

האגואיזם שיוצר חושך

רש"י מגלה לנו משהו עמוק על העורב: "אמר העורב לנח: רבונך שונאני ואתה שונאני… מכל הבהמה ומכל העוף ציווה שבעה-שבעה ואותי שלחת אתה!". העורב רואה את העולם דרך משקפיים של חשד ופחד. הוא משוכנע שכולם נגדו, שכולם רוצים לפגוע בו. לכן, הוא לא יכול לשמש שליח. איך תשלח מישהו שרואה בכל משימה סכנה אישית?

הרב קוק זצ"ל כותב ב"אורות הקודש": "האגואיזם המופרז יוצר חושך מוחלט. האדם החי רק לעצמו, סגור בתוך עצמו, מנותק מן הכלל – הוא חי במבול פנימי, שבו אין יבשה של משמעות ותכלית".

כשאדם רואה רק את עצמו, הוא חי במבול מוסרי – בלי יבשה מוצקה תחת רגליו, בלי אחריות לזולת, בלי תקווה משותפת. העורב לא נעלם בגלל שהיה רע במהותו – הוא נעלם כי היה כלוא בכלוב של האני שלו.

היונה שבחרה במרירות על שם החירות

ואז באה היונה. התלמוד בעירובין משמר לנו את דבריה המדהימים: "אמרה יונה לפני הקדוש ברוך הוא: ריבונו של עולם, יהיו מזונותיי מרורין כזית ויהיו בידך ואל יהיו מתוקים כדבש ויהיו ביד בשר ודם".

תבינו את העומק שבמשפט הזה: היונה לא מבקשת נוחות, לא ביטחון חומרי – היא מבקשת נאמנות. מוכנה לאכול מרירות, אבל לא להיות תלויה בבני אדם. מוכנה לוותר על נוחות, אך לא על חירות. היא לא עפה כדי לשרוד – היא עפה כדי לגאול.

הרמב"ן על הפסוק מבאר שהיונה מבשרת לא רק על קץ המבול הפיזי, אלא על חידוש הקשר בין האדם לבורא, בין האדם לבריאה. היא נושאת את השלום הראשון בעולם החדש. עלה הזית שבפיה הוא לא סתם סימן ליבשה, הוא הצהרה: העולם עוד יכול להיות טוב. אפשר להתחיל מחדש. יש תקווה.

המהר"ל מפראג מוסיף: "היונה סמל לעם ישראל, שכשם שהיונה מציעה צווארה לשחיטה ואינה מתנגדת, כך ישראל מוסרים נפשם על קידוש השם". יש כאן משהו עמוק יותר מאשר סתם יפהפיות של ציפור לבנה – יש כאן תפיסת עולם שלמה.

שלום – לא פשרה, אלא שלמות

אז בואו נדבר על השלום, כי לעתים, אנחנו חושבים ששלום הוא ויתור, פשרה, חולשה. אבל זה בדיוק להפך.

שלום אמתי נולד רק ממי שיש בו עוצמה פנימית. מי שמכיר את מקומו, מחובר לזהותו, יודע במה הוא מאמין – רק הוא יכול להכיל גם את האחר.

הרב קוק כותב: "השלום האמתי איננו פשרה חלשה ואיננו ויתור על האמת. השלום האמתי הוא איחוד נשמות מתוך גובה הקודש – כל אחד שומר על ייחודו, אך כולם מתחברים לאותה מטרה עליונה".

זה המפתח: שלום איננו בריחה ממחלוקת, או ויתור על עקרונות – הוא ביטוי לגבורה רוחנית, ליכולת לעמוד במתח בלי להישבר, להכיל את השונה בלי לאבד את עצמך.

היונה לא נכנעה למים – היא המריאה מעליהם. היא לא חיפשה איזו פשרה עם המבול – היא חיפשה יבשה. זה שלום אמתי: לא בריחה מהקונפליקט, אלא עלייה מעליו למקום גבוה יותר.

מספרים על אחד מגדולי החסידות, רבי אהרן מקרלין, שעמד פעם בחוץ בגשם שוטף ארוך, שקוע בתפילה, ממש נרטב עד העצם. תלמידיו ניסו לשכנע אותו להיכנס פנימה, אבל הוא סירב. לבסוף, כשסיים את תפילתו, שאלוהו: "רבי, למה? היה אפשר להתפלל בפנים, בחום, ביובש!".

רבי אהרן הביט בהם ואמר בפשטות: "עכשיו, בזמן שאני עומד כאן, יש איזה יהודי שנוסע בדרך ארוכה, רטוב מהגשם, קפוא, עייף. הוא לא יכול להיכנס פנימה, הוא חייב להמשיך. אז מה לי לשבת יבש, בזמן שהוא נרטב?"

התלמידים השתתקו. רבי אהרן המשיך: "כשאתה מרגיש את כאבו של האחר כאילו הוא שלך, כשאתה לא יכול להיות בשלווה בזמן שמישהו סובל, אז אתה דומה ליונה. אבל כשאתה דואג רק לנוחות שלך, רק לביטחון שלך, רק ש'אתה תהיה בסדר' – אז אתה נדמה לעורב".

זה ההבדל. העורב מסתכל פנימה, היונה מסתכלת החוצה. העורב שואל "מה יהיה אתי?", היונה שואלת "איך אני יכולה לעזור?"

היונה שבימינו – זה לא מטאפורה

בואו נדבר על היום, על השנה האחרונה. על מה שקורה פה, בארץ שלנו.

היונה היא לא רק ציפור יפה בתיבה של נח. היונה היא החייל שיצא בשבעה באוקטובר ולא שאל שאלות. זה שעזב את הבית, את הלימודים, את החיים – כי הבין שמשהו גדול ממנו זקוק לו. היונה היא האֵם שמחבקת את ילדיה בדרך למקלט ומחייכת להם כדי שלא יפחדו, גם כשהלב שלה קופץ מפחד. היונה היא המתנדב שנוסע דרומה פעם אחר פעם, המורה שממשיכה ללמד, הרופא שממשיך לרפא, האזרח שממשיך לבנות – גם כשהשמים סוערים.

היונה היא כל אדם שמוכן להקריב למען הרעיון הפשוט, אך העמוק – שיהיו פה חיים. שיהיה פה בית. שיהיה פה עתיד.

כי תראו, שלום אמתי לא בא משקט חיצוני. לא מכניעה של אויב, לא מעייפות של שני צדדים. שלום אמתי בא מבפנים, מאנשים שמאמינים שיש בשביל מה לחיות, ושיש בשביל מה, גם כשזה למען משהו גדול מהם.

כשמדברים על "שלום" בפוליטיקה, לעתים, מתכוונים לפשרה מתישה, לוויתור על ערכים. אבל השלום שמייצגת היונה הוא שלום אחר לגמרי – הוא בא מכוח, מאמונה, מנכונות לשאת אחריות. הוא לא נוצר משני צדדים עייפים. הוא נוצר משני לבבות אמיצים מספיק כדי להיפתח.

בעל ה"שפת אמת" כותב: "היונה חוזרת תמיד לקן שלה, כי יש לה בית. מי שיש לו זהות חזקה, שורשים עמוקים – היא לא מפחדת מהאחר. היא יכולה לצאת, לפגוש, לחפש שלום, כי היא יודעת שיש לה לאן לחזור."

נח של כל דור

כל דור עומד בתיבה משלו. לפעמים היא מוקפת מים של פחד, שנאה, ציניות, ייאוש. העולם בחוץ נראה מוצף וקל מאוד להיות עורב – להתמקד רק בהישרדות שלך, לדאוג רק לעצמך, לא לסמוך על אף אחד.

אבל תמיד, בכל דור, יש יונה שממריאה. לא מתוך תמימות, לא מתוך חולשה, אלא מתוך אמונה שהעולם עוד יכול להיגאל, שאפשר למצוא יבשה, שיש תקווה.

היא יודעת משהו שהעורב לא יודע: ששלום לא נוצר כששני צדדים מוותרים על מי שהם – אלא כששני צדדים אמיצים מספיק כדי להישאר מי שהם, אבל להכיר זה בזה את האנושיות המשותפת.

השאלה שלנו, של כל אחד ואחד, היא פשוטה: האם אנחנו עורב, או יונה? האם אנחנו חיים מתוך פחד, או מתוך אמונה? האם אנחנו רואים את האחר כאיום, או כהזדמנות? האם אנחנו שומרים רק על עצמנו, או שאנחנו מוכנים לצאת, לעוף, לחפש את היבשה, גם אם זה מסוכן, גם אם זה לא בטוח?

שבת שלום – שנדע להיות היונה שמביאה אור מתוך עוצמה, שלום מתוך אמונה ותקווה מתוך אהבה. שנזכה לראות יבשה חדשה, חיים חדשים ועולם שבו כולם יכולים לחזור הביתה.

אוקטובר 2025

SU
MO
TU
WE
TH
FR
SA
28
29
30
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
1
Events for 1st אוקטובר
No Events
Events for 2nd אוקטובר
No Events
Events for 3rd אוקטובר
No Events
Events for 4th אוקטובר
No Events
Events for 5th אוקטובר
No Events
Events for 6th אוקטובר
No Events
Events for 7th אוקטובר
No Events
Events for 8th אוקטובר
No Events
Events for 9th אוקטובר
No Events
Events for 10th אוקטובר
No Events
Events for 11th אוקטובר
No Events
Events for 12th אוקטובר
No Events
Events for 13th אוקטובר
No Events
Events for 14th אוקטובר
No Events
Events for 15th אוקטובר
No Events
Events for 16th אוקטובר
No Events
Events for 17th אוקטובר
No Events
Events for 18th אוקטובר
No Events
Events for 19th אוקטובר
No Events
Events for 20th אוקטובר
No Events
Events for 21st אוקטובר
No Events
Events for 22nd אוקטובר
No Events
Events for 23rd אוקטובר
No Events
Events for 24th אוקטובר
No Events
Events for 25th אוקטובר
No Events
Events for 26th אוקטובר
No Events
Events for 27th אוקטובר
No Events
Events for 28th אוקטובר
No Events
Events for 29th אוקטובר
No Events
Events for 30th אוקטובר
No Events
Events for 31st אוקטובר
No Events









מחשבות ודעות

גשר צמח *9924 צ׳יטו טיגו 8 פרו המותג הסיני הגיע לצפון

תפריט נגישות