“אורכי התורים במחוז הם מהקצרים בארץ”

ערב תחילתה של השנה החדשה. ריאיון עם מנהל מחוז צפון ב”כללית”, ד”ר מרדכי דיין

אנחנו שומעים את זה כל הזמן ובכל מקום. אין כמעט שבוע שבו לא מתקיים דיון בנושא, אם זה בכנסת, בחדשות, או בכותרות העיתונים. “מערכת הבריאות בקריסה”, “יש מחסור גדול ברופאים”, “הפריפריה היא תמיד הראשונה להיפגע”. האומנם? 

על פי היקף העשייה שמציג מנהל מחוז צפון ב”כללית”, ד”ר מרדכי דיין, בבואו לסכם את שנת תשפ”ג, נראה שבמבחן המציאות, הדברים נראים הרבה יותר טוב: 

ד”ר דיין: “אנחנו כל הזמן מתקדמים ומתאימים את עצמנו לצרכי האוכלוסייה, אם זה בתחומי השירות, בשעות הפתיחה ואם בתוספת של רופאים וצוותים רפואיים. במכלול שירותי הבית, נעשה צעד ענק קדימה בשנתיים האחרונות, מאז תקופת הקורונה, אם זה בבדיקות מעבדה שניתן לבצע בבית, טיפול בחולים אונקולוגיים בבית, פתחנו מרפאה חדשה לתזונה מורכבת עבור מטופלים שמקבלים מזון דרך הווריד, הרחבנו את אשפוזי הבית האקוטיים ובקרוב, נפעיל אשפוז בית פסיכיאטרי, כלומר מי שזקוק לטיפול אינטנסיבי באשפוז, מקבל ביקור יום-יומי של הרופא בבית, עם צוות רפואי ופרא-רפואי שמלווה אותו. כל נושא התרופות-עד-הבית אף הוא התפתח מאוד והיום אפשר להזמין את התרופות הקבועות ולקבלן הביתה במחיר סמלי
ומעל גיל 75 – בחינם”.

היום ניתן להתייעץ באמצעות האון-ליין עם רופא משפחה, ילדים, עור ובקרוב גם עם רופא עיניים 

“לרופאים יש אמצעים למתן שירות מרחוק, דוגמת הטייטו. כעת, אנחנו משדרגים את שירות האון-ליין ואנו מטמיעים את האפשרות לבדיקה מרחוק על ידי הרופא האישי שלך במרפאה המקומית, כך שהמבוטחים לא יצטרכו כלל לטרוח ולצאת מהבית. מומלץ להשתמש בשירותי האון-ליין בבעיות שכיחות. זהו פתרון שהולך ומשתדרג כל הזמן”. 

אין ספק שרפואת האון-ליין מקבלת משנה חשיבות כשמדובר באזורים מרוחקים כמו רמת הגולן, למשל

“הבעיה העיקרית ברמת הגולן היא הריחוק מבתי החולים והמרחקים בין היישובים השונים, שמצריכים נסיעה, ולכן אנו מעודדים את המטופלים באזור להשתמש עד כמה שניתן בשירותי האון-ליין, אם אין מדובר בבעיה דחופה שמצריכה הגעה פיזית לבדיקה. באשר לטיפול בשעות הלילה, יש לנו מוקד לילה של ‘ביקור רופא’ בקצרין ויש מוקדי לילה מצוינים בבוקעתא ובמג’דל שמס”.

 הרבה שירותים חדשים הוכנסו לקריית שמונה, שנועדו לחסוך לתושבי האזור את הנסיעה לבתי החולים

“אנחנו בונים מרכז לבריאות האישה חדש בקרית שמונה, מרכז גדול, שיהיה מהמתקדמים באזור, וניתן יהיה לבצע בו פעולות כמו היסטרוסקופיות. בנוסף, קיבלנו רישיון להפעלת מכון CT. כמו כן, פתחנו בעיר מכון אונקולוגי, כשלוחה של מרכז הסרטן החדש במרכז רפואי העמק – בית שולמית. כך יוכלו החולים באזור לקבל טיפול כימותרפי במרפאת קנב בקרית שמונה, קרוב לבית, מבלי שיצטרכו לנסוע לבתי החולים. במכון מחכים להם רופאים אונקולוגים מהעמק וצוות האחיות עברו הכשרה מיוחדת לנושא. יש במכון את כל הציוד הדרוש, כולל כל התרופות האונקולוגיות והביולוגיות. גם אם המטופל נמצא בטיפול בבית חולים אחר בארץ, ואונקולוג שמלווה אותו, הוא יכול להגיע למכון ולקבל את הטיפול הכימותרפי לפי הפרוטוקול שנרשם לו על ידי רופאו. את הייעוץ הוא ימשיך לקבל מהרופא שלו. מעבר לכך שמקבלים את הטיפול קרוב לבית. זוהי בשורה ענקית לתושבי האזור ורמת הגולן”.

מובילים גם בחדשנות

בימים אלה, מותקנים מכשירי די-אר בכל מכוני הרנטגן במחוז הצפון, שבעה במספר. מדובר במכשירים שהם המילה האחרונה ברנטגן, ביכולות הסריקה הגבוהות ובקרינה הנמוכה, כשכל תוצאות הבדיקות מועברות למערכת באופן דיגיטלי. תם עידן השקפים והדיסקים. 

מחוז צפון הנו המחוז השלישי ב”כללית” שקיבל אישור לפתוח יחידת חדשנות, המשתפת פעולה עם חברות סטארט-אפ, להכנסת מכשור חדשני לבתי מטופלים 

ד”ר דיין: “תפקיד היחידה לייצר פיתוחים חדשניים לטובת המטופלים. למשל, לקחנו את חולי ספיקת הלב המורכבים ואנחנו מנטרים אותם בביתם, באמצעות מערכת חדשנית שיודעת לנבא מראש את הפוטנציאל להתדרדרות. אנחנו מקווים לשפר בכך את איכות החיים של אותם חולים ולמנוע אשפוזים חוזרים”. 

מחוז צפון משמש כיום כשדה קליני לשלל מקצועות הבריאות – רפואת משפחה, ילדים, נשים, גריאטריה, פסיכולוגיה והתפתחות הילד. רופאים מכל רחבי הארץ מגיעים לכאן כדי לבצע התמחות בת חצי שנה במרפאות ה”כללית” 

“יש לנו פניות רבות להתמחות מבתי ספר לתזונה, מקצועות פרא-רפואיים, סיעוד ועוד. יותר ויותר סטודנטים מתמחים במרפאות שלנו. יש לכך יתרונות מאוד משמעותיים. באים לכאן אנשים טובים ואיכותיים. זה גם מחייב את הרופאים שלנו להתעדכן וללמוד כל הזמן, על מנת שיוכלו להנחות את המתמחים”. 

אחת הבעיות המדאיגות עמן מתמודדת ה”כללית” באזור הצפון היא בעיית הסוכרת, הנפוצה בעיקר בחברה הערבית. משאבים רבים מופנים לטיפול בבעיה

“בשנים האחרונות פתחנו מרפאות סוכרת והכשרנו רופאים רבים להיות רופאי סוכרת, המשובצים למרפאות הראשוניות בקהילה ועובדים לצד רופאי המשפחה. שיתוף הפעולה הזה בין רופא המשפחה ורופא הסוכרת, במרפאה ליד הבית, מאפשר למטופלים להגיע לתוצאות טובות ביותר. אנו מבצעים כעת פרויקט משותף של מרפאות הסוכרת שלנו עם מרצים ואפידמיולוגים של הפקולטה לרפואה בצפת, להטמעת אורח חיים בריא בקהילה. היישובים הראשונים שנבחרו לפרויקט הם נצרת ונוף הגליל ואנו זוכים לשיתוף פעולה נרחב של הרשויות המקומית וגורמים בקהילה”.

מה אתה אומר לכל אותם מטופלים המתלוננים על אורכי התורים לרפואה יועצת ועל מחסור ברופאים?

“אולי תתפלאו לשמוע, מחוז צפון מוביל בזמינות התורים ברפואה היועצת. התורים אצלנו הם הקצרים ביותר בארץ. אם יש בעיה דחופה, אני תמיד ממליץ להיעזר בצוות המרפאה שמסייעים גם במקרים שיש צורך בבדיקות מיוחדות, או כאלה הדורשות אישורים. לעתים, יש סירוב או נדרש ערעור על הפנייה שניתנה ואנחנו מסייעים למטופלים ומסבירים להם איך להגיע לוועדת חריגים. צריך רק לשאול. הצוותים במרפאות יעשו הכול כדי לעזור. באשר לטענה הרווחת שיש מחסור ברופאים – להפך. קיימים שיתופי פעולה עם בתי החולים ‘בילינסון’ ו’שניידר’ ומגיעים לצפון רופאים מומחים בכירים. אנחנו בקשר רציף עם המועצות המקומיות, כדי למצוא פתרונות מגורים שיעודדו את הרופאים המומחים להגיע לאזורנו”. 

החורף כבר מעבר לפינה. איך אתם נערכים, במיוחד כשיש לנו גל חדש של קורונה באוויר? 

“החודש, נתחיל לחסן את מבוטחינו נגד שפעת, שהופכת להיות קשה יותר משנה לשנה. היות שמספר החיסונים מוגבל, חשוב ביותר שילדים עד גיל 12 ומבוגרים מעל 65 וכאלה עם מחלות כרוניות יתחסנו קודם. הצוותים שלנו מזמנים את אלה באופן יזום. אני יודע שיש כאלה שמחכים שיגיע חיסון מחוזק, שמתאים למגוון גדול יותר של זני שפעת, אבל אני ממליץ לא להמתין שזה יקרה ולהתחסן בחיסון הקיים. החיסונים המחוזקים, בכל מקרה, יסופקו בכמות מאוד מוגבלת בעיקר לחולים אונקולוגיים ולמדוכאי חיסון. כרגע, אין צפי לקבלת חיסונים משולבים לשפעת וקורונה ורק מדברים על אפשרות של המלצה למבוגרים לקבל חיסון קורונה חדש נגד הזנים החדשים. למי שכבר חולה בקורונה, אנחנו ממליצים בחום שלא להגיע למרפאות ולהשתמש בשירותי האון-ליין”.

שמים את הילדים במרכז

נכון להיום מפעיל מחוז הצפון של ה”כללית” חמישה מרכזים להתפתחות הילד – בעפולה, בית שאן, טבריה, נוף הגליל וצפת 

ד”ר דיין: “עשינו פיילוט במרפאה בצפת, שאנו מתכוונים להעתיקו גם למקומות נוספים, במסגרתו נציגי המכון להתפתחות הילד – עובדת סוציאלית, אנשי רווחה ויועצי הדרכת הורים, מבצעים אבחון ראשוני כבר במרפאה הקהילתית. אם מדובר במקרים הדורשים התייחסות דחופה, העובדת הסוציאלית תעביר את הילד מהר יותר למכון להתפתחות הילד. כך אנחנו חוסכים המתנה ארוכה במכון למי שבאמת זקוק לכך ומסננים פניות שאינן מצריכות כלל התערבות של המכון להתפתחות הילד. העובדת הסוציאלית פשוט פותרת אותן במקום, כבר במרפאה בקהילה. מנגד, אם יש בעיה מורכבת מזהים אותה מהר יותר באופן הזה”. 

תשומת הלב הרבה והרצון להעניק מענה הוליסטי לילדים מתחיל כבר עם הלידה 

“אנחנו מאוד מאמינים ברצף טיפולי. לשם כך, הכנסנו פסיכולוגית מהתפתחות הילד לפגייה במרכז הרפואי ‘צפון’ – פורייה, שתפקידה לעזור להורים הצעירים לעבור ליחידה להתפתחות הילד ובכך לאפשר להם נחיתה קלה יותר. כמובן שיש לנו קשרים גם עם שאר בתי החולים, לתיאום ושמירה על רצף טיפולי. במקרה של פגים מורכבים, ברגע שהם מגיעים הביתה, צוות הפגייה יבקר אותם, ביחד עם נציגי המרפאה, כדי לבצע ‘העברת שרביט’ בצורה מסודרת יחד עם המשפחה”.

מה עוד התחדש השנה במחוז צפון של ה”כללית”?

“שני מוקדי לילה חדשים נפתחו – אחד בצפת, הכולל גם רנטגן ובית מרקחת ואחד במרפאה היועצת בעפולה, שגם בה יש מכון רנטגן, רופאים, רופאי ילדים ובית מרקחת שפתוח עד 23:00, מה שנותן מענה לתושבי האזור שעובדים באזור מרוחק ומגיעים הביתה בשעות המאוחרות. 

“בתי מרקחת, מרפאות ומרפאות יועצות חדשות נוספו ברמת ישי, בנוף הגליל, בע’גאר ומכון פיזיותרפיה חדש נפתח במרכז הקניות ‘מול כנרת’ שבעמק הירדן. 

“הרחבנו את שירותי ה’מושלם’ בהרצליה ‘מדיקל סנטר’ ובבתי החולים האנגלי והאיטלקי ובקרוב, גם הצרפתי, בנצרת, עם אפשרות לבחירת הרופא המנתח. 

“בקיבוץ הגושרים, נפתח מרכז טיפת חלב המעניק שירות לעשרה יישובים באזור, עם אחות שנמצאת במקום מדי יום וגם אחר הצהריים בימים קבועים.

“הכנסנו שירותי רפואה משלימה למספר מרפאות בקהילה, על מנת לייצר דיאלוג בין המטפלים הקונבנציונאליים ללא קונבנציונאליים ולאפשר למטופלים ליהנות משני העולמות. בנוסף, פתחנו לפני כשנתיים את מרפאת ‘גוונים’, המעניקה ייעוץ טלפוני לאוכלוסיית הלהט”ב ובקרוב, אנו פותחים גם מרפאת להט”ב פרונטלית במרפאה יועצת עפולה ובה צוות רב-מקצועי שמכיר את הנושא מקרוב וידע לתת ייעוץ ומענה לכל בקשה. כמו כן, פתחנו מרפאה פליאטיבית במרפאת ‘עומר’ בעפולה לאנשים הסובלים ממחלות כרוניות משמעותיות. זהו בעצם טרום-הוספיס המיועד למטופלים שעדיין לא זקוקים לליווי בבית, אך סובלים ממחלה כלשהי שפוגעת משמעותית באיכות החיים שלהם, בשל הסימפטומים. גם שם מחכה למטופלים צוות רב-מקצועי – רופא, אחות ועובדת סוציאלית. בנוסף, יש לנו שלוש מרפאות פצע, שבהן ממתינות אחיות מומחיות – אחת לכאב, אחת לטיפול פצע ואחת לסוכרת. הן בודקות את המטופלים ומוסמכות לרשום מרשמים. מרפאות אלה פועלות כבר בטובא-זנגריה, בעפולה עילית וביישובי מגזר אחרים”.

מה צפוי לנו בהמשך? 

“בימים אלה, מוקמת בעפולה מרפאת השמנת-יתר, שבה יהיה צוות רב-מקצועי שיכלול רופא, דיאטנית ועובדת סוציאלית. בעתיד הקרוב, צפוי להיפתח בית מרקחת בכפר כמא, מרפאה נוספת בחצור הגלילית ומרפאה יועצת חדשה בצפת, שבה יהיו גם חדרי ניתוח. בקריית שמונה, תיפתח מרפאה חדשה בשכונת ‘יובלים’, אך נדמה שהבשורה הגדולה ביותר שממתינה לנו היא המהפך הצפוי במרפאת ‘רקתי’ בטבריה. 

“בתחילת 2024, שירותי רפואת המשפחה והילדים יצאו ממרפאת ‘רקתי’ למרפאה חדשה, שנמצאת במבנה סמוך מפואר ועדכני ומבנה מרפאת ‘רקתי’ הנוכחי ישופץ ויהפוך למרכז רפואה יועצת, בדומה לזה שבעפולה”.

כפי שאתם מבינים, יש בהחלט למה לחכות! 

SU
MO
TU
WE
TH
FR
SA
28
29
30
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
1
אירועים שיתקיימו ב 30th אפריל
אירועים שיתקיימו ב 1st מאי
אירועים שיתקיימו ב 2nd מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 3rd מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 4th מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 6th מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 7th מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 8th מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 9th מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 10th מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 11th מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 12th מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 13th מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 14th מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 16th מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 17th מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 18th מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 19th מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 20th מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 22nd מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 23rd מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 24th מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 25th מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 26th מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 27th מאי
אירועים שיתקיימו ב 28th מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 29th מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 30th מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 31st מאי
No Events









מחשבות ודעות

גשר צמח *9924 צ׳יטו טיגו 8 פרו המותג הסיני הגיע לצפון
[adrotate group="2"]

תפריט נגישות

× היי איך נוכל לעזור לך?