אהבה שלא מאפשרת להתנתק

ישיבת ההסדר הגולן מקיימת כנס בוגרים ראשון מסוגו, של כל בוגריה, ממחזור א‘, 1972 ועד היום. זאת, לקראת השקה של גיוס המונים נרחב. ריאיון עם ראש הישיבה, הרב יואל מנוביץ


מאת: יובל מורגנשטרן

השבוע, 48 שנים לאחר שהוקמה, קיימה ישיבת ההסדר הגולן שבחיספין כנס בוגרים ראשון מסוגו. הכנס נועד להפגיש את כלל הבוגרים של הישיבה, מהמחזור הראשון, בשנת 1972 ועד למחזורים הצעירים. על רקע האירוע המרגש ולקראת גיוס ההמונים אליו מתכוננת הישיבה, ישבנו לשיחה עם ראש ישיבת הגולן, תושב חיספין, הרב יואל מנוביץ‘.

כמה שנים אתה נמצא בגולן?

זו שנתי ה-23 בגולן ובישיבת הגולן. במשך שנים רבות, הייתי אחד מרבני הישיבה ולפני שמונה שנים, קיבלתי לידיי את תפקיד ראש הישיבה. כמובן, שאת שמה של ישיבת הגולן שמעתי עוד כשהייתי ירושלמי, כשלמדתי בישיבתמרכז הרב‘. חיינו את המאבק על הגולן, והשתתפנו בו. ראינו באנשי הגולן מופת. עמדנו נפעמים לנוכח שביתת הרעב והערצנו את המאבק שהיה מצד אחד, נחוש ועם זאת, ממלכתי. הגעתי ללמד בישיבה, על פי בקשתו של הרב אמנון שוגרמן, ראש הישיבה הקודם. האמת היא שכשהגעתי לגולן מירושלים, זה נראה לי מקום רחוק, מעבר להרי החושך. הבטחתי לאשתי שנהיה פה רק עשר שנים, אבל כמו הרבה אנשים שמגיעים לגולן, או לישיבת הגולן, מתעוררת אהבה שלא מאפשרת להתנתק“.

הרב מנוביץ‘: “לישיבת הגולן יש גם השפעה במישורים המעשיים בגולן. הישיבה היא הגוף המיישב הגדול בגולן וכעשרה אחוזים מכלל בוגריה קובעים בגולן את ביתם. אנשים לא יודעים עד כמה רחבה פריסתם של בוגרי הישיבה בגולן, בכל תחומי החיים. בוודאי בתחומי החינוך והתורה

כיצד אתה רואה את השפעתה של הישיבה על הגולן?

ראשית, צריך לדעת שהישיבה הוקמה אחרי הפגזות סוריות על רמת מגשימים. היא הוקמה מתוך דרישה של המושב, בראשות משה גורליק זל, משר הביטחון דאז משה דיין. כבר אז, היה ברור שישיבה ולימוד תורה הם מבוע רוחני, שמשפיע על כל הפעולות המעשיות. זו הייתה תודעת מקימי הישיבה וזו תודעת רבניה ותלמידיה, גם כיום. הישיבה נועדה להשפיע ברוחניות על העשייה הארצית בגולן.

לישיבת הגולן יש גם השפעה במישורים המעשיים בגולן. הישיבה היא הגוף המיישב הגדול בגולן וכעשרה אחוזים מכלל בוגריה קובעים בגולן את ביתם. אנשים לא יודעים עד כמה רחבה פריסתם של בוגרי הישיבה בגולן, בכל תחומי החיים. בוודאי בתחומי החינוך והתורהרבים מרבני יישובי הגולן הם בוגרי ישיבת הגולן, ראשי הישיבות התיכוניות והמורים בהן הם בוגרי הישיבה; אבל גם בתחומים אחרים. אני הולך למוסך ומנהל המוסך הוא בוגר ישיבת הגולן, ראש מופ צפון הוא בוגר שלנו, המנכל לשעבר שלכינרהוא בוגר הישיבה וכן ראש מחלקת החינוך ודמויות רבות נוספות. אנחנו שמחים שהישיבה נמצאת בתהליכי התרחבות, שיביאו עוד ועוד מהבוגרים שלנו להישאר בגולן.

לישיבה יש קשר משמעותי עם חקלאי הגולן ולא מעט מבוגרינו עוסקים בחקלאות. בימי שישי, בכל שבוע, מתקיים שיעור קבוע של תושבי המושבים. אל השיעור הזה, שנוסד לפני עשרות שנים ושנקראבית מדרש גולני‘, מגיעים חקלאים מכל היישובים ואפילו חקלאים חילונים. בכל שנת שמיטה, הישיבה מקיימת יום לימוד שבועי, אליו מגיעים עשרות רבות מתושבי רמת הגולן, רבים מהם חקלאים. בחיספין, מתקיים כולל של חקלאים שיצאו לפנסיה ורוב המלמדים שם הם רבני ישיבת הגולן. הישיבה מפיצה את התורה בציבור הרחב ולא רק לתלמידי הישיבה“.

אילו עוד קשרים היו לישיבה לאורך השנים עם הציבור הכללי בגולן?

הזכרתי את המאבק על הגולן בשנות ה-90′. אין ספק שהישיבה הייתה חוד החנית, עמדה בקשר אדוק עם ועד יישובי הגולן והייתה נכונה לכל משימה. הישיבה לקחה על עצמה מיזמים שונים לאורך השנים, כמו למשל קיום מניינים בימים הנוראים ביישובי הגולן; במשך שנים, הישיבה תחזקה את אתר תל סאקי. בנוסף, לאורך שנים, בימי שישי, תלמידי הישיבה היו מתפזרים בגני הילדים בגולן ומספרים לילדים את סיפור פרשת השבוע. הישיבה קיימה תכנית ברמצווה, בה נערים מיישובי הגולן היו עולים לתורה בישיבה וזהו מיזם שנשמח לחדש. אני תולה תקוות במועצה החדשה שתירתם לחידוש המפעל הזה“.

הזכרת שהישיבה נמצאת בתהליכי פיתוח והתרחבות, מה הן כוללות?

מבין כשבעים ישיבות הסדר בכל הארץ, ישיבת הגולן נמצאת היום בין עשר הישיבות הגדולות. יש לנו כ-300 תלמידים, מתוכם כ-120 משרתים כעת בצהל, ביחידות השדה והעורף השונות. בין רבני הישיבה, ניתן למנות את הרב אהרן איזנטל, רב היישוב חיספין והרב ישי סמואל, רב היישוב יונתן. בישיבה, ישנן תכניות לימוד מגוונות. יש תכנית של לימוד קלאסי, תכנית לימוד לרבנות ותכנית לימוד לדיינות. חוץ מזה, ישיבת הגולן לקחה על עצמה פרויקט לשילוב בחורים בעלי צרכים מיוחדים, עם אוטיזם, או פיגור קל. הבחורים ישרתו בהתנדבות בבסיסי צהל ברמת הגולן ויהיו חלק מההווי של הישיבה. הם יהיו פה בשבתות ובמועדים ויהיו ממש חלק מתלמידי ישיבת ההסדר הגולן. התכנית הזאת תתחיל השנה ואנחנו מקווים שהיא תצמח ותגדל בשנים הקרובות.

לאור כל ההתרחבויות, אנחנו מרגישים צורך אמתי להתרחב גם מבחינה פיזית. כמות התלמידים בישיבה הולכת וגדלה והמבנים הקיימים בישיבה אינם מספיקים עוד. אנחנו עומדים לקראת בנייה של פנימייה חדשה ויוצאים לגיוס המונים גדול

לאור כל ההתרחבויות, אנחנו מרגישים צורך אמתי להתרחב גם מבחינה פיזית. כמות התלמידים בישיבה הולכת וגדלה והמבנים הקיימים בישיבה אינם מספיקים עוד. אנחנו עומדים לקראת בנייה של פנימייה חדשה ויוצאים לגיוס המונים גדול. בוגרי הישיבה לדורותיהם, בכל מקומות מושבותיהם בארץ, יישאו על שכמם את משימת התרומה הכספית, אבל אנחנו בהחלט קוראים גם לתושבי הגולן, שהם בשר מבשרנו ומכירים ומוקירים את פועלה של הישיבה, להירתם גם כן ולעזור לנו במאמץ הגדול הזה“.

אפריל 2024

SU
MO
TU
WE
TH
FR
SA
31
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
1
2
3
4
אירועים שיתקיימו ב 1st אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 2nd אפריל
אירועים שיתקיימו ב 3rd אפריל
אירועים שיתקיימו ב 4th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 5th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 6th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 7th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 8th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 9th אפריל
אירועים שיתקיימו ב 10th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 11th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 12th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 13th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 14th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 15th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 16th אפריל
אירועים שיתקיימו ב 17th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 19th אפריל
אירועים שיתקיימו ב 20th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 21st אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 22nd אפריל
אירועים שיתקיימו ב 23rd אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 24th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 25th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 26th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 27th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 28th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 29th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 30th אפריל
אירועים שיתקיימו ב 1st מאי









מחשבות ודעות

גשר צמח *9924 צ׳יטו טיגו 8 פרו המותג הסיני הגיע לצפון
[adrotate group="2"]

תפריט נגישות

× היי איך נוכל לעזור לך?