המושג תחרותיות מתייחס ליצר הניצחון וההישגיות המלווה את האדם בהימצאו בתחרות. הֶישֶגִיּוּת היא גורם הנעה הקשור בסיפוק הנובע מהשגת דבר שהיווה אתגר ושהושג על ידי שימוש בכישורים שהביאו להצלחה
הורים רבים מגיעים לשיח עם המורה ואומרים: "אני לא מאמין בתחרות ולא רוצה שהילד שלי ייכנס לדרמה של תחרותיות". הדרישה מאתנו להשיג יותר, מתפרשת כתחרותיות ועל זה שוב אומַר – "הכול בראש". המושג תחרותיות מתייחס ליצר הניצחון וההישגיות המלווה את האדם בהימצאו בתחרות. "המורה צֻיְּנָה לְשֶׁבַח הֶשֵּׂגִיּוּת בֵּית הַסֵּפֶר בְּחִנּוּךְ וּבַלִּמּוּדִים". הֶישֶגִיּוּת היא גורם הנעה הקשור בסיפוק הנובע מהשגת דבר שהיווה אתגר ושהושג על ידי שימוש בכישורים שהביאו להצלחה.
רוב האנשים קמים בבוקר ושואלים את עצמם: "מה אני הולך לעשות היום?", מנצחים שואלים: "מה אני הולך להשיג היום?", (אלון אולמן). כמורה, אני מאמינה שתחרותיות מרעילה מערכות יחסים (משום שכדי שמישהו ינצח – צריך בהכרח שיהיה גם מפסיד), בעוד שהישגיות לא נמדדת מול אחרים, או נגדם, אלא עוסקת בגדילה ובצמיחה אישית, מתוך המצב הקיים ולא על חשבון אחרים.
בתחרותיות, כשמישהו מנצח, מישהו בהכרח מפסיד; בהישגיות, אפשר שכולם גדלים, (אלון אולמן). הקבוצה שאני מלמדת מתמטיקה יודעת שהישג של ממוצע 80 במבחן, כקבוצה, מאפשר פרס קבוצתי. בספר "גלגולו של חינוך", אני משתפת בהבניית הפסטיבל בבית הספר כהישגיות של כלל התלמידים. כולנו ביחד למען כולם. מנצחים מחזיקים תמונה מנצחת, יודעים מה הם רוצים. השאר יודעים מה הם לא רוצים, (אלון אולמן).
מטרות ויעדים
תשאלו את עצמכם, מה שווה הטיל המשוכלל ביותר בעולם, אם הוא משוגר מבלי שהותקנו עליו נתוני המטרה? עלינו מוטלת האחריות לשבת עם הילדים ולקבוע אתם את המטרות והיעדים שלהם. ואז להניח את המצופים ולהתוות את המסלול ביחד. גבולות – כמו המצופים המסמנים את מסלולי השחייה בבריכה. כדי להתקדם ממצוף למצוף, עלינו לא לשכוח להרים את הראש מהשוטף.
בספר "הרוח בחינוך", שכתבתי, חשוב להכיר מקרוב את החינוך להישגיות. אדם ששואף גבוה מגיע גבוה. עושה לקבל עוד ועוד כלים כדי להגיע אל היעד. זו לא תחרות עם אף אחד, זו שאיפה להגיע גבוה יותר מהמקום בו אני נמצא היום. הורים יקרים, עודדו את הילדים להגיע להישגים גבוהים בעבור עצמם, הדימוי העצמי שלהם, הביטחון העצמי. כשאתם מספרים לילד שאליהו הנביא יבוא לשתות את כוס היין בליל הסדר, הילדים מאמינים לכם. תגידו להם שאתם מאמינים שהם יצליחו, שהם ישיגו את היעד, הם ינצחו, יגיעו להגשמת החלום. ביחד לומדים "איך" ו"מה". ברגע שאתם יושבים מול מורה, שמאמין שהילד שלכם מסוגל להצליח, ואתם מאפשרים הימנעות, קורבנוּת, אי לקיחת אחריות, הילד מבולבל… כי הוא מאמין יותר לכם. תנו יד למורה, היו אתו. תשאלו איפה אתם יכולים לעשות ולעזור לילד שלכם להשיג יותר.
כתבות שיכולות לעניין אותך
אולי יעניין אותך גם:
-
מוקירים את המילואים
רן קמינסקי הוא תושב ומזכיר קיבוץ אורטל. רב סרן (מיל') רן קמינסקי הוא מפקד פלוגת…
-
למצוא את האור
השבת, ראש חודש תמוז, יהיה יום האזכרה ה-11 למותה של בתנו האהובה, אפרת. נראה כאילו…
-
לסייבר את האוזן
קורס מגן בסייבר הוא קורס צה"לי יוקרתי ביותר, המכשיר את חניכיו ללוחמת הסייבר ההולכת ומתפתחת.…