משפחתיות והורות בעידן הקורונה

הריחוק החברתי שנכפה עלינו הוא הזדמנות להעמיק את הקשרים בתוך המשפחה הגרעינית המסתגרת בבית אחד


ליאת מלכיאור. פסיכולוגית בשירות הפסיכולוגי החינוכי גולן

מאז פרוץ וירוס הקורונה, נאלצנו כולנו להתכנס בביתנו עם משפחתנו הגרעינית. נאסר עלינו להיפגש עם חברים ובני משפחה, צומצמו האפשרויות שלנו למתן וקבלת תמיכה חברתית, למגע ולקשר פנים אל פנים. מצב החירום מחייב אותנו להיות עם משפחתנו הקרובה באופן אינטנסיבי – יש שיאמרו – אינטנסיבי מדי. בחיי השגרה שלנו, רובנו עסוקים בשגרה (מבורכת), ההורים בעבודה, תרבות פנאי וצרכי הבית והילדים ממוקדים יותר בחברים, בלימודים ובחוגים, זמן הביחד המשפחתי מצומצם יחסית.

המציאות הנוכחית, לצד היותה מאתגרת מאוד, מציבה בפנינו הזדמנות נדירה. במצב הנוכחי, פתאום באמצע החיים, יש אפשרות לעצור מהמירוץ ולבחור להכיר מחדש או לפחות להעמיק את ההיכרות עם האנשים הקרובים לנו. הורים וילדים, ילדים ואחיהם ובני זוג.

מעבר לברור מאליו, למה ההיכרות הזו חשובה?

לנוכחות ומעורבות ההורים בחיי ילדיהם משמעות מכרעת על התפתחות והסתגלות רגשית תקינה של ילדיהם. לפי תיאוריית ההתקשרות של בולבי, נוכחות ההורה, כמטפל זמין ויציב, הנותן מענה לצרכי התינוק, מאפשרת התפתחות של ייצוג פנימי קבוע של דמות מטפל, הזמינה לצרכיו והפנמה של ייצוג עצמו כראוי לטיפול ואהבה.

תינוק, שהמבוגר שמטפל בו זמין ומגיב לאיתותיו, מפתח ביטחון פנימי שהוא אינו לבד וכך גם כשיגדל, יהיה בעל ביטחון להתנסות בחיים וליצור יחסי קירבה עם אנשים אחרים, בניגוד למה שסברו בעבר, ש"הוא רק תינוק ולא יזכור כלום"

ועכשיו בעברית… תינוק, שהמבוגר שמטפל בו זמין ומגיב לאיתותיו, מפתח ביטחון פנימי שהוא אינו לבד וכך גם כשיגדל, יהיה בעל ביטחון להתנסות בחיים וליצור יחסי קירבה עם אנשים אחרים. בניגוד למה שסברו בעבר, ש"הוא רק תינוק ולא יזכור כלום", הרי שדפוס היחסים הראשוני הזה הוא הבסיס לילד אליו התינוק יגדל להיות, יתפוס את עצמו ומה תהיה הערכתו העצמית. המודלים הפנימיים האלו ישפיעו על יצירת קשרים רגשיים עמוקים בהמשך חייו ועל תפיסת המסוגלות שלו.

מחקרים רבים בנושא "הקשר שבין מעורבות הורית וביטחון עצמי אצל ילדים" מלמדים על קשר חיובי בין מעורבות הורים לתפיסה עצמית, הערכה עצמית והתנהלות עצמאית. כך לדוגמא, רחל לוי שיף מצאה כי ילדים שאבותיהם היו מעורבים יותר בגידולם בגיל הרך, התמודדו טוב יותר עם אתגרים ומצבים חדשים והיו עצמאיים יותר (לתשומת לב האבות שבינינו).

3 כללי זהב

להורים רבים חשוב להיות מעורבים בחיי ילדיהם ומצד שני, הם חוששים להתערבות שתגרום לילדם להרחיקם ממנו. על מנת לצלוח את האתגר שבשמירה על הגבול הדק שבין מעורבות להתערבות, יש חשיבות למכוונות שלנו ההורים לצרכי ילדינו.

נסביר: לפי תיאורית ההכוונה העצמית (self-determination) לצורך התפתחות מיטבית של ילדים, נחוצה התייחסות של ההורים לשלושה צרכים בסיסיים:

1. קשר ושייכות – הצורך של הילד להרגיש שיש בחייו אנשים קרובים, שיגנו עליו ויקבלו אותו כפי שהוא. המענה לזה מתבטא בהפגנת חיבה, הקדשת משאבים, זמן ונכונות לעזור, חיזוק נטייה לאמפטיה והתחשבות באחר.

2. תחושת מסוגלות – השאיפות של הילד להרגיש  בעל יכולת השפעה, לחוות עצמו כמסוגל ולהגשים יעדים. המענה לזה מתבטא במתן אתגרים מותאמים ליכולת, משוב מידי ולא השוואתי, סיוע בהתמודדות עם כישלון ושידור מסר של "אני מאמין שאתה יכול".

3. אוטונומיה – הצורך של הילד לביטוי עצמי אותנטי, למשמעות ולחופש בחירה, צורך לממש יכולות ולגבש את זהותו. המענה לזה מתבטא בהיעדר כפייה, שיתוף בבחירת מטרות, אפשור ביטוי חופשי של דעות ורגשות, עידוד יוזמה אישית, הקטנת שימוש באמצעי שליטה והכרה והקשבה לנקודת המבט של הילד.

אם נשים לנו כמטרה בקשר עם ילדינו להיות מכוונים לתת מענה לשלושה צרכים בסיסיים אלו, הרי שנוכל לבנות ולפתח מערכת יחסים מיטיבה עמם ולסייע להם בבניית זהות אותנטית, בטוחה ועצמאית.

איך בונים ביחד

אם  נחזור לימי הקורונה העוברים עלינו, הרי שבתקופה מאתגרת זו, יש לנו ההזדמנות לעבוד על חיזוק התא המשפחתי הקטן והמופלא שלנו, לחזק את הקשר עם ילדינו ואת הקשרים בתוכם ולסייע להם בבניית עצמי יציב, בטוח ומסוגל.

אי אפשר בלי כמה טיפים לתקופה זו, אז הנה כמה:

  • הקפידו על בניית שגרה משפחתית – שכוללת בניית לו"ז יומי, הכולל הקפדה על שעות שינה, ארוחות משותפות, זמן למידה ומשחק.
  • קיבעו זמן בסדר היום למשחק משפחתי – קיימים משחקי שולחן רבים שמאפשרים חוויה והנאה משפחתית, זה הזמן להוציאם מהארון וגם לנקותם… בכל זאת, פסח בפתח.
  • הקפידו על פעילות גופנית – ניתן לקיים תחרויות משפחתיות ופעילות הפגתית בחצר.
  • תנו לילדים תפקידים בבית וחזקו אותם על ביצוע התפקיד.
  • חישבו יחד עם הילדים כיצד אנו יכולים יחד לסייע לאחרים (באמצעים וירטואליים), בקהילה/ בכיתה/ במשפחה.
  • עודדו אותם לשמור על קשר עם המשפחה המורחבת. מומלץ לקבוע זמן לשיחות ב-ZOOM עם המשפחה המורחבת והסבים.
  • אפשרו זמן ומרחב אישי לכל ילד.
  • צמצמו זמן מסכים לשעות מוגדרות.

שנעבור את התקופה בבריאות טובה ובעיקר, ביחד!


השירות הפסיכולוגי החינוכי גולן עומד לשירותכם,
בשעות היום בטלפון 04-6969735/781
ובשעות הלילה, דרך מוקד המועצה, בטלפון 3254*
SU
MO
TU
WE
TH
FR
SA
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
1
2
3
4
5
אירועים שיתקיימו ב 1st ספטמבר
No Events
אירועים שיתקיימו ב 2nd ספטמבר
No Events
אירועים שיתקיימו ב 3rd ספטמבר
No Events
אירועים שיתקיימו ב 4th ספטמבר
No Events
אירועים שיתקיימו ב 5th ספטמבר
No Events
אירועים שיתקיימו ב 6th ספטמבר
No Events
אירועים שיתקיימו ב 7th ספטמבר
No Events
אירועים שיתקיימו ב 8th ספטמבר
No Events
אירועים שיתקיימו ב 9th ספטמבר
No Events
אירועים שיתקיימו ב 10th ספטמבר
No Events
אירועים שיתקיימו ב 11th ספטמבר
No Events
אירועים שיתקיימו ב 12th ספטמבר
No Events
אירועים שיתקיימו ב 13th ספטמבר
No Events
אירועים שיתקיימו ב 14th ספטמבר
No Events
אירועים שיתקיימו ב 15th ספטמבר
No Events
אירועים שיתקיימו ב 16th ספטמבר
No Events
אירועים שיתקיימו ב 17th ספטמבר
No Events
אירועים שיתקיימו ב 18th ספטמבר
No Events
אירועים שיתקיימו ב 19th ספטמבר
No Events
אירועים שיתקיימו ב 20th ספטמבר
No Events
אירועים שיתקיימו ב 21st ספטמבר
No Events
אירועים שיתקיימו ב 22nd ספטמבר
No Events
אירועים שיתקיימו ב 23rd ספטמבר
No Events
אירועים שיתקיימו ב 24th ספטמבר
No Events
אירועים שיתקיימו ב 25th ספטמבר
No Events
אירועים שיתקיימו ב 26th ספטמבר
No Events
אירועים שיתקיימו ב 27th ספטמבר
No Events
אירועים שיתקיימו ב 28th ספטמבר
No Events
אירועים שיתקיימו ב 29th ספטמבר
No Events
אירועים שיתקיימו ב 30th ספטמבר
No Events









מחשבות ודעות

גשר צמח *9924 צ׳יטו טיגו 8 פרו המותג הסיני הגיע לצפון
[adrotate group="2"]

תפריט נגישות

× היי איך נוכל לעזור לך?