מיומנות חברתית היא מיומנות מרכזית בחיי הילד, אבל יש כאלה ש"יש להם את זה", ויש שצריכים שיסבירו להם שראוי להתנהג כך ולא אחרת. זהו מקצוע חשוב שניתן ללמוד, ובימים אלה נפתחת קבוצת "סולמות וחברים" לפיתוח מיומנויות חברתיות לילדים
יוני הירש
אז למה תלמיד בא לבית הספר? טוב, זה תלוי את מי שואלים.
באופן מוצהר, מטרת בתי הספר היא ללמד. כפי שהצהיר שר החינוך: "אסור לנו לאפשר את המשך הירידה הדרסטית של הנבחנים בחמש יחידות במתמטיקה. זהו לא מספר סטטיסטי – אלה הם היזמים הבאים שאנו מאבדים… אלה המוחות הבאים של ישראל שפשוט לא ימצו את הפוטנציאל שלהם לעולם".
מכיוון שחשוב לפתח את המוח, יש שיעורי אנגלית וחשבון וגם עברית, יהדות, היסטוריה וכד'… המשותף לכולם, שכולם עוסקים בידע. בסוף המחצית, המורה יבדוק את רמת הידע (או במקרה הטוב, את רמת ההתקדמות בידע), והתלמיד יקבל ציון.
אבל.. למה, באמת, התלמיד בא לבית ספר?
בשיחות רבות שקיימתי עם תלמידים, התברר שהסיבה המרכזית שהם באים לבית ספר זה לפגוש חברים. אם תשאלו תלמידים למה הם שמחים לחזור אחרי חופשה לבית הספר (כן, יש גם כאלה תלמידים… וכאלה בתי ספר…) הם יענו, לרוב, שהם שמחים לחזור ולפגוש את החברים שלא ראו תקופה ארוכה.
אם כן, מה באמת חשוב בבית ספר? השיעורים או ההפסקות? האם ההפסקות הם רק זמן להתרענן כדי שיהיה אפשר ללמוד יותר טוב בשיעור הבא או שהשיעור זה רק זמן התרעננות והורדת דופק בין ההפסקות? האם ימי טיול והפעלות פוגעים במאמץ העיקרי של הלימודים, או שהטיולים וההפעלות זה החלק המרכזי של השנה והלימודים זה הפלטפורמה שממנו צריך לראות איך מתקדמים לדברים החשובים באמת..
אם באמת האתגר החברתי, הוא לכל הפחות אחד מהאתגרים המרכזים של תלמיד בבית ספר, איפה הילדים לומדים מיומנות חשובה זו? מי שם לב לתלמיד שיושב בצד ולא מצליח להשתלב במשחק הכדורגל? מי יסייע לתלמיד שלא מצליח להשתלב בשיחה?
אם באמת האתגר החברתי, הוא לכל הפחות אחד מהאתגרים המרכזים של תלמיד בבית ספר, איפה הילדים לומדים מיומנות חשובה זו? היום, לשמחתנו, בבתי הספר יש שיעורי חברה ותוכנית "מפתח הלב", שעוסקת, בין היתר, במיומנויות חברתיות. כמו כן, בזמן המרכזי בו תלמידים מתרגלים חיי חברה, בהפסקות, ברוב בתי הספר יש מורים שנמצאים בחצר. לרוב, תפקיד המורים בהפסקות הוא למנוע מריבות, ולטפל בילדים שחלילה קיבלו מכה… מי שם לב לתלמיד שיושב בצד ולא מצליח להשתלב בתוך משחק הכדורגל? מי מתווך את המשחק לתלמידה שלא מצליחה להשתלב במשחק עם בנות כיתתה? מי יסייע לתלמיד שלא מצליח להשתלב בשיחה או לחלופין לא יודע איך להגיב באופן מותאם להפסד במשחק?
מיומנות חברתית היא מיומנות מרכזית בחיי ילד. היא נלמדת מהרגע הראשון שילד נולד ופוגש את הסביבה, מתרחבת כשהוא מגיע למעון, לגן ולבית ספר, לחוגים ולקייטנות, למפגשים עם אחים וקרובי משפחה. כמו בשיעורים רגילים, יש ילדים שקל להם ללמוד, ויש ילדים שצריכים תיווך. יש ילדים ש"יש להם את זה", ויש ילדים שצריכים, שמישהו יסביר להם להתנהג כך ולא אחרת…
כמו כל מקצוע, גם את "המקצוע" הכל כך חשוב הזה ניתן ללמוד. אבל זה דורש מבוגר שרואה את המקום החברתי, שמייחס חשיבות להיבט החברתי, ושמציע סיוע לילד לחזק את הכוחות החברתיים. כך, יום אחר יום, ניתן לפתח ולחזק את השרירים החברתיים, ולסייע לילד לא רק לפעול בתוך חברה אלא גם לחזק את תחושת הערך העצמי שלו בעקבות ההצלחה.
נפתחת קבוצת "סולמות וחברים"
לפיתוח מיומנויות חברתיות לילדים
לפרטים נוספים:
050-7522227
Yonihirsch1@gmail.com