אם יש צדק – יופע מיד

באפריל 1903, לפני 120 שנה, התרחשו פרעות קישינב. שלושה ימי פוגרום. ח.נ. ביאליק היה הדמות הבולטת במשלחת שחקרה מה קרה שם. ב-1906, פרסם אתעל השחיטה“, בעיר ההריגהוידעתי, בליל ערפל


במוצאי פסח תרסג, באפריל 1903, לפני 120 שנה, התרחשו פרעות קישינב. בעקבות עלילת דם, שהאשימה את היהודים ברצח נער נוצרי למטרות פולחן, נערך במשך שלושה ימים פוגרום, שבו נטבחו 49 יהודים, מאות נפצעו, נשים נאנסו לעיני בעליהן וילדיהן, אלפי חנויות של יהודים נבזזו וגופות של יהודים הושחתו.

לאחר הפרעות, יזם ההיסטוריון שמעון דובנוב משלחת שתחקור את מה שקרה בקישינב. המשורר הלאומי חיים נחמן ביאליק היה הבולט בין חברי המשלחת. הוא שהה בעיר במשך שבועות אחדים וגבה עדויות. הוא כתב דפים רבים של עדויות, אך לא מיהר לפרסם אותם. כאשר שבה המשלחת, הוא כתב ופרסם את הפואמה המטלטלתמשא נמירוב“, שמאוחר יותר שינה את שמה לבעיר ההריגה“. רק לאחר פרסום הפואמה וההד שיצרה בעם היהודי, הוא פרסם גם את דפי העדות.

בפואמה, לצד תיאור מעשי הזוועה, הרצח והאונס, מתח ביאליק ביקורת חריפה ונוקבת על הפאסיביות של היהודים; על חולשתם וחוסר האונים שלהם לנוכח הטבח. הפואמה הזאת טלטלה את העם היהודי; היו שמתחו על ביאליק ביקורת על כך שהאשים את הקורבנות, אך רבים קיבלו זאת כקריאת השכמה לעם היהודי להגנה עצמית ולפתרון הלאומיהציונות, העלייה לארץ ישראל, עצמאות יהודית.

המען הראשי לביקורת הם השמים. טענתו של ביאליק היא שהשמים ריקים מנוכחות אלוהית, במקרה הפחות גרוע, או במקרה הגרוע יותרהנוכחות האלוהית היא מלכות של רשע. “אם יש בכם אל ולאל בכם נתיבואני לא מצאתיו…”

טרוניה כלפי שמים

ב-1906, פרסם ביאליק את ספרומשירי הזעםובו שלושה שירים: “על השחיטה“, בעיר ההריגהוידעתי, בליל ערפל“.

אתעל השחיטהכתב ביאליק ערב צאתו לקישינב, סמוך לאחר הפוגרום. זהו שיר של התרסה, הפונה אל מספר גורמים. המען הראשי לביקורת הם השמים. טענתו של ביאליק היא שהשמים ריקים מנוכחות אלוהית, במקרה הפחות גרוע, או במקרה הגרוע יותרהנוכחות האלוהית היא מלכות של רשע. “אם יש בכם אל ולאל בכם נתיבואני לא מצאתיולבי מת ואין עוד תפילה בשפתייאין תקווה עוד“.

המען השני הוא התליין, כלומר מבצעי הפוגרום. הפניה אל התליין היא בעצם מסווה לביקורת חריפה על השלטונות. הוא פונה אל התליין באירוניה מרה: “הא צווארקום שחט! ערפני ככלב, לך זרוע עם קרדום, וכל הארץ לי גרדום“. אך הטענה שלו היא כלפי מי שאמור להגן על היהודיםהחוק, המדינה. “דמִי מותר“. לא בכדי, הצנזור הממשלתי בפטרסבורג סירב לפרסם את השורה הזו והיא הופיעה רק כעבור שנים אחדות, כאשר ביאליק כינס את שיריו בספר. על התליין עצמו הוא מאיים, שכתם הדם של יונק וסב, לא יימחה לנצח מכותנתו.

השורה החזקה ביותר, בעיניי, בשיר הזה היא: “ואם יש צדקיופע מיד! אך אם אחרי השָמדי מתחת רקיע הצדק יופיעימוגר נא כסאו לעד“. מקובל לראות גם בבית זה ביקורת כלפי אלוהים, או כלפי היהודים הממתינים לצדק האלוהי שיבוא לעתיד לבוא, אך אני סבור שכאן המען הוא החוגים המהפכניים, המתקדמים, לוחמי הצדק, מתנגדי השלטון, ששתקו ולמעשה נתנו ידם לפוגרום. בכך, אין משמעות לצדק שבשמו הם מדברים. “אף אתם לכו, זדים, בחמסכם זה“. לדעתי, שורה זו, המופיעה באותו בית, אינה מופנית לרוצחים, אלא לשותקים.

שורת המחץ לקראת סוף השיר: “נקמה כזאת, נקמת דם ילד קטן, עוד לא ברא השטן“. הנקמה האמתית, היא הדם שייקוב את התהום וימוטט את יסודות מוסדות הרשע המושלים בארץ.

לקראת המשלוח מגטו ורשה לאושוויץ, כינס יצחק קצנלסון את תלמידיו, ולימד אותם אתעל השחיטה“. את השיר כתב ביאליק בהא באייר, כשבועיים אחרי הפוגרום. 45 שנים לאחר מכן, קמה מדינת ישראל

וְיִקֹּב הַדָּם אֶתהַתְּהוֹם!”

לקראת המשלוח מגטו ורשה לאושוויץ, כינס המשורר והמחזאי יצחק קצנלסון, המורה הרוחני של מורדי גטו ורשה, שנספה באושוויץ, את תלמידיו, ולימד אותם אתעל השחיטה“. ניתן להבין מסיפור זה את עוצמתו של השיר, שהדהד בראשם של קורבנות השואה, בחלוף כחצי מאה.

שָׁמַיִם, בַּקְּשׁוּ רַחֲמִים עָלָי!

אִםיֵשׁ בָּכֶם אֵל וְלָאֵל בָּכֶם נָתִיב

וַ אֲ נִ י לֹא מְצָאתִיו

הִתְפַּלְּלוּ אַתֶּם עָלָי!

אֲ נִ ילִבִּי מֵת וְאֵין עוֹד תְּפִלָּה בִּשְׂפָתָי,

וּכְבָר אָזְלַת יָד אַףאֵין תִּקְוָה עוֹד

עַדמָתַי, עַדאָנָה, עַדמָתָי?

הַתַּלְיָן! הֵא צַוָּארקוּם שְׁחָט!

עָרְפֵנִי כַּכֶּלֶב, לְךָ זְרֹעַ עִםקַרְדֹּם,

וְכָלהָאָרֶץ לִי גַרְדֹּם

וַאֲנַחְנוּאֲנַחְנוּ הַמְעָט!

דָּמִי מֻתָּרהַךְ קָדְקֹד, וִיזַנֵּק דַּם רֶצַח,

דַּם יוֹנֵק וָשָׂב עַלכֻּתָּנְתְּךָ

וְלֹא יִמַּח לָנֶצַח, לָנֶצַח.

וְאִם יֶשׁצֶדֶקיוֹפַע מִיָּד!

אַךְ אִםאַחֲרֵיהִשָּׁמְדִימִתַּחַתרָקִיעַ

הַצֶּדֶק יוֹפִיעַ

יְמֻגַּרנָא כִסְאוֹ לָעַד!

וּבְרֶשַׁע עוֹלָמִים שָׁמַיִם יִמָּקּוּ;

אַףאַתֶּם לְכוּ, זֵדִים, בַּחֲמַסְכֶםזֶה

וּבְדִמְכֶם חֲיוּ וְהִנָּקוּ.

וְאָרוּר הָאוֹמֵר: נְקֹם!

נְקָמָה כָזֹאת, נִקְמַתדַּםיֶלֶדקָטָן

עוֹד לֹאבָרָא הַשָּׂטָן

וְיִקֹּב הַדָּם אֶתהַתְּהוֹם!

יִקֹּב הַדָּם עַד תְּהֹמוֹת מַחֲשַׁכִּים,

וְאָכַלבַּחֹשֶׁךְוְחָתַרשָׁם

כָּלמוֹסְדוֹת הָאָרֶץ הַנְּמַקִּים.

את השיר כתב ביאליק בהא באייר, כשבועיים אחרי הפוגרום. 45 שנים לאחר מכן, קמה מדינת ישראל.

פברואר 2024

SU
MO
TU
WE
TH
FR
SA
28
29
30
31
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
1
2
אירועים שיתקיימו ב 30th ינואר
אירועים שיתקיימו ב 1st פברואר
No Events
אירועים שיתקיימו ב 2nd פברואר
No Events
אירועים שיתקיימו ב 3rd פברואר
No Events
אירועים שיתקיימו ב 4th פברואר
אירועים שיתקיימו ב 5th פברואר
No Events
אירועים שיתקיימו ב 6th פברואר
No Events
אירועים שיתקיימו ב 7th פברואר
No Events
אירועים שיתקיימו ב 8th פברואר
No Events
אירועים שיתקיימו ב 9th פברואר
No Events
אירועים שיתקיימו ב 10th פברואר
No Events
אירועים שיתקיימו ב 11th פברואר
No Events
אירועים שיתקיימו ב 12th פברואר
No Events
אירועים שיתקיימו ב 13th פברואר
No Events
אירועים שיתקיימו ב 14th פברואר
No Events
אירועים שיתקיימו ב 15th פברואר
No Events
אירועים שיתקיימו ב 16th פברואר
No Events
אירועים שיתקיימו ב 17th פברואר
No Events
אירועים שיתקיימו ב 18th פברואר
No Events
אירועים שיתקיימו ב 19th פברואר
אירועים שיתקיימו ב 20th פברואר
אירועים שיתקיימו ב 21st פברואר
No Events
אירועים שיתקיימו ב 22nd פברואר
אירועים שיתקיימו ב 23rd פברואר
No Events
אירועים שיתקיימו ב 24th פברואר
No Events
אירועים שיתקיימו ב 25th פברואר
No Events
אירועים שיתקיימו ב 26th פברואר
No Events
אירועים שיתקיימו ב 27th פברואר
אירועים שיתקיימו ב 28th פברואר
No Events
אירועים שיתקיימו ב 29th פברואר









מחשבות ודעות

גשר צמח *9924 צ׳יטו טיגו 8 פרו המותג הסיני הגיע לצפון
[adrotate group="2"]

תפריט נגישות

× היי איך נוכל לעזור לך?