תוכנית אֵם לאֵם

לא געט אימהות חוות קשיים לאחר הלידה ואפילו אחרי מספר לידות. תכנית “אם לאם” מצמידה לאימא הטרייה מתנדבת-אם, שתומכת, עוזרת ומלווה אותה לתקופה של שנה. ראיון עם יעל גלמור רכזת יחידה להתנדבות במוא”ז גולן


 

תכנית “אם לאם” היא תכנית שמיועדת לנשים הרות ולאימהות לילדים, הזקוקות לתמיכה מסיבות שונות. התכנית מציעה לאימהות הזדמנות לקבל קשר אישי תומך ומפרה, בתקווה להקל על הקשיים שלאחר הלידה ולחוויית ההורות בכלל. לכל אם מצוותת אם-מתנדבת, אשר מגיעה אליה הביתה פעם בשבוע, מלווה ותומכת בה, במשך תקופה של שנה.

רכזת התכנית ומנהלת היחידה להתנדבות במחלקה לייעוץ וטיפול (מיט”ר) במועצה אזורית גולן, יעל גלמור: “כיום, בחברה המערבית, אימהות מוצאות עצמן מתמודדות עם תחושות שונות. מצד אחד, הן חשות סיפוק ואהבה לילדיהן ומצד שני – בדידות מאוד גדולה. לא מעט נשים נמצאות לבד במהלך היום עם התינוק, או הילדים. במקרים מסוימים, בן זוגן עובד עד שעות מאוחרות ופעמים רבות כך גם הסבתא והתא המשפחתי העוטף לא נמצא שם עבורן. התכנית מביאה אתה קצת מהשבטיות שפעם התקיימה באופן טבעי והיום אנו כמהים לה כל כך ולעתים מייצרים אותה בצורות שונות, כמו בתכנית זו”.

אילו אימהות מגיעות לתכנית?

גלמור: “האימהות של ‘אם לאם’ מייצגות חתך רוחבי של כל הקהילה. הן כוללות אימהות לילד ראשון ואימהות לשלושה ילדים, או יותר. חלקן דתיות וחלקן חילוניות, חלקן נולדו בארץ וחלקן עולות חדשות, חלקן בעלות קריירה, אחרות עקרות בית.

“כמו כן, האימהות המסתייעות בתכנית הן מגילאים שונים וללא הבדלי מוצא, השכלה, או מצב כלכלי. בנוסף, יש לא מעט אימהות לתאומים ואימהות חד-הוריות. חשוב לומר כי כל מקבלות הסיוע רוצות לקחת חלק בתכנית ושמחות על כך”.

גלמור: “המתנדבות מגיעות מכל קשת האוכלוסייה, החל מגיל 30 ומעלה. מה שמשותף לנשים מקסימות אלו הוא מה שמניע אותן – ההבנה כי משתנים רבים משפיעים על התפתחות הקשר אם-ילד וגורם חיובי לכך הוא התמיכה החברתית, מה שהן נותנות בלב מלא ורחב”

 

כיצד הן מגיעות להשתתף בתכנית?

“חלקן מופנות לתכנית על ידי עובדת סוציאלית, אחות טיפת חלב, או מהקהילה דרך ועדות לעזרה הדדית. אחרות פונות באופן עצמאי, מתקשרות ומבקשות את עזרתה של מתנדבת.

 

להעצים את האם

גלמור: “אימהות היא מאוד אישית וחשוב לנו בתכנית להדגיש את המקום של האם. אין ביקורת, אין שיפוטיות ואין מתכון מנצח. בתכנית זו, חשוב לנו לפגוש כל אם במקום המתאים לה, ללוות ולתמוך בהתאם לצרכים, לאמונות ולסגנון החיים שלה.

“הקו המנחה של התכנית הוא להעצים את האם ומטרת המתנדבת היא בעיקר לעזור לה למצוא את האם שבה”.

 

אילו מתנדבות מגיעות לתכנית?

“המתנדבות מגיעות מכל קשת האוכלוסייה, החל מגיל 30 ומעלה. מה שמשותף לנשים מקסימות אלו הוא מה שמניע אותן – ההבנה כי משתנים רבים משפיעים על התפתחות הקשר אם-ילד וגורם חיובי ומשמעותי לכך הוא התמיכה החברתית, מה שהן נותנות בלב מלא ורחב”.

 

איזו הדרכה וליווי מקבלות מתנדבות התכנית?

“כל האימהות המתנדבות מוכשרות על ידי רכזת התכנית, מומחים ובעלי מקצוע מתוך הקהילה, בנושאים כגון: היריון, לידה, מיומנויות הקשבה, התפתחות התינוק והילד וכדומה. טרם תחילת ההתנדבות, כל מתנדבת עוברת קורס הכשרה בן 10 מפגשים. ההכשרה היא דינמית, אינפורמטיבית, עדכנית וכמובן, מחזקת את הקשרים בין המתנדבות עצמן.

“המתנדבות ממשיכות לקבל ליווי, תמיכה ומפגשי הדרכה ממני, לכל אורך תקופת ההתנדבות והרבה מהן חוות בעצמן תהליך של צמיחה אישית”.

 

ספרי על קושי אתו מתמודדות המתנדבות

“כמתנדבת לשעבר בתכנית, אני יכולה לספר מניסיון אישי על קושי ותסכול שלא מעט מתנדבים נתקלים בו, כאשר המתנדבת לא מקבלת פידבק ממקבל הסיוע. אין ספק כי זה עשוי ליצור תסכול מצד המתנדבת, אותו ניתן לפרוק כאשר יש היכרות עמוקה יותר כלפי האימא והסיפור האישי שלה.

“האם אשר התנדבתי ללוות הייתה צעירה בת 22 אם לילד בן שנתיים, שהגיעה לגולן ללא משפחה כלל ולאחר גירושים קשים והתמודדות עם אלימות. אותה אם הייתה זקוקה במשך הרבה זמן ‘לבחון’ אותי ולהרגיש כי יש ביננו יחסי אמון ולמעשה רק לאחר שנה, בסיום ההתנדבות, היא סיפרה לי כמה היא שמחה על הקשר שנרקם ביננו וכמה הוא טרם לה ולבנה. כמובן שאני סיפרתי לה כמה יצאתי מורווחת מהמפגשים שלנו וכמה שמחתי להכירה”.

אימא רגועה יותר

תכלי לספר על קשר התנדבות מוצלח במיוחד שנעשה בתכנית?

“חשוב לומר כי תהליך ‘ההתאמה’ של המתנדבת לאם נעשה מתוך חשיבה רבה ורצון לקשר איכותי, מקדם ומשמעותי  וכך ניתן לראות שרוב הקשרים שנוצרו בשלב מסוים מקבלים אופי משפחתי. אחד הסיפורים היפים הוא של אם שילדה את בנה השני ולקראת סיום חופשת הלידה, הרגישה כי תתקשה מאוד לשלב בין עבודה לאימהות, מה גם שהיא הייתה מאוד בודדה בארץ וללא תמיכה משפחתית. בנוסף לכך, בעלה חלה וכך יותר ויותר התגברה אצלה תחושת הבדידות. הנה חלק ממכתב שכתבה אותה אם למתנדבת שלה לאחר סיומו הפורמלי של הקשר:

“רחל יקרה, חייבת לספר לך כי לפני שנה, הרגשתי שאני זקוקה לכל עזרה או חברה, אך חששתי שמה שלא אקבל, לא באמת יוכל לעזור לי. להפתעתי הטובה, המפגשים אתך החלו לפתוח אצלי משהו והרגשתי עזרה כנה ואמתית ממך. בהמשך הפכת להיות בשבילי כל כך הרבה – חברה, קרובת משפחה, מלווה ודמות שמביאה ניסיון וידע בכל כך הרבה תחומים. תודה על שהיית שם בשבילי. היום אני אימא יותר רגועה, מבינה ושמחה וחלק גדול מזה בזכותך!!!”.

כיצד ניתן להתחיל את תהליך ההתנדבות ומי הן הנשים שפונות להתנדב?

“יכולות להגיש מועמדות נשים מעל גיל שלושים, עם נטייה טבעית להיות אוזן קשבת ולהעניק תמיכה, בעלות יכולת להתחייב להתנדב פעם בשבוע, במהלך שנה שלמה ולהשתתף בסדרת מפגשי הדרכה וליווי אישי.

“תחילת הקשר עם היחידה להתנדבות היא של היכרות וראיון אישי ובהמשך, השתתפות בקורס ייעודי לתכנית. באמצע נובמבר ייפתח קורס למתנדבות. נשים אשר מתעניינות בהתנדבות מוזמנות בשמחה לפנות כבר עתה, אליי בטלפון 050-8610666″.

על היחידה להתנדבות

היחידה להתנדבות במחלקה לייעוץ וטיפול (מיט”ר) מהווה מערכת משלימה ומסייעת לאנשי המקצוע במחלקה ונותנת מענה לצרכים הייחודיים של קהילת הגולן. מתנדבי הגולן משולבים ופעילים בתחומים רבים בחיינו הקהילתיים והחברתיים. קיימות תכניות התנדבות מגוונות כגון: התנדבות עם אוכלוסיות בעלת צרכים מיוחדים, התנדבות עם קשישים, עזרה למשפחות מעוטות יכולת, פעילות לפעוטות ולילדים, התנדבויות עם נוער והתנדבויות בהתאמה אישית.

מוזמנים ליצור קשר עם יעל גלמור, מנהלת היחידה להתנדבות, במועצה האזורית גולן

נייד: 050-8610666, מייל: mitnadvim@golan.org.il

 

 

אפריל 2024

SU
MO
TU
WE
TH
FR
SA
31
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
1
2
3
4
אירועים שיתקיימו ב 1st אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 2nd אפריל
אירועים שיתקיימו ב 3rd אפריל
אירועים שיתקיימו ב 4th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 5th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 6th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 7th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 8th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 9th אפריל
אירועים שיתקיימו ב 10th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 11th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 12th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 13th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 14th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 15th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 16th אפריל
אירועים שיתקיימו ב 17th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 19th אפריל
אירועים שיתקיימו ב 20th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 21st אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 22nd אפריל
אירועים שיתקיימו ב 23rd אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 24th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 25th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 26th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 27th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 28th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 29th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 30th אפריל
אירועים שיתקיימו ב 1st מאי









מחשבות ודעות

גשר צמח *9924 צ׳יטו טיגו 8 פרו המותג הסיני הגיע לצפון
[adrotate group="2"]

תפריט נגישות

× היי איך נוכל לעזור לך?