טקס זיכרון ללוחמי גדוד סיור 134

 ביום שני הקרוב יתקיים באנדרטת הזיכרון ללוחמי גדוד הסיור 134 מול קיבוץ עין זיוון טקס הזיכרון ל-33 לוחמי הגדוד במלאת 40 שנה למלחמת יום הכיפורים. גדס”ר 134 היה הכוח המוביל בהבקעת מערכי-הסורים על הכביש הראשי קוניטרה-דמשק


לוחמי גדוד הסיור 134, שלחם במלחמת יום הכיפורים בגזרה המרכזית בגולן, יקדימו לציין 40 שנה למלחמה, בטקס שיערך באנדרטה ל-33 לוחמי הגדוד, שהוקמה מיד לאחר הלחימה.

ביום שני 2.9 יגיעו מאות משתתפים לחניון הזיכרון מול עין זיוון שבליבו האנדרטה שהוקמה בסימן של חיים וירוק והיתה לאחד מאתרי הטיול המרכזיים בגולן. נציגי עוצבת הגולן, המועצה האזורית גולן, בני המשפחות ותושבי האזור יהיו שם עימם לחלוק להם כבוד.

 גדס”ר 134 היה אחד מחמישה גדודים מיוחדים שהוקמו ב-1972 כגדודים אוגדתיים, שבהרכב כל אחד מהם היו 23 טנקים, נגמ”שים וג’יפים. הגדודים נועדו להשפיע על זירת הלחימה האוגדתית, על ידי השתלטות יזומה על שטחי-מפתח, ואספקת מודיעין זמין, איכותי ורלוונטי למפקדת האוגדה.

היו אלה גדודי מילואים, בכל אחד מהם היו שלוש פלוגות הומוגניות של שריון, סיירים חבלנים, קנה מרגמה 81 וכן פלוגת ג’יפים, שיכלה להתפצל ולתת מכוחה לפלוגות או לתפקידים אחרים וכמובן פלוגת מפקדה על כל כוחותיה.

גדוד 134 מנה 565 לוחמים, מהם כ-10% קצינים. הגדוד, שהיה מורכב מיוצאי סיירות ותיקות, היה בתהליך מואץ של קליטת טנקיסטים צעירים לשורותיו, עבר אימון הקמה בשבטה ב-1972 ועמד לעבור אימון נוסף בדצמבר 1973.

גדס”ר 134 היה גדוד במסגרת אוגדה 36, שישבה גם אז בנפח בפיקודו של רפול, אך במלחמה לחם במסגרת אוגדה 210 בפיקודם של האלוף דן לנר וסגנו האלוף משה בר כוכבא (בריל), זכרם לברכה.

מספר איתן סט, חבר קיבוץ גדות ולוחם בגדוד בעבר: “בזמן המלחמה חילקו את הגולן לשני מרחבים; אוגדה 36 בפיקוד רפול לחמה בגזרה הצפונית של הגולן, והגזרה הדרומית ניתנה לאוגדה 210 בפיקודו של דן לנר.

“הגדוד לחם בקרבות הבלימה מול המאמץ הסורי העיקרי בגזרת חושנייה, והשתתף בנחישות בבלימת הצבא הסורי, שניסה לנצל את הצלחתו בהבקעת הקו הראשון בשבת ויום ראשון בבוקר 6-7.10 ולהעמיק את חדירתו לכיבוש הגולן ולכיוון הגליל. עיקר הלחימה, לצד חטיבת השריון במילואים 179, התרחשה החל מאזור ציר המפלים עבור דרך ציר הנפט ועד לחושנייה.

“מטבע הדברים – עיקר עול-הלחימה נפל על הטנקים, כשלוחמי הנגמ”שים, הג’יפים וצוותי פלוגת המפקדה, מסייעים סיוע צמוד הן בחילוץ ופינוי נפגעים, והן בחימוש ותדלוק הטנקים בסמוך לקו-הלחימה. פעולה נמרצת וצמודה זו הצילה חיי-רבים ואפשרה רצף-לחימה. קרב הבלימה נמשך כזכור ארבעה ימים ובהמשך השתלב גדס”ר 134 בהתקפת הנגד בגזרת חושנייה, ובעקירת הכוחות הסוריים מהישגי-הכיבוש שלהם בשטחי רמת הגולן.

“על גדס”ר 134 הוטל להיות הכוח המוביל בהבקעת מערכי-הסורים על הכביש הראשי קוניטרה-דמשק.

ציר ההתקדמות היה מוגבל בתנועה, רווי מיקוש, וחשוף למערכי הסורים בחן-ארנבה, (העיירה הצמודה לקוניטרה מצפון מזרח) שהוקמו לאורך הציר משני צדדיו, והיו מעובים במוצבים עתירי נשק נ”ט, מוקשים, ובצבא סורי הנחוש להגן על הציר המוביל לבירתו.

במהלך קרב הפריצה של מערך ההגנה הסורי נפגעו מרבית הטנקים של הגדוד וגם מספר נגמ”שים, והגדוד ספג נפגעים רבים. במשך כל שלבי הלחימה איבד הגדוד 33 מלוחמיו. יהי זכרם ברוך.

“לאחר המלחמה ועד יוני 1974 המשכנו לשרת, בעיקר בהחזקת המובלעת והחרמון. באותו זמן הקמנו את פינת הזיכרון, מול הכניסה לעין זיוון, לציון דרכו של גדוד הסיור 134 ומופת ההקרבה של לוחמיו, מתוך כוונה שחניון פארק זה ישמש לנופש ובילוי למשפחות ולקבוצות מטיילים. בנינו את החניון מתופי עץ של כבלי טלפון וחשמל ישנים ומעמודי טלפון ישנים של הסורים. לא רצינו להקים אנדרטת ניצחון מפוארת, אלא מקום חי וירוק לאזרחי ישראל.

ברבות הימים, נרתמה הקק”ל לטפל במקום ולתחזק אותו ובהמשך שדרגה אותו, מאותו ציוד ישן וחובבני למה שקיים בו היום. אנשי הגולן, שהתחברו למקום באמצעות שביל הגולן, התקבלו בחיבוק.

“הקמנו פינת זיכרון נוספת, למרגלות תל-חזקה, שם התכנסו בעת המלחמה כל הכוחות כדי להתארגן לקראת הפריצה למחרת אל מעבר לקו הסגול. כתוצאה מהפגזה סורית נפגע נגמ”ש של הגדוד מטיל ושמונה מאנשי צוותו נהרגו. החלטנו להשאיר את הנגמ”ש כפי שנפגע, ולטעת בתוכו עץ ארז, שמתרומם היום לגובה, כמצבה אילמת לזכרם של שמונת הנופלים.

“גם בחניון הזכרון בעין זיוון יש שני עצי ארז שניטעו בתוך צריח של טנק וצריח של נגמ”ש, שהיו שני כלי הרק”מ שלחם במלחמה. ברבות הימים חתכנו את צריחי השריון על מנת שלא יפריעו לעצי הארז להתפתח.

ביום שני בשבוע הבא יתקיים טקס הזיכרון, בהשתתפות אוגדה 36, והמועצה האזורית גולן, שמסייעות לנו בעזרה החמה והטובה ביותר שיכולה להיות וקיבוץ עין זיוון שכל השנים מטפל בחניון הזיכרון הזה כאילו היה שלו.

לאחר הטקס שיתקיים בשעה 11:30 המשתתפים יוכלו לנסוע לתצפיות על אזורי הקרבות שהיו בהם ובהם נפלו יקיריהם”.

אפריל 2024

SU
MO
TU
WE
TH
FR
SA
31
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
1
2
3
4
אירועים שיתקיימו ב 1st אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 2nd אפריל
אירועים שיתקיימו ב 3rd אפריל
אירועים שיתקיימו ב 4th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 5th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 6th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 7th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 8th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 9th אפריל
אירועים שיתקיימו ב 10th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 11th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 12th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 13th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 14th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 15th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 16th אפריל
אירועים שיתקיימו ב 17th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 19th אפריל
אירועים שיתקיימו ב 20th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 21st אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 22nd אפריל
אירועים שיתקיימו ב 23rd אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 24th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 25th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 26th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 27th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 28th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 29th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 30th אפריל
אירועים שיתקיימו ב 1st מאי









מחשבות ודעות

גשר צמח *9924 צ׳יטו טיגו 8 פרו המותג הסיני הגיע לצפון
[adrotate group="2"]

תפריט נגישות

× היי איך נוכל לעזור לך?