תושבי קשת מתגייסים להגנת אירוס הגולן

אירוס הגולן

המין הנדיר, אירוס הגולן, הולך ופוחת במספריו משנה לשנה והמומחים מתקשים להצביע על הגורם לכך. תושבי קשת ישתתפו בסקר הקרוב ובהגנה על הפרח האהוב


בעוד שבועות ספורים, יגיחו אל אוויר הגולן הפרטים הראשונים של המין הנדיר – אירוס הגולן. אירוס הגולן הוא מין אנדמי לגולן, מהיפים בין מיני אירוס ההיכל. דרישותיו האקולוגיות המיוחדות מצמצמות עד מאוד את אזור תפוצתו. העובדה כי האוכלוסיות קטנות ואנדמיות לגולן בלבד, מחייבת הגנה עליהם. בשנים האחרונות, אנחנו חווים ירידה גדולה מאוד במספרי המין, במרכז הגולן. כדי להבין את הגורמים לירידה במספרים, יצאה רשות הטבע בפעולות ממשק, הכוללות סימון גושי אירוסים, מעקב פריחה וביצוע סקרי אירוסים, החל מ-2013. השלב הבא היה אך טבעי – לפנות לתושבים הסמוכים למקבצי האירוסים ולצרף אותם למאמץ ההצלה.

בשבוע שעבר, התקיימה שיחה מיוחדת במינה במושב קשת. תושבים חובבי טבע הגיחו בלילה קר, לשמוע מפי אקולוגים על תפוצת אירוס הגולן ברמת הגולן, בכלל ובקשת, בפרט. התפיסה שהובילה את ארגון הערב הייתה שתושבים שחווים את הטבע הגולני מקרוב, יום-יום, רגישים ואכפתיים להשתנות הנוף, יהיו השותפים המתאימים ביותר לניהול שיח משותף על עתיד אירוס הגולן.

את הערב פתח ד”ר עמית דולב, אקולוג מחוז הצפון של רשות הטבע והגנים. חוה גולדשטיין, אקולוגית מרחב גולן של הרשות, הציגה את סקר אירוס הגולן 2017, סקר שנערך כבר ארבע שנים, על ידי רננה לביא, מאבנ”י אית”ן, ששהתה בחו”ל בעת השיחה, אך נוכחותה ועבודתה ליוו את הערב.

הסיבות האפשריות לירידת מספר הפרטים: הרחבות היישובים וההכשרות החקלאיות, פעילות בעלי חיים, או נחיל חרקים שמתיישב על גושי האירוסים ומחסל את הפרחים. פעילות אדם ישירה, כמו גניבת פקעות, או קטיפת פרחים

בעוד חודש, ייערך הסקר, בפעם החמישית ושוב ישפוך אור על תהליכים טבעיים, או תלויי אדם, המשפיעים על שרידות המין. לאחר הצגת הסקר, כיבד אותנו בנוכחותו ד”ר יובל ספיר, מנהל הגן הבוטני באוניברסיטת תל אביב ומומחה עולמי לאירוסים. יובל סקר את המין המיוחד, קרובי משפחתו הסמוכים, שיטת הרבייה של הצמח וגם סיפק השערות לירידה הגדולה במספרי הפרטים הגדלים בגולן. השיחה נפתחה לשאלות, הצעות, השערות של התושבים, סקירה היסטורית שנערכה על ידי גלעד פלאי מקשת ומחשבה משותפת על סקרים מסביב ליישוב.

מדוע ירדה תפוצה האירוסים בצורה כה משמעותית? הדעות חלוקות ואין תשובות ברורות. הסקר שופך אור שנה אחר שנה ומכיל בתוכו הפתעות. למשל, העובדה כי במקבץ של צומת המפלים עלה מספר הפרטים על המספר שהופיע בסקר של 2000-2001, סקר שנערך לפני הירידה הגדולה. באותו סקר, הופיעו 2000 פרטים של המין, כאשר כיום המספר עומד על 350. ירידה של 80 אחוז במספרים, שמספר גורמים עלולים להיות הסיבה ואולי כולם ביחד. הרחבות היישובים וההכשרות החקלאיות, פעילות בעלי חיים, כמו דורבנים שחופרים כדי להוציא את הפקעות, או נחיל חרקים שמתיישב על גושי האירוסים ומחסל את הפרחים. פעילות אדם ישירה, כמו גניבת פקעות, או קטיפת פרחים, גם היא משפיעה כמובן. בפגישה הועלה על ידי התושבים גורם השינוי האקלימי, מיעוט הגשמים, מכות קור, שינוי כיווני הרוחות. אף אחד מהגורמים לא נפסל על ידי האקולוגים.

בסקר הקרוב, ישתתפו גם תושבי היישוב, בתקווה לעתיד משותף ופורח בגולן היפה שלנו.

אביב שמח!

 

 

אפריל 2024

SU
MO
TU
WE
TH
FR
SA
31
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
1
2
3
4
אירועים שיתקיימו ב 1st אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 2nd אפריל
אירועים שיתקיימו ב 3rd אפריל
אירועים שיתקיימו ב 4th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 5th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 6th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 7th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 8th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 9th אפריל
אירועים שיתקיימו ב 10th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 11th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 12th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 13th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 14th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 15th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 16th אפריל
אירועים שיתקיימו ב 17th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 19th אפריל
אירועים שיתקיימו ב 20th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 21st אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 22nd אפריל
אירועים שיתקיימו ב 23rd אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 24th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 25th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 26th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 27th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 28th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 29th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 30th אפריל
אירועים שיתקיימו ב 1st מאי









מחשבות ודעות

גשר צמח *9924 צ׳יטו טיגו 8 פרו המותג הסיני הגיע לצפון
[adrotate group="2"]

תפריט נגישות

× היי איך נוכל לעזור לך?