תכנית “קולחי גולן” למערכות היישוביות

בתאגיד הביוב “קולחי גולן” מכינים כעת תכנית-אב לשדרוג מערכות הביוב הפנים-יישוביות. המנכ”ל רוני זיגלר: “תכנית-האב באה לתת מענה לליקויים קשים במערכות הביוב הפנימיות ביישובי הגולן, אשר הוקמו ברובן בשנות ה-70′ וה-80′ של המאה הקודמת”


בשנת 2005, יצאה לדרך תכנית-האב לביוב בגולן, באמצעות תאגיד “קולחי גולן” והמועצה האזורית. כיום, מערכות ההולכה פרוסות לאורך כל יישובי הגולן ב-350 ק”מ קווי ביוב, 35 תחנות שאיבה, ו-4 מכוני טיפול בשפכים ונותנות מענה מלא להולכת השפכים מיישובי הגולן למכוני הטיפול בשפכים ולניצול מלא של הקולחין לגידולים חקלאיים. תאגיד “קולחי גולן” עוסק באחזקה שוטפת וטיפול בכל מערכות הביוב בשטח המועצה. מדובר במערכת מורכבת, עם טכנולוגיה מתקדמת שדורשת ידע, ניסיון והבנה. במסגרת התכנית, חוברו כל מחנות צה”ל בגולן למערכת הביוב ומערכות הביוב החיצוניות של משרד הביטחון. בימים אלה, נמצא התאגיד לקראת חתימה על הסכם עם משרד הביטחון לחיבור מחנות צה”ל בחרמון למערכת הביוב של הגולן. בזכות מימוש תכנית-האב לביוב, החזון הירוק של מניעת זיהום סביבתי משפכים מתבצע בפועל.

חלק מהמערכת בנויה מצינורות אסבסט וזרימת הביוב בצנרת זו אוספת שאריות חומר מסוכן ופוגעת ביכולת הטיפול וההשבה של המים לחקלאות. בנוסף, תכנית-האב מותאמת לפיתוח היישובים, תוספת שכונות הרחבה, יזמות, אזורי תעסוקה ותיירות

תכנית-האב לביוב לא עסקה בתשתיות הפנים-יישוביות. בשנתיים האחרונות, גיבשו המועצה האזורית גולן ותאגיד “קולחי גולן”, בשיתוף רשות המים והמנהלה לפיתוח תשתיות ביוב, תכנית-אב לשיקום ושדרוג מערכות ביוב בתוך יישובי המועצה האזורית גולן, אשר ביצועה יחל בשנת 2017.

מנכ”ל “קולחי גולן”, רוני זיגלר: “תכנית-האב באה לתת מענה לליקויים קשים במערכות הביוב הפנימיות ביישובי הגולן, אשר הוקמו ברובן בשנות ה-70′ וה-80′ של המאה הקודמת ואינן עומדות בתקנים הנדרשים היום במדינת ישראל ומהוות מטרד תברואתי”.

פועל יוצא של הליקויים הוא חלחול שפכים לסביבה, אשר גורמים לזיהום הקרקע ומקורות המים. בנוסף, חלק מהמערכת בנויה מצינורות אסבסט וזרימת הביוב בצנרת זו אוספת שאריות חומר מסוכן ופוגעת ביכולת הטיפול וההשבה של המים לחקלאות. בנוסף, תכנית-האב מותאמת לפיתוח היישובים, תוספת שכונות הרחבה, יזמות, אזורי תעסוקה ותיירות, אשר מחייבים בחינת פתרונות והתאמת מערכת הביוב לדרישות העדכניות ולגידול באוכלוסייה.

זיגלר: “תכנית-האב מקיפה את כל קווי הביוב הנדרשים להחלפה ביישובי הגולן. במסגרת הכנת התכנית, הוגדרו המטרות הבאות: 1. שיפור, שיקום ושדרוג תשתיות הביוב (קווי הולכה, שוחות, תחנות שאיבה) והתאמתן לתכניות הפיתוח של היישוב והאזור. 2. התאמת המערכת לעמידה בתקנים ודרישות רשות המים ומשרד הבריאות, תוך שמירה על מקורות המים ואגן היקוות הכנרת. 3. אטימת המערכת, אשר תאפשר הולכה רציפה ותקינה של שפכים, ללא גלישות ומטרדים סביבתיים. 4. הוצאת קווי אסבסט מכלל שימוש במערכת ההולכה.

“כדי להוציא את התכנית לפועל, הוכן תכנון ראשוני של מערכות הביוב ביישובים. התכנון בוצע על רקע סקר תשתיות ביוב שבוצע על ידי המתכננים, שנבחרו יחד עם אנשי ‘קולחי גולן’. לכל יישוב, הוכנה סקירה טכנית, המתארת את מצב התשתיות ביישוב ואת עיקרי התכנית. במסגרת התכנון, נבדקו נתוני הצמיחה הדמוגרפית של היישוב עד לגידול מלא על פי התב”עות הקיימות ואלו שבתכנון. תכנית זו היא  מרכיב חשוב בחידוש ההתיישבות, אשר הציבה מטרה נעלה של שמירה על ערכי טבע וסביבה, גולן ירוק לטובת התושבים, הסביבה ודור העתיד”.

עלות הפרויקט עומדת על 120 מלש”ח, כאשר כ-60% מהתכנית ימומנו ממענקי מדינה.

זיגלר: “בנוסף, נדרשנו על ידי רשות המים לעדכן את אגרת הביוב השוטפת, בהתאם להתייקרות בעלויות תפעול ואחזקת המערכת הקיימת, אשר חלה בשנים האחרונות. בימים אלה, אנו מפרסמים את עדכון אגרת הביוב.

“החשיבות של שיקום התשתיות קשורה לאיכות החיים של התושבים. אנחנו עושים מאמצים יום-יומיים לשמירה על זרימה תקינה ומניעת תקלות במערכת, אבל הפעולה הזו לא יכולה להימשך לאורך זמן, במצב הקיים של התשתיות ומחייבת טיפול משמעותי, כדי להבטיח את איכות המערכת. לכן, נעמיד תשתיות בסטנדרט ראוי ואיכותי, שייתנו מענה גם לתושב וגם לשמירה על הסביבה”.

 

 

אפריל 2024

SU
MO
TU
WE
TH
FR
SA
31
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
1
2
3
4
אירועים שיתקיימו ב 1st אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 2nd אפריל
אירועים שיתקיימו ב 3rd אפריל
אירועים שיתקיימו ב 4th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 5th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 6th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 7th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 8th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 9th אפריל
אירועים שיתקיימו ב 10th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 11th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 12th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 13th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 14th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 15th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 16th אפריל
אירועים שיתקיימו ב 17th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 19th אפריל
אירועים שיתקיימו ב 20th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 21st אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 22nd אפריל
אירועים שיתקיימו ב 23rd אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 24th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 25th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 26th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 27th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 28th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 29th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 30th אפריל
אירועים שיתקיימו ב 1st מאי









מחשבות ודעות

גשר צמח *9924 צ׳יטו טיגו 8 פרו המותג הסיני הגיע לצפון
[adrotate group="2"]

תפריט נגישות

× היי איך נוכל לעזור לך?