רוז בן שמחון

הגיבורים שבינינו – מיזם צילומי הפורטרט של הצלם מיכאל גלעדי. אורחת השבוע היא רוז בן שמחון, ניצולת שואה, תושבת קצרין, שחגגה החודש יום הולדת 87


מאת: מיכאל גלעדי

בשנת 1935, נולדתי בשם רוזה אורידה בעיר בון (Bône‎), עיר נמל בצפון מזרח אלגיריה הצרפתית. במהלך מלחמת העולם השנייה, בחזית הצפון אפריקנית, העיר סבלה מהפצצות נוראיות של חיל האוויר הגרמני. הוריי היו דתיים ודאגו לילדים לכל צרכינו, למרות היותנו עניים ולכן לא הרגשנו מחסור. גדלנו שמונה אחים ואחיות וכילדים, לא ממש הבנו שמתרחשת שואה בקהילות היהודיות במזרח אירופה. הרגשנו את המלחמה בין צרפת לגרמניה הנאצית, אבל לא שמענו על השואה, כי ההורים לא דיברו.

כילדים, שרנו שירים נגד היטלר ומוסוליני, אבל לא ממש הבנו, כי היינו ילדים שגדלו עם הרבה חופש וממש לא היינו פוליטיים. אם היה מקרה שילד ערבי היה מקלל אחד מאתנויהודי מלוכלך!”, היינו מיד עונים לו חזרה בפשטותערבי מלוכלך!”. ההורים היו צרפתים גאים ולא היו מדברים על מדינת ישראל. גם הרבנים לא היו ציונים, כי הם פחדו שאם ילהיבו את קהילתם לעלייה לארץ, הם עלולים לאבד את הקהילה היהודית שהנהיגו ושפרנסה אותם.

בזמן המלחמה, הייתי רק בת שבע, אבל לפי הוראות הממשל הצרפתי, בתי הספר סילקו את כל התלמידים היהודים, במשך כשמונה חודשים. בזמן זה, חייתי אצל דודתי, בחווה מחוץ לעיר, למשך שלושה חודשים, בעיר בוזו (Bujault), בחדר אחד לכל המשפחה הגדולה שלי, כאשר בזמן זה ניסיתי להשלים את לימודיי שהחסרתי.

הנזירות היו קשוחות מאוד והכריחו אותנו להשתתף במיסה בכנסייה. מכיוון שהייתי קצת מרדנית, הסתובבתי עם הגב לכיוון הצלב ולכן קיבלתי סטירה חזקה, אבל לאחר המקרה הזה, לא הכריחו אותנו יותר לחזור למיסה

לאחר מכן, העבירו אותי ואת אחיותיי למקום לא רחוק משם, לבית נזירות קתוליות בעיר דוזרוויל (Duzerville). הנזירות היו קשוחות מאוד והכריחו אותנו להשתתף במיסה בכנסייה. מכיוון שהייתי קצת מרדנית, הסתובבתי עם הגב לכיוון הצלב ולכן קיבלתי סטירה חזקה, אבל לאחר המקרה הזה, לא הכריחו אותנו יותר לחזור למיסה.

התאהבתי בירושלים

לאחר התקופה הזו, חזרנו לגור באחד מהבתים הנטושים, במרכז עיר הולדתי בון. אחיותיי הגדולות עבדו עבור הכוחות הבריטיים ואני זוכרת שהזמנו קצינים לסעודות שבת והם הביאו לנו שוקולד טעים במתנה. מכיוון שהיינו די עניים, אני לעולם לא אשכח את הטעם של השוקולד הנפלא.

להוריי היה עסק למכירת בדים במרכז העיר, בין צרפתים וערבים. חנות בקומת קרקע והבית שלנו היה מעל החנות ובו חדר שבו כל הילדים ישנו יחד. בוקר אחד, בשמונה וחצי, כשהיינו כבר בבית הספר, חיל האוויר הגרמני הפציץ את העיר והבית שלנו חטף פגיעה ישירה ונחצה לשניים. אם הנאצים היו מקדימים את ההפצצה רק בחצי שעה, אני וכל אחיי היינו נהרגים במקום.

לאחר סיום התיכון, עבדתי כמורה ובגיל 22, התחתנתי. עברתי ללמוד משפטים בעיר הבירה אלגיר (Algiers) למשך ארבע שנים וכעבור שנתיים, בשנת 1963, עזבנו את אלגיריה, כמו כל שאר הצרפתים והתמקמנו בעיר ליון (Lyon) בצרפת, שם ילדתי את שני הילדים הנוספים.

כאשר בעלי נפטר ממחלת הסרטן, בשנת 1989, הרגשתי לבד ושנה לאחר שהבן שלי עשה עלייה לארץ, באתי כתיירת לבקר אותו ומיד התאהבתי בירושלים. לכן החלטתי לעלות ארצה לבדי, שנה לאחר מכן. לפני כשלוש שנים, עברתי מירושלים לקצרין, כדי להתקרב למשפחת בני הבכור, שגר בנטור. אני מאוד נהנית מחברות ושכנים דוברי צרפתית, אבל אשמח להכיר עוד דוברי צרפתית.

SU
MO
TU
WE
TH
FR
SA
28
29
30
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
1
אירועים שיתקיימו ב 30th אפריל
אירועים שיתקיימו ב 1st מאי
אירועים שיתקיימו ב 2nd מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 3rd מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 4th מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 6th מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 7th מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 8th מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 9th מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 10th מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 11th מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 12th מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 13th מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 14th מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 16th מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 17th מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 18th מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 19th מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 20th מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 22nd מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 23rd מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 24th מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 25th מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 26th מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 27th מאי
אירועים שיתקיימו ב 28th מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 29th מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 30th מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 31st מאי
No Events









מחשבות ודעות

גשר צמח *9924 צ׳יטו טיגו 8 פרו המותג הסיני הגיע לצפון
[adrotate group="2"]

תפריט נגישות

× היי איך נוכל לעזור לך?