קיבוץ אורטל, בצפון הגולן – שם משפחה

גם אחרי שכל קיבוצי הגולן הופרטו כבר לפני כעשרים שנה, אורטל נשארה קיבוץ שיתופי, עם דגש על קליטה לחברות, בניגוד לרוב הקיבוצים המורחבים. משפחת אורטל הגיעה ליישוב לאחר ששמעה נפלאות על… משפחת אורטל מחברה באוסטין, טקסס


המסע הבין יישובי שהתחיל לפני מספר חודשים, מגיע הפעם לקיבוץ אורטל שחוגג בימים אלו את חג המשק ה-37 עם הפנים קדימה אל עבר צמיחה דמוגרפית משמעותית.

בתוכנית מפורטת ומוקפדת שנכתבה לפני כשלוש שנים, נקבע שאורטל תקבל עוד 24 משפחות לחברות באגודה השיתופית מתוכן חמש כבר התקבלו, ועוד 20 משפחות יתקבלו להרחבה הקהילתית מתוכן שש כבר עברו לבתים זמניים ובתיהם יתחילו להיבנות בקרוב.

הקיבוץ כולל היום 109 חברים ושש משפחות נוספות שנמצאות בתקופת המועמדות לחברות. מאז שהחל התהליך נבנו שמונה בתים שלאחד מהם נכנסה ממש לאחרונה משפחת אורטל שחזרה לארץ לפני כשנה מטקסס USA.

“פעם הייתי חוזרת הביתה במנהטן ב-subway אפרורי עם מיליוני אמריקאים בצפיפות, והיום אני לבד על הכביש, במרחבי אין סוף של נוף ירוק, פרות וסוסים,” כך מתארת נועה אורטל את המעבר הדרסטי שלה עם משפחתה מהאורבניות בארה”ב לשלווה נצחית בקיבוץ אורטל. מאז שהכירו, נועה ניסתה לשכנע את ניר לחזור לארץ וכלום לא עזר, עד שאחת השכנות הישראליות באוסטין, טקסס סיפרה להם על ילדותה הקסומה ומאז הם שבויים של המקום, כפי שנועה מתארת: “אני רואה מולי בחורה מוצלחת עם ערכים, חיי משפחה טובים… מבחינתי היא הייתה אשת חיל ותהיתי, מה בילדות, בחברה שהיא גדלה בה, עיצב אותה בצורה הזו. לא הכרתי בשלב הזה את הנופים, אבל הסתפקתי בסיפורים על בית הספר, חיי הקהילה וזה פשוט קסם לי כי ראיתי איך היא מחנכת את ילדיה לעצמאות וביטחון. היה לה ארגז כלים לחיים שרכשה באורטל והיא הולכת איתו מאז לכל מקום בכל זמן ואני רוצה אותו דבר לילדים שלי.”

הילדים באורטל לומדים בביה”ס אביטל ונהנים ממסגרת חינוך בלתי פורמאלי מכיתה א’ עד י”ב לאורך כל השנה. בין שאר הדברים, זה היה אחד השיקולים שהובילו גם את אנה הלל-סוסה ומשפחתה מירושלים לאורטל: “מאז שהתחתנו חיפשנו מקום להקים בו בית, חיפשנו קהילה, ובמשך כמה שנים הייתה תלויה לנו על המקרר רשימה של דברים שאנחנו מחפשים בקהילה וחיפשנו מהדרום לצפון. לפני כארבע שנים נסענו לטיול בגולן, עלינו בכביש המתפתל ממבוא חמה וכשהרמה נפרסה לנגד עינינו מיד אמרתי שכאן אני רוצה לגור. יהונתן בעלי שעוסק כיום בטיפול הוליסטי בא מבית דתי, לכן חיפשנו קהילה שיש לה קשר מסוים ליהדות. יהונתן התחיל לחפש באינטרנט וגוגל חיבר אותנו לאורי הייטנר וכך הגענו לאורטל.”

במקביל לקליטה לחברות באגודה השיתופית, אורטל קולטת גם משפחות להרחבה הקהילתית. מדובר באתגר גדול שהקשה מבחינות מסוימות על יישובים אחרים אך אורי הייטנר שמרכז את צוות ההיכרות אינו צופה שהדבר ישפיע על הדרך האידאולוגית שמאפיינת את היישוב: “היותה של אורטל קיבוץ שיתופי נובע מהרצון של החברים, ברובם המכריע, להיות קיבוץ שיתופי. לכן, גם העובדה שכבר לפני כעשרים שנה כל קיבוצי הגולן הופרטו, לא שינתה זאת. השילוב של קיבוץ שיתופי והרחבה קהילתית הוא אתגר. אולם משקיבלנו את ההחלטה, אנו בונים את המהלך כך שיבטיח את הקיבוץ השיתופי במספר דרכים: בניגוד לרוב הקיבוצים שעשו הרחבות, הגברנו במקביל, באופן משמעותי, את הקליטה לחברות. כך לא נוצרה התחושה, שהקיבוץ השיתופי הוא “מה שהיה” והקליטה הקהילתית היא “מה שיהיה”. להיפך, עיקר הקליטה שהגיעה ושמתדפקת על דלתותינו היא לחברות. בנוסף, המסר שבו אנו משווקים את ההרחבה למתעניינים, היא היותנו קיבוץ שיתופי המאפשר למשפחות ההרחבה ליהנות מיתרונות הקהילה השיתופית, לפעול בה ולהשפיע, אף שהם עצמם אינם חלק מאורח החיים השיתופי. אנו מציעים למשפחות את הקהילה, החינוך, התרבות, ההתנדבות וכו’, שהם חד משמעית ברוח שיתופית. וכך, המשפחות הבונות באורטל, הן כאלו שבחרו בדרך הזאת, וויתרו על יתרונות חומריים שהשכנים מציעים להם. האינטרס שלהם הוא שאורטל תישאר קיבוץ שיתופי. בכל מקרה, ההחלטה שלנו היא שהיחס בין חברי הקיבוץ לתושבי ההרחבה יהיה לפחות 80:20 לטובת החברות. למרות כל מה שציינתי, אין ספק שהקמת הקהילה מאתגרת את היותנו קיבוץ שיתופי, אך איננו בורחים מאתגרים. אני מאמין שדווקא האתגור הזה, יחייב אותנו להיות ערניים ולשמור על מצוינות ודינמיות בחיי השותפות שלנו.”

אפריל 2024

SU
MO
TU
WE
TH
FR
SA
31
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
1
2
3
4
אירועים שיתקיימו ב 1st אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 2nd אפריל
אירועים שיתקיימו ב 3rd אפריל
אירועים שיתקיימו ב 4th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 5th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 6th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 7th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 8th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 9th אפריל
אירועים שיתקיימו ב 10th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 11th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 12th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 13th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 14th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 15th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 16th אפריל
אירועים שיתקיימו ב 17th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 19th אפריל
אירועים שיתקיימו ב 20th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 21st אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 22nd אפריל
אירועים שיתקיימו ב 23rd אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 24th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 25th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 26th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 27th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 28th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 29th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 30th אפריל
אירועים שיתקיימו ב 1st מאי









מחשבות ודעות

גשר צמח *9924 צ׳יטו טיגו 8 פרו המותג הסיני הגיע לצפון
[adrotate group="2"]

תפריט נגישות

× היי איך נוכל לעזור לך?