כורסי – לא רק צומת

כורסי

החולפים על פני צומת כורסי מבלי לעצור מחמיצים חתיכת היסטוריה מרהיבה, שממצאיה נחשפו במקום. הכול על הכול ב”מדע על הבר”, בירה “פס”, גשור, 18.10


ערן מאיר

בואו נודה על האמת, עבור רוב תושבי הגולן, ואולי אפילו תושבי מדינת ישראל, כורסי הוא שם של צומת. סביר להניח שאם נעשה סקר קטן נגלה שרק מעטים מהם עצרו לכמה דקות, כדי גם לראות מה מסתתר מאחורי גדר האבן התוחמת את מגרש החנייה שמאחורי תחנת האוטובוס.
סביר גם להניח, כי מי שכבר טרח להתעניין, יודע לומר כי כורסי הוא אתר נוצרי. על כך באנו לספר הפעם, כי כורסי איננו רק צומת ועתיקותיו אינן רק נצרות.
נתחיל מהסוף. בראשית שנות ה-70′, נסלל הכביש העולה לגולן. עד אז, היה קיבוץ עין-גב סיומה של דרך ללא מוצא. במהלך סלילת הכביש, הבחין נאמן העתיקות וחוקר הכנרת, מנדל נון, מקיבוץ עין גב, בקיומם של שרידים עתיקים. החפירה שנערכה אכן העלתה כי אלו שרידיו של מנזר ביזנטי, הגדול בארץ. שטחו 150 דונם ובמרכזו כנסייה גדולה. לא במקרה, נבנה המנזר דווקא כאן, המסורת הנוצרית מזהה בכורסי את המקום בו התרחש נס החזירים. ישו ותלמידיו פגשו אדם אחוז שד, או משהו כזה. ממש כמו במחזה “הדיבוק” של “הבימה”, גירש ישו את השד, שמיהר להיכנס בעדר החזירים ששעטו אל הים וטבעו.
אז כורסי זה גם חוף.
כאן תופס הסיפור תפנית. מנדל, שכבר הוזכר כאן, נוהג היה אחרי שעות עבודתו כדייג, לסרוק את חופי הכנרת. כשהמפלס ירד, גם גילה לא מעט עוגנים ומעגנים. אחד הגדולים שבהם נמצא מצפון לחוף הרחצה המוסדר של כורסי. לא רק מעגן, אלא גם שרידי קירות, אבן סף גדולה ואפילו אבני פסיפס. בית כנסת? תהה מנדל בחוברת שפרסם.
הירידה החריפה של מפלסי הכנרת בעשורים האחרונים חשפה עוד שרידים, אבל גם הובילה לצמיחת רצועה של קנים ואשלים, שכיסתה את הכול.
ביניים: מבנה עגול ומסתורי

בשנת 2015, החל פרויקט חפירה בכורסי. אם נחפש לתת כותרת נוכל לומר כי “חיפש אתונות ומצא מלוכה”, או בגרסה המקומית: חיפש נמל ומצא פסיפס.
המשלחת, בראשותם של פרופ’ מיכל ארצי וד”ר חיים כהן, מהמכון ללימודי ים באוניברסיטת חיפה, בחרה באתר, בשל הנמל הגדול שבו. מבקרים שונים הפנו את תשומת לב החופרים לדיווחיו של מנדל נון על מבנים ופסיפס. אלא שמאז מנדל, לא זרמו הרבה מים בירדן ולמצוא את מה שהוא ראה, זה כמו לחפש מחט בג’ונגל של קנים.
אז לחפור זה קודם כול לחתוך.
המאמץ השתלם ואבן הסף הגדולה התגלתה בסוף. אבל ההפתעה הגדולה חיכתה, כמו תמיד, לשבוע האחרון של העונה. החופרים כבר כמעט התייאשו. “אין כאן כלום”, הכריז שמוליק, המתנדב הוותיק ושתי דקות לאחר מכן נתקל בלוח אבן גדול. על הלוח היו אותיות ודי מהר היה ניתן לקרוא חלק מכתובת הקדשה.
בסיועם של מתנדבים מכל רחבי העולם (מארה”ב ועד טיוואן) ושל המועצה האזורית ???? ו”מכון שמיר למחקר”, נמשכו החפירות. בעונות החפירה של 2016-17, הרחיב הצוות את החפירה סביב הכתובת והתגלה מבנה בית הכנסת ובו רצפת פסיפס מרהיבה. סימן השאלה הפך לסימן קריאה.

החופרים כבר כמעט התייאשו. “אין כאן כלום”, הכריז שמוליק, המתנדב הוותיק ושתי דקות לאחר מכן נתקל בלוח אבן גדול. על הלוח היו אותיות ודי מהר היה ניתן לקרוא חלק מכתובת הקדשה

גם תלמידי הגולן נטלו חלק, בנות אולפנת נוב ואולפנת “רגבים” וילדי ביה”ס “מצפה גולן”. ראש הקיר שגילו הילדים בעונה השנייה התברר, בעונה השלישית, כפתחו של בית הכנסת. החפירה המתקיימת בין סוכות לחנוכה גם זיכתה אותנו בלא מעט נרות שמן מעוטרים.
לצד בית הכנסת, נחפרו אזורים נוספים של היישוב. המעניין שבהם הוא מבנה עגול הנמצא ממש על קו המים וליתר דיוק, בעת שהכנרת מלאה, הוא נמצא עמוק מתחת לפני המים. הכיסוי הרטוב אפשר השתמרותם לא רק של מטבעות רבים, אלא גם של קורת עץ עבה.

על תיארוך בית הכנסת ומה כתוב בכתובת, חשיבותו של הנמל ומה אפשר ללמוד מהמבנה העגול, נוכל לשמוע מפי ערן מאיר, מ”מכון שמיר למחקר”, מנהל שטח בחפירה, במסגרת סדרת “מדע על הבר”.

בירה “פס” – גשור
יום שני, ו’ חשוון תשע”ט, 15.10.18
בשעה 20:30

 

אפריל 2024

SU
MO
TU
WE
TH
FR
SA
31
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
1
2
3
4
אירועים שיתקיימו ב 1st אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 2nd אפריל
אירועים שיתקיימו ב 3rd אפריל
אירועים שיתקיימו ב 4th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 5th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 6th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 7th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 8th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 9th אפריל
אירועים שיתקיימו ב 10th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 11th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 12th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 13th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 14th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 15th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 16th אפריל
אירועים שיתקיימו ב 17th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 19th אפריל
אירועים שיתקיימו ב 20th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 21st אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 22nd אפריל
אירועים שיתקיימו ב 23rd אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 24th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 25th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 26th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 27th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 28th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 29th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 30th אפריל
אירועים שיתקיימו ב 1st מאי









מחשבות ודעות

גשר צמח *9924 צ׳יטו טיגו 8 פרו המותג הסיני הגיע לצפון
[adrotate group="2"]

תפריט נגישות

× היי איך נוכל לעזור לך?