יישוב או שיכון

אנשים שמחפשים איכות חיים, קהילה טובה וחזקה, חינוך טוב, נוי ויישוב יפה, מתאימים מאוד להשלים יישוב קיים. כדי להקים יישוב חדש, יש צורך באידאליסטים, הרפתקנים, מתקני עולם


בישיבת מליאת המועצה האזורית גולן, דיווח ראש המועצה, חיים רוקח, על ההתקדמות בתכנון ובקבלת ההחלטות בהקמת היישוב רמת טראמפ. היה זה דיווח אופטימי מאוד ועורר בי, ולבטח גם בשאר חברי המליאה, שמחה גדולה. גם מי שמסתייג, כמוני, משם היישוב, אינו יכול שלא לשמוח על כך שלאחר בצורת רבת-שנים, שוב קם יישוב ישראלי חדש בגולן.

בין השאר, סיפר רוקח שגרעין “חגי”, המיועד ליישב את רמת טראמפ, כבר מונה 48 משפחות וכן שהגיעו למועצה כ-300 פניות של משפחות המעוניינות להיקלט במקום. חדשות נפלאות. אבל במחשבה שנייה, יש כאן דבר מה מדאיג. האם היישוב יקום משעטנז של גרעין ושל משפחות בקליטה ישירה? הגרעין יהיה יישוב בתוך יישוב? בנייה של יישוב באופן כזה עלולה להכשיל אותו מראש; להבנות בתוכו משבר חברתי, מלכתחילה. זו טעות חמורה.

הקמת יישוב אינה בניית שיכון. הדבר החשוב אינו המסה, לא לספור ראשים, אלא ליצור מרקם חיים חברתי ואידאולוגי, קבוצה שמסוגלת לשאת את המשימה של הקמת יישוב. ההתיישבות, לאורך כל תולדות הציונות, הולידה את הניסיונות החברתיים החשובים ביותר – הקבוצה, הקיבוץ, מושב העובדים, המושב השיתופי ושנים רבות לאחר מכן, היישוב הקהילתי. המבנים החברתיים הללו לא שורטטו במשרדי תכנון ולא נהגו בסדנה פילוסופית, אלא קמו מתוך ההוויה ההתיישבותית והחברתית, מתוך צרכי השעה והמקום. התיישבות שתקום היום, ובעתיד, תיצור מן הסתם מבנים חדשים, שונים מהמבנים שקמו בעבר, מתאימים לאתגרי התקופה ולאופי המיישבים. דבר אחד בטוח – כדי להצליח, יש צורך בקבוצה נושאת, אידאליסטית, מלוכדת.

 דבר יפה המאפיין את גרעין “חגי”, להבדיל מקבוצות חלוציות ואידאליסטיות אחרות, הוא שאינו מתבדל, אינו מתנשא, אינו אליטיסטי; אדרבא, חלק מהאידאולוגיה שלו היא הפתיחות וההכלה. אין לחשוש מגרעין מסוגר שיחמיץ משפחות מתאימות

יש הבדל בין אנשים המתאימים להשלים יישוב קיים, לאנשים שמתאימים להקים יישוב חדש. אנשים שמחפשים איכות חיים, קהילה טובה וחזקה, חינוך טוב, נוי ויישוב יפה, מתאימים מאוד להשלים יישוב קיים. ראינו זאת בקליטה ליישובינו בשנים האחרונות – הציבור שנקלט, ברובו, הוא הציבור שאפיינתי כאן. תרומתו לגולן בכלל ולכל אחד ואחד מן היישובים, לא תסולא בפז. אולם אין די בכל אלה להקמת יישוב חדש.

ההגה – לגרעין “חגי”

כדי להקים יישוב חדש, יש צורך באידאליסטים, הרפתקנים, מתקני עולם; אנשים שנדרשת מהם יצירתיות אחרת – חלוצית, נחשונית. כשמקימים יישוב חדש, אלה האנשים שיש לחפש.

התברכנו, ובשעה שראש הממשלה יזם הקמת יישוב חדש בגולן, נמצא גרעין שמבקש להקים קיבוץ. כבר כתבתי לפני שבועות אחדים על גרעין “חגי” ולא אחזור על הדברים; אציין רק שאני מאמין בגרעין הזה ובטוח ביכולתו להקים יישוב חדש, במוטיבציה שלו לעשות כן ובהתאמתו למשימה.

דבר יפה המאפיין את גרעין “חגי”, להבדיל מקבוצות חלוציות ואידאליסטיות אחרות, הוא שאינו מתבדל, אינו מתנשא, אינו אליטיסטי; אדרבא, חלק מן האידאולוגיה שלו היא הפתיחות וההכלה. אין לחשוש מגרעין מסוגר שיחמיץ משפחות מתאימות ויוציא את האוויר ממפרשיהן.

לכן, מן הראוי לקבוע שגרעין “חגי” הוא הגוף הנושא את הקמת רמת טראמפ. להפנות את הפניות אליו ולקבל ליישוב רק את מי שיצטרף לגרעין. העובדה שאחרי זמן כל כך קצר, הגרעין כבר מונה כחמישים משפחות, מעידה על רצינות כוונתו להקים יישוב של ממש ולא לשחק משחקים. מן הראוי שנאמין בו וניתן לחבריו את ההגה.

כשהקמנו את היישובים שלנו, היינו צעירים הרבה יותר מהם ואין לנו מה להתבייש בתוצאות. קל וחומר, כשמדובר בגרעין כגרעין “חגי”. ניתן להם להקים את היישוב, לקבוע את דרכו, לבחור את חבריו, עם כל העזרה והסיוע שהאזור והמדינה יכולים להעניק לו.

אפריל 2024

SU
MO
TU
WE
TH
FR
SA
31
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
1
2
3
4
אירועים שיתקיימו ב 1st אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 2nd אפריל
אירועים שיתקיימו ב 3rd אפריל
אירועים שיתקיימו ב 4th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 5th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 6th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 7th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 8th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 9th אפריל
אירועים שיתקיימו ב 10th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 11th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 12th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 13th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 14th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 15th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 16th אפריל
אירועים שיתקיימו ב 17th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 19th אפריל
אירועים שיתקיימו ב 20th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 21st אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 22nd אפריל
אירועים שיתקיימו ב 23rd אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 24th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 25th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 26th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 27th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 28th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 29th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 30th אפריל
אירועים שיתקיימו ב 1st מאי









מחשבות ודעות

גשר צמח *9924 צ׳יטו טיגו 8 פרו המותג הסיני הגיע לצפון
[adrotate group="2"]

תפריט נגישות

× היי איך נוכל לעזור לך?