חינוך לשמירת הטבע

מרכז חינוך והסברה גולן, של רשות הטבע והגנים, נרתם להכיר לילדי המפונים את הטבע הגולני. הפעילויות הן מרגשות והילדים חכים להן בקוצר רוח

עם תחילת המלחמה, מתוך חוסר אונים גדול, כל אחת ואחד מאתנו חיפשו במה הם יכולים לעזור, לתרום, או להועיל בכל צורה שניתן. יש מי שבישלה לחיילים ומי שכיבסו מדים, מי שאסף מזרנים וצייר ציורים מחזקים. 

כשבועיים אחרי אותה שבת נוראית, שעקרה כל כך הרבה משפחות מבתיהם, צוות המדריכים של מרכז חינוך והסברה גולן רתמו את הידע והיכולות שלהם בטבע כדי להכניס טבע לשגרת היום גם במקלטים, במלונות ובבתי ההארחה, שהפכו לבתי מפונים ולגני הילדים החדשים.

במסגרת תקציב מיוחד שגויס, התפרסו המדריכים במרכזי המפונים בגולן ובמזרח הכנרת והעבירו לילדים תכנית חינוכית מלאה בנושא מגוון המינים, כך למדו למעשה על הטבע הגולני, מה פוגע בו ואיך ניתן לעזור. 

הפעילויות היו מרגשות, הילדים חיכו שבוע אחר שבוע למדריכים שיגיעו והרצון של המדריכים לתת מעצמם כדי להקל במעט על החוויה הקשה של המרחק מכל מה שמוכר, חיממו את הלב, במשך שלושה חודשי הפעילות. 

חוויות של שני מדריכי טיולים פעלתניים שהפכו לשדונית יער קסומה ולמדריך טבע לגיל הרך ויצרו שגרה קטנה בעולם משתנה, עבור הילדים והילדות של הגנים הזמניים במרכזי הארחה. 

אביה חן, מפגשי טבע בגן “אלון”, כפר חרוב: “כאשר פנו אליי ממרכז החינוך וההסברה של רשות הטבע והגנים, נרתמתי בשמחה למשימה. מאחר שידעתי שהילדים אותם אני הולכת לפגוש עברו לא מעט בתקופה האחרונה, החלטתי לבוא קצת אחרת. 

“כך נולדה ‘נבט’, שדונית היער. שלפתי תחפושת אהובה והגעתי אל הגן. הילדים מיד התאספו סביבי. אחרי שהבנו יחד שזאת תחפושת, החלו הילדים לחקור עם נבט את עולמה והתמסרו למפגשים שלנו. סיפרתי להם אגדה על  השדונים האחראים על הטבע המשתנה לאורך עונות השנה ויחד יצאנו לחקור את הטבע המשתנה לנגד עינינו. 

“חיפשנו עקבות של בעלי חיים, חקרנו את הנבטים הצעירים, עמדנו על הדומה והשונה בין הטבע של רמת הגולן, לטבע של אצבע הגליל, משם הם הגיעו, האזנו לקולות הציפורים וליקטנו עלי שלכת.

“את כל המידע שאספנו כתבנו ביומן טבע, שילווה את ילדי הגן גם בטיולים הבאים, אליהם יצאו עם הגננות שלהם, שגם הן פונו מבתיהן ומהגן שניהלו אל מציאות חיים חדשה ואסופת ילדים מתוקה שהולכת אתן יחד, בשגרה החדשה שיצרו יחד. 

“אני חושבת שבתוך כל אי הוודאות וחוסר היציבות שבמעבר למקום חדש, קל וחומר כאשר מקום זה הוא ארעי, היציאה לטבע וההיכרות עם החי והצומח שסביבנו, נותנים איזושהי ודאות.

עוד דברים מגניבים

פעילויות הטבע של רשות הטבע והגנים במרחב גולן פעלו גם בגן הזמני במלון רמות, בו מתארחים מזה שלושה חודשים ילדי קיבוץ הגושרים, שפגשו מדי שבוע את יובל המדריך:

“בתור תושב רמות, אני מרגיש שקיבלתי את הזכות להיפגש עם ילדי הגן, פעם בשבוע. משבוע לשבוע, הכרנו יותר, הבנו אחד את השני יותר וציפינו לפגישה הבאה יותר, או כמו שהילדים ביקשו: ‘יובל, תביא עוד דברים מגניבים בפעם הבאה, טוב?’

“במפגש האחרון, ביקשנו ליצור פינת טבע בגן – פעילות שמטשטשת את הארעיות של המקום ויוצרת בו שגרה חשובה שמלאה באוצרות המקומיים ובשמחות הקטנות שהעיניים של כולנו מבקשות לקבל”.

פעילויות הטבע לגיל הרך, שפעלו בגני הילדים במלון רמות ובכפר חרוב, התקיימו במימון מלא של רשות הטבע והגנים ופעלו בהובלת צוות ההדרכה של מרכז חינוך והסברה גולן. מפגשים אלו יצרו חדוות לימוד בקרב הילדים והצוותים ויצרו חוג שבועי מעשיר ומפתח עבור הילדים.

נמשיך ללוות את תלמידי הגולן באשר הם, לקרב אל הטבע ולקוות לימים שקטים, בהם ניפגש על שבילי הטיולים, בגנים, בשמורות ובשטחים הפתוחים של הטבע הגולני המרגש והמרפא. 

SU
MO
TU
WE
TH
FR
SA
28
29
30
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
1
אירועים שיתקיימו ב 30th אפריל
אירועים שיתקיימו ב 1st מאי
אירועים שיתקיימו ב 2nd מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 3rd מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 4th מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 6th מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 7th מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 8th מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 9th מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 10th מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 11th מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 12th מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 13th מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 14th מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 16th מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 17th מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 18th מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 19th מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 20th מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 22nd מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 23rd מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 24th מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 25th מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 26th מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 27th מאי
אירועים שיתקיימו ב 28th מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 29th מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 30th מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 31st מאי
No Events









מחשבות ודעות

גשר צמח *9924 צ׳יטו טיגו 8 פרו המותג הסיני הגיע לצפון
[adrotate group="2"]

תפריט נגישות

× היי איך נוכל לעזור לך?