המהנדס שהפך לקדר

הוא בן 82 עוד מעט, אבל עובד כל הזמן, בסטודיו של חנה אשתו, שנפטרה לפני שנה וחצי. “ממלא אותי ומשמח אותי שהמקום של חנה חי וממשיך לפעול“. האורח שלנו לשבת הוא בני פולק, אניעם


קצת על עצמך

בני פולק, עוד מעט חוגג 82. לפני שנה וחצי, חנה אשתי נפטרה. יש לנו ארבעה ילדים ותשעה נכדים. גיא, שף, מוכר כבן הזוג של רותי ברודו. רלי, גרפיקאית במקצועה, שעשתה הסבה לנגרות והיא נגרית מוכשרת ועסוקה. טל, מהנדס, עובד באינטלורן, שף שמנהל את מגמת הבישול בבית הספרבישוליםבתל אביב“.

איפה נולדת וגדלת?

נולדתי באירן, להורים פליטי המשטר הנאצי. אבא מהונגריה ואימא מגרמניה. בגיל 15, עברתי לגרמניה, כדי ללמוד שם בפנימייה, (הוריי ואחי נשארו באירן) ועם סיום הבגרות, התחלתי ללמוד שנה ראשונה פיזיקה באוניברסיטה ואז, תפס אותי הרעיון הציוני ובגיל 21, עליתי לארץ. בהתחלה, גרתי במחנה עולים זמני בנתניה ואז, גם הוריי עלו לארץ ועברנו לגור בחיפה. בשנה הראשונה, עבדתי ולמדתי עברית ואחרי שנה, התחלתי ללמוד הנדסת בניין, בטכניון“. 

מגורים

מושב אניעם. בשנת 1976, עלינו  לגולן ליישוב זמני שנקראעלייה 70′, הוא היה ליד מושב רמות, לימים, כפר הנופש רמות. בשנת 78′, עברנו לאניעם. הצבא לא אישר את המעבר, כי דרשו שמירה קבועה והיינו בסך הכול 14 משפחות וזה היה בלתי אפשרי. אז בלילות, כיבינו את הגנרטור שסיפק חשמל לתאורת הגדר מסביב ליישוב, כדי שלא יגלו. בסוף, הם גילו, אבל התרגלו לרעיון ונשארנו. מתוך 14 המשפחות, היו שלושה חשמלאים. הועסקנו על ידי הקבלן שהקים את בתי יישוב הקבע לביצוע עבודות החשמל למבנים של היישוב והקמנו מפעל ללוחות חשמל“. 

עיסוק

עד גיל 80, היה לי משרד לניהול ופיקוח עבודות בנייה. מאז פטירתה של אשתי, אני מנהל ומפעיל את הסטודיו לקרמיקה של חנה, בכפר האמנים אניעם

חנה ואני היינו נשואים 53 שנה. הכרנו דרך חברה משותפת. כבר כנערה, היא חלמה לעסוק בקדרות, אבל אימא שלה הפולנייהאמרה לה שזה לא מקצוע ושתלמד גרפיקה וציור טקסטיל וזה מה שהיא למדה. כשגרנו בתל אביב, היא עבדה במשרדי פרסום וכשהגענו לגולן, עבדה במפעל ללוחות חשמל.

בהזדמנות הראשונה, החליטה להגשים את החלום ובמשך שלוש שנים, היא נסעה ללמוד קדרות בתל חי. קנינו את האובניים הראשונות ותנור והיא עבדה בחצר הבית. בהמשך, קיבלנו מחסן ביישוב, מה שהיום זה המכולת.

לפני 13 שנים בערך, כשהוקם כפר האמנים, שחנה הייתה בין יוזמיו, בנינו אני ורלי הבת שלי את הסטודיו וחנה הייתה יוצרת כלים למכירה ומלמדת. היא מאוד אהבה ללמד והייתה מורה מצוינת, דקדקנית עם סטנדרטים גבוהים. הסטודיו והקרמיקה היו כל עולמה

“לפני 13 שנים בערך, כשהוקם כפר האמנים, שחנה הייתה בין יוזמיו, בנינו אני ורלי הבת שלי את הסטודיו וחנה הייתה יוצרת כלים למכירה ומלמדת. היא מאוד אהבה ללמד והייתה מורה מצוינת, דקדקנית עם סטנדרטים גבוהים. הסטודיו והקרמיקה היו כל עולמה ואנשים מכל הארץ הגיעו לקנות את הכלים שלה. במהלך השנים, אני הייתי עוזר לה עם הגלזורות ושריפת הכלים. כשהיא חלתה בסרטן, היא החליטה שגם אני צריך ללמוד קדרות והיא לימדה אותי גם לעבוד על האובניים, בזה אני לא הספקתי להתאמן מספיק.

כשחנה נפטרה, אחרי שנתיים שהייתה חולה, לא ידעתי מה אני עושה עם הסטודיו ואז הצעתי לתלמידות שלה להמשיך לבוא לעבוד בסטודיו ומאוד התרגשתי ושמחתי שהן זרמו עם הרעיון. מאז, אני פה כל יום, כל היום. מעביר חוגים וסדנאות ומאפשר גם לתלמידים שרוצים להשתמש בסטודיו לעבודה עצמאית. יש לנו בסטודיו חמש עמדות של אובניים וגלזורות מצוינות, שאנחנו מרכיבים אצלנו. יש לנו ציוד וידע סופרמקצועיים. אני מגלה חופשי את הסודות שאני יודע וזה מאוד ממלא אותי ומשמח אותי שהמקום של חנה חי וממשיך לפעול ויש בו אפילו יותר תלמידות ממה שהיו לה, כשהייתה פה“. 

איך נראה יום שישי שלך?

אני עובד בסטודיו. זה יום של תחזוקה בעיקר ויש גם מטיילים בכפר, אז אני מוכר ומקבל אנשים. בשבת, אני אוהב לצאת לטייל עם רכב השטח שלי בטבע. נוסע לבקר את הילדים, או שהם באים לבקר. אני נהנה לשמוע מוזיקה קלאסית ואני גם אוהב לשתות יין. אני חובב יינות. ניהלתי את פרויקט ההקמה שליקבי רמת הגולןומאז, אני קונה את היינות שלהם. יש לי במקלט מרתף יינות מקורר, עם כ-500 בקבוקים, שאפילו ביקב כבר אין אותם“. 

מה עושה בשעות הפנאי?

אין לי שעות פנאי. אני בעיקר עובד, אפילו על העיתונים והטלוויזיה ויתרתי. אבל מאז שנפתח ביתהקפה לשבט‘, בכפר האמנים, אני מתחיל שם את הבוקר עם קפה ונהנה ללוות את בני הנוער שעובדים שם. חלקם לומדים אצלי בחוגים, לאחרים אני מסייע בשיעורי מתמטיקה. גם הבנים שלי התגייסו לעזור בייעוץ ובתרומות ואני מאוד אוהב את המקום הזה ואת הנערים שמפעילים אותו“. 

עם מי היית רוצה לשבת בשולחן שבת?

עם הילדים והנכדים שלי ואנחנו עושים את זה. בחנוכה, תמיד אנשים אוהבים להכין חנוכיות מחומר, אבל הם לא לוקחים בחשבון שלוקח כמה שבועות עד שהחנוכייה מוכנה, היא צריכה ייבוש ושתי שריפות וגלזורה. השנה, בן של אחת התלמידות הוותיקות של חנה הגיע להכין חנוכייה חודש לפני החג וביום ראשון, היא תהיה מוכנה“.  

מה אתה הכי אוהב בגולן?

את האנשים שחיים פה“.

מה אתה מאחל לעצמך?

לחיות בבריאות טובה עד 120″.

SU
MO
TU
WE
TH
FR
SA
28
29
30
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
1
אירועים שיתקיימו ב 30th אפריל
אירועים שיתקיימו ב 1st מאי
אירועים שיתקיימו ב 2nd מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 3rd מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 4th מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 6th מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 7th מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 8th מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 9th מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 10th מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 11th מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 12th מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 13th מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 14th מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 16th מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 17th מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 18th מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 19th מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 20th מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 22nd מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 23rd מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 24th מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 25th מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 26th מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 27th מאי
אירועים שיתקיימו ב 28th מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 29th מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 30th מאי
No Events
אירועים שיתקיימו ב 31st מאי
No Events









מחשבות ודעות

גשר צמח *9924 צ׳יטו טיגו 8 פרו המותג הסיני הגיע לצפון
[adrotate group="2"]

תפריט נגישות

× היי איך נוכל לעזור לך?