הידידה הטובה ביותר

הכלב, יאמרו רבים, הוא ידידו הטוב של האדם. ללא ספק, ידידה הטוב ביותר של חיית המחמד הוא הווטרינר. ריאיון עם ד”ר אפרת רונן-הראל, וטרינרית בנשמה


חיינו היו קשורים בבעלי חיים, מאז ומעולם. התורה מספרת שכאשר נברא אדם הראשון, היה כבר עולמו של הבורא מאוכלס בבעלי חיים. כלומר, מעולם לא קרה שהאדם לא היה מוקף יצורים אחרים, לבד מן המין האנושי עצמו. במובן מסוים, הבורא כפה עלינו ללמוד לחיות עם בעלי החיים שסביבנו והמצב הזה יצר מציאות בה בני אדם החלו ללמוד, להעריך ולאהוב בעלי חיים שונים, לגדל ולטפח אותם.

כל מי שהתנסה בגידול חיית מחמד, יודע שזוהי משימה לא קלה, הדורשת הכוונה וסיוע מקצועיים. כאן נכנסים לתמונה הרופאים והרופאות הווטרינרים, שהם לא רק ידידיו הטובים של בעל החיים, אלא גם של המגדלים אותו.

מרפאה ידועה יש בקצרין, הלוא היא המרפאה של ד”ר אפרת רונן-הראל, ידידתם הטובה ביותר של חיות המחמד בעיר. אפרת הפכה לדמות ידועה בכל רחבי הגולן, בכלל וברחובות קצרין, בפרט ומגדלי חיות רבים פוקדים את חדר הטיפולים שלה, על מנת להעניק טיפול וסיוע לכלבים, לחתולים  ולשאר חיות הבית.

אפרת רונן הראל נולדה בהרצליה ולמדה רפואה וטרינרית בפקולטה לחקלאות ברחובות, שהיא סניף של האוניברסיטה העברית בירושלים. במהלך לימודיה, פגשה את מי שיהיה בעלה, בן מרום גולן, וכך “התגלגלה” אל רמת הגולן והתיישבה במרום גולן. השניים הקימו משפחה לתפארת והם מגדלים שלושה ילדים וגם… כלבה ושני חתולים.

 “אני מעין תחנת עזרה ראשונה לחיות בר פצועות בגולן. הן מגיעות אליי להערכה ולטיפול ראשוני ,לפני העברה לבית החולים לחיות, בספארי שברמת גן. ערכתי צילומי רנטגן וטיפלתי בפציעות של צבאים, טיפלתי בזאבים, בנשרים”

את המרפאה בקצרין, פתחה אפרת בשנת 2000 ומשנת 2002, היא שוכנת במבנה המוכר לכולם, ברחוב דברת פינת רחוב המשושים. אפרת עובדת גם עם רשות שמורות הטבע, ומסייעת להם בטיפול בכלל החיות שקבעו את ביתן ברמת הגולן.

“אני עוזרת להם בכל מיני מקרים רפואיים שקשורים בחיות בר באזור”, מסבירה אפרת. “אני מעין תחנת עזרה ראשונה לחיות בר פצועות בגולן. הן מגיעות אליי להערכה ולטיפול ראשוני ,לפני העברה לבית החולים לחיות, בספארי שברמת גן. ערכתי צילומי רנטגן וטיפלתי בפציעות של צבאים, טיפלתי בזאבים, בנשרים ובעופות דורסים אחרים. אני עובדת מול הרופא של הרשות וביחד, אנו מנסים לעזור לכל החיות, ככל האפשר. מלבד העבודה עם רשות שמורות הטבע ובמרפאה הווטרינרית, אני עובדת גם עם בתי ספר שמטפחים פינות חי קטנות עם ארנבות, חמוסים, חולדות, וכדומה”.

אפרת הייתה שמחה להעמיק את הקשר עם הילדים במסגרות החינוכיות השונות, כדי לתת להם הדרכה והבנה לגבי חשיבות היחס הנאות אל בעלי החיים.

לוקחת עבודה הביתה

מה גרם לך לבחור להיות רופאה וטרינרית?

אפרת: “כשהייתי קטנה, הייתה לי כלבה ותמיד אהבתי בעלי חיים. בכל פעם שהיה צריך לטפל בכלבה, הייתי נוסעת עם אבא שלי אל הווטרינר. זה משהו שמאוד אהבתי לעשות. ללמוד רפואה וטרינרית היה שילוב של האהבה שלי לבעלי חיים, אהבה שלי למדע ונושא הרפואה, שמאוד קסם לי. מאוד שמחתי להתקבל ללימודי וטרינריה בארץ”.

ספרי בבקשה על המרפאה בקצרין

“כאמור, פתחתי אותה בשנת 2000. כיום, חוץ ממני, יש במרפאה עוד שתי רופאות וטרינריות שעובדות אתי, גלה ואיריס והצוות מונה גם שלש אסיסטנטיות. כשפתחתי את המרפאה, חלמתי להגיע למצב בו אני מסוגלת לתת מענה לבעלי החיים מעבר לצרכים הבסיסיים ולכן, יש במרפאה מכונת רנטגן עם יכולת פיתוח דיגיטלית, מכשיר אולטרסאונד ומכונת הרדמה.

“יש לנו מעבדת דם, עם המטולוגיה וביוכימיה, אשר מסוגלת לספק תשובות בתוך רבע שעה עם פרופיל דם מלא של החיה. זה מאפשר לתת לחיה את הטיפול המתאים באופן מידי. כרגע, אנו עורכים שיפוצים ומתקינים במרפאה גם חדר ניתוח ייעודי. יש לנו גם אפשרות לאשפוז חיות כאן, כשצריך. אנחנו משתדלים לתת מענה עשרים וארבע שעות ביממה, שבעה ימים בשבוע”.

מסירותה של אפרת לבעלי החיים איננה מוגבלת למרפאה בקצרין בלבד.

“פתחתי גם מרפאה קטנה בבית, במרום גולן, כדי לעזור כשצריך. למשל, במקרה של כלב שהוכש על ידי נחש, דרוש אשפוז של עשרים וארבע שעות לפחות ובדיקת דם בכל כמה שעות. אני מתחילה את הטיפול במרפאה בקצרין ולוקחת את הכלב אתי הביתה, למרום גולן, כדי להמשיך ולטפל בו”.

אילו בעלי חיים אוהבים אנשים בעיקר?

“החיות הפופולריות ביותר הן כלבים וחתולים, אבל גם בנושא הזה יש ‘טרנדים’. למשל, לפני כמה שנים היה בקצרין ‘טרנד’ של גידול איגואנות… וגם בנושא כלבים וחתולים, יש העדפות תקופתיות. בשנה שעברה, היה הטרנד גידול כלבי ‘שיצו’ ועכשיו, אנשים אוהבים דווקא כלבים מסוג ‘פומרניאן'”.

האם יש מאפיינים למגדלי חיות מחמד?

“לא ממש. יש לי לקוחות חילוניים, לקוחות דתיים והרבה לקוחות מבין יוצאי חבר העמים. יש להם מנטליות מאוד טובה של להחזיק חיות, להשקיע ולטפל בהן יפה”.

איך מתייחסים האנשים אל  בעלי החיים?

“כללית, טוב מאוד. לא נתקלתי במקרה של התעללות. מה שכן ראיתי, כמה פעמים, היו מקרים של הזנחה, שלא נבעה מרוע לב, אלא בעיקר מחוסר מודעות. במקרים כאלו, אני מנסה להגביר את המודעות ולהסביר איך מטפלים בחיות”.

החיות בקיץ הישראלי

אילו אתגרים ניצבים בפני מגדלי כלבים וחתולים בחודשי הקיץ?

אפרת: “הקיץ אכן מביא עמו אתגרים. למשל, פרעושים וקרציות הם בעיה כל השנה, אך בקיץ הבעיה חריפה יותר. פרעושים מוצצים דם בכמות גדולה ויכולים לגרום לכלב לאנמיה ולגרד באזור העקיצה. יש כלבים שמאוד אלרגיים לכך. לפרעושים יש גם מחזור חיים שמשולב עם תולעים וכלב שבולע פרעוש עשוי לפתח בעיה של תולעים.

כיצד מטפלים בבעיות הללו? במקרה של גרד, נותנים משהו נגד הגירוד ואם מתפתחת אלרגיה, יש צורך לעתים בטיפול אנטיביוטי. נגד תולעים, יש כדורים לבליעה דרך הפה. בכל מקרה, כדאי לתת לכל כלב ולכל חתול טיפול מונע, שיחסוך מהם את הבעיה של פרעושים.

“בעיה נוספת היא עם קרציות. הן יותר גדולות מפרעושים ומעבירות מחלה שנקראת קדחת קרציות. הן נצמדות אל בעל החיים, מוצצת את דמו, מתנפחות ונופלות. לפעמים, אחרי שזה קורה, הן מטילות ביצים, שמספרן יכול להגיע עד 5000… מן הביצים האלו, בוקעות נימפות, קרציות קטנות שיכולות לשאת את קדחת הקרציות והן עשויות גם לסכן את חיי הכלב. עם הקרציות הללו, מתמודדים בעזרת אמפולות ששמים על העור מבחוץ, או עם קולרים שמשחררים חומרים שדוחים את הקרציות. אבל הדור החדש בטיפול נגד קרציות הוא של כדורים לבליעה וזו התרופה הטובה ביותר. אגב, לפעמים יש צורך לערוך הדברה בגינה, נגד קרציות”.

“החודשים מרץ עד מאי הם החודשים המסוכנים, בכל הקשור לנחשים. הנחשים מתעוררים מתרדמת החורף והם רעבים ומלאים ארס. קורה שכלב עובר ליד נחש, או דוחף את האף שלו לקרבת הנחש, מתוך סקרנות. זה יכול להסתיים בהכשה ואז דרוש טיפול וטרינרי דחוף. דבר ראשון, יש להימנע ככל האפשר מתזוזה. הטיפול בכלב שהוכש כולל טיפול תימוך: עירוי תוך-ורידי, תרופות אנטי-היסטמיניות ואנטיביוטיקה, משום שבפיו של הנחש יש חיידקים שיכולים לגרום לזיהום. במקרה הצורך, יש נסיוב-נחשים, שאני מחזיקה במרפאה. אגב, יש כל מיני סוגי נחשים בגולן, אך רק אחד מהם הוא ארסי וזהו הצפע. חומרת ההכשה תלויה בגודלו של הצפע ובכמות הארס שהוזרקה לכלב”.

 

בימי החום, אנו משתדלים להסתתר בצל המזגן.מה עושים בעלי חיים כדי להתקרר? “לכלבים יש בעיה לקרר את עצמם. הם אינם פולטים חום על ידי הזעה, כדרך שעושים בני אדם, לכן הם משרבבים את לשונם החוצה, דבר שלא ממש עוזר להם… לכן, רצוי להימנע מיציאה עם כלבים לטיולים ארוכים בשעות החום. מלבד זאת, כריות כפות הרגליים שלהם עלולות להיפצע מדריכה על האספלט החם. כלב שמקבל מכת חום, זו כבר בעיה רצינית. היא דורשת טיפול על ידי אינפוזיה וקירור על ידי מים קרים ואלכוהול. לצערי, לא תמיד ניתן להציל כלב שסובל ממכת חום ולכן חשוב להקפיד על הכללים. רצוי גם שלא לערוך לכלבים תספורות קצרות מדי. חייבים להשאיר להם פרווה באורך של לפחות חצי סנטימטר, כדי שלא לחשוף את עורם לכוויות מהשמש.

“הרבה אנשים נוסעים בקיץ לחופשה ומשאירים את כלבם בפנסיון לכלבים. חייבים לוודא שהפנסיון הוא ‘מלון’ טוב, אשר יעניק לכלב טיפול נאות ואוהב. צריך לשים לב לכך שבעל הפנסיון יבקש אישורים על בריאות הכלב. כך נוכל לדעת שרק כלבים בריאים נכנסים לשם.

“לגבי חתולים: הם בעיתיים כמו כלבים, בכל הנוגע לקרציות ולפרעושים. הם פחות רגישים לחום, כי הם מוצאים להם מקומות קרירים ונעימים ושוכבים בהם לישון בשעות החמות”.

קשר עם ה”פציינטים”

איך ההרגשה לטפל בחיה פצועה?

אפרת: “אני מסתכלת על חיה פצועה מנקודת הראות של רופא. קשה וכואב לראות את זה, אבל התפקיד שלי הוא לשקם את החיה ולעזור לה, להחזיר אותה לתפקוד מלא, כמה שיותר מהר. בהחלט קורה שאני ‘נקשרת’ ל’פציינטים’ שלי, בעיקר אל חיה שמתאשפזת, או חוזרת כל כמה ימים לטיפול. תמיד אני אומרת, שרופא לא בהכרח אוהב את בני האדם שהוא מטפל בהם… וטרינרים, לפחות רוב אלו שאני מכירה, מאוד אוהבים את החיות שהם מטפלים בהן. לפעמים, אני שואלת את עצמי, מה הייתי בוחרת לעשות אילו לא הייתי רופאה וטרינרית, אבל אני לא יכולה לחשוב על שום מקצוע אחר שהייתי רוצה לעסוק בו. כשאני נוסעת לחו”ל, מאוד חסר לי המגע עם בעלי החיים. הם האהבה הגדולה שלי”.

בעקבות רעידות האדמה שהתרחשו לאחרונה: כיצד מגיבים לכך בעלי החיים?

“בדרך כלל, איננו רואים שינוי משמעותי בהתנהגותם של בעלי חיים, בעיקר כאשר מוקד רעש האדמה נמצא יחסית הרחק מאתנו. במקרים של רעידות אדמה חמורות, כמו למשל ביפן, בשנת 2011, גילו חוקרים שבעלי חיים כמו פרות, כלבים וחתולים, הציגו התנהגות חריגה כמה ימים לפני האירוע. בבדיקה שנערכה לגבי חתולים, נמצא שהם הפגינו מתיחות כשישה ימים לפני רעידת האדמה. החוקרים סבורים שבגלל השמיעה המפותחת שלהם, בצירוף יכולתם לאבחן שינויים בלחץ האטמוספרי, כוח הכבידה ועיוותים בקרקע, הם חשו שמשהו עומד להתרחש. גם כלבים ופרות הראו סימנים כמה ימים לפני הרעש, שמשהו עומד להתחולל. בכל מקרה, מדובר ברעש אדמה קטלני ביותר שפקד, כאמור, את יפן.

“המצב באזורנו כלל אינו דומה. לא קיבלנו דיווחים על התנהגות חריגה או מיוחדת של בעלי חיים באזור רמת הגולן, תוך כדי או בעקבות רעידות האדמה האחרונות”.

כיצד משפיעה חברת בעלי חיים על ילדים?

“ילדים שגדלים בחברת בעלי חיים מושפעים מהם מאוד ולטובה. הם לומדים לדואג ליצור אחר, חלש מהם. זה מוציא מן הילדים תכונות כמו אמפתיה, חמלה, רגישות. אפילו רק בשביל שהילד יוכל לגעת בחיה, צריך ללמד אותו רגישות. היחסים בין ילדים, ובני אדם בכלל, לחיות יכולים להיות דו-סטריים. יש גם חיות שיכולות לעזור לילדים ולמבוגרים שיש להם כל מיני קשיים ובעיקר, קשיים נפשיים”.

האם יש כנסים מיוחדים לרופאים וטרינריים?

“בהחלט. אני מאוד אוהבת ללמוד. במקצוע שלנו, חשוב להיות מעודכנים ואני משקיעה הרבה מאוד זמן בהשתתפות בכנסים ובהשתלמויות. רק בשנה האחרונה, הייתי בלימודים של כירורגיית עיניים, רפואת חירום, רפואת עור, תזונה של בעלי חיים והכנס האחרון שהשתתפתי בו היה בנושא הרדמה.

“במאי, הייתי בכנס על אולטרסאונד וכל זאת, רק בשנה האחרונה. חייבים להיות מעודכנים במה שקורה בעולם. לפני כשלש שנים, הייתי בכנס בלאס-וגאס. הייתי פעם גם בכנס בברצלונה. הכול, במטרה ללמוד ולהתעדכן, כדי שאוכל לתת לאנשים כאן ולחיות המחמד האהובות עליהם את הרפואה העכשווית ביותר”.

ובעתיד?

“אני חולמת להמשיך ולתת לחיות את הטוב ביותר. אני כל הזמן מצטיידת: עוד ידע, עוד ציוד חדש, או החלפת ציוד ישן בחדש, מודרני ויעיל יותר. הכול, בכדי לתת את הרפואה הטובה ביותר ולעשות ככל יכולתי לעזור לחיות בגולן”.

אפריל 2024

SU
MO
TU
WE
TH
FR
SA
31
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
1
2
3
4
אירועים שיתקיימו ב 1st אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 2nd אפריל
אירועים שיתקיימו ב 3rd אפריל
אירועים שיתקיימו ב 4th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 5th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 6th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 7th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 8th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 9th אפריל
אירועים שיתקיימו ב 10th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 11th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 12th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 13th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 14th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 15th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 16th אפריל
אירועים שיתקיימו ב 17th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 19th אפריל
אירועים שיתקיימו ב 20th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 21st אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 22nd אפריל
אירועים שיתקיימו ב 23rd אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 24th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 25th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 26th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 27th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 28th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 29th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 30th אפריל
אירועים שיתקיימו ב 1st מאי









מחשבות ודעות

גשר צמח *9924 צ׳יטו טיגו 8 פרו המותג הסיני הגיע לצפון
[adrotate group="2"]

תפריט נגישות

× היי איך נוכל לעזור לך?