ד”ר אייל קורצבאום

דר אייל קורצבאום הוא מיקרוביולוג שבעזרת המיקרואורגניזמים אותם הוא מגדל מטהר אצות ושפכים ומגדל אצות ופטריות לצרכים שונים


החוקר הראשון שקיבל אישור מיוחד מהנהלת המכון להתגורר מחוץ לגולן הוא דר אייל קורצבאום, שמתגורר בדגניה א‘, במקום בו גדל ושם מצא את בת זוגו, מורן חן. ביחד, הם מגדלים שם את שלושת ילדיהם, באותן המדרכות שעליהן הם הלכו ובאותם בתי הילדים שבהם הם גדלו. במקצועו, הוא מיקרוביולוג שבעזרת המיקרואורגניזמים אותם הוא מגדל מטהר אצות ושפכים ומגדל אצות ופטריות לצרכים שונים. את התחומים הללו אייל גם מלמד את הסטודנטים במכללות ואוניברסיטאות ובזמנו הפנוי, מטייל עם משפחתו, או עם חברים, אוהב לראות סרטים והופעות מוזיקליות.

התחביבים שלי היום נשארו אותו הדבר כמו פעם, אך מבחינת הזמן הפנוי, הוא די נעלםואני מחכה שהוא יחזור. בתקופת הקורונה, כשהתפנה לי קצת זמן, החלטתי להגשים חלום ישןקניתי גיטרה והתחלתי ללמוד דרך יוטיובכיף אמיתי!”, אומר קורצבאום.

כששואלים את אייל איך קיבוצניק הגיע להיות חוקר שעוסק בתחומים הקשורים למעבדה ולחיידקים, הוא משתף במסלול חייו המקצועי, שהתחיל בתואר ראשון במדעי הסביבה בתלחי והמשך לתואר שני ושלישי בתחום המיקרוביולוגיה. כיום הוא חוקר בדיוק את השילוב של שניהם: מיקרוביולוגיה סביבתית. אייל מעיד על עצמו שתמיד אהב את הסביבה והיחסים בין כוחות וגורמים בסביבה.

הייתי ילד מאוד סקרן ופתוח לתחומי ידע רבים, אומנם רציתי ללמוד מדעי המוח, או מדעי החיים, אך לבסוף בחרתי במדעי הסביבה ואני לא מתחרט על כך לרגע“.

למכון שמיר למחקר“, בקצרין, אייל הגיע כי רצה להמשיך ולגור באזור וידע שהוא רוצה לעסוק במחקר ובתחומי הידע השונים המשלבים מדע וטכנולוגיה.

לאחר פוסטדוקטורט, במעבדה לחקר הכנרת, ראיתי מודעת דרושים במכון לחקר הגולן‘ (שמו הקודם שלמכון שמיר למחקר‘), התקשרתי והגעתי לריאיון עבודה. במכון ראיתי מקום שמתאים להתפתחות שלי, הקשר לאזור המגורים בצפון ותחום הענייןלעסוק במדע ומאז, אני כאן“.

כשהוא מסביר מה הוא עושה במחקריו ובמה הוא מתעסק ביוםיום, ניכר כי אייל בחר את התחום המדויק לו. הוא משתף עם ברק בעיניים, כי כמו שאנשים מגדלים בעלי חיים וצמחים בחקלאות, הוא מגדל חיידקים ואצות במעבדה. לדוגמה מספר אייל כי הוא מבודד חיידקים שמפרקים פנולים, רעלים שנמצאים בשפכי בתי בד ויקבים שקיימים באזור והובלה לא מבוקרת שלהם לסביבה, או למתקני טיפול בשפכים, עלולה לגרום בעיות קשות עקב רעילותם לסביבה. כך, באמצעות נטרול של רעילות הפנולים, על ידי מיקרואורגניזמים ייחודיים ובשילוב טכנולוגיות נוספות כגון חמצון, ניתן לפרקם ולהפוך
אותם לחומרים לא מזיקים.

נושא נוסף במוקד מחקרו הוא פירוק של מיקרומזהמים בשפכים ובמי שתייה. אלו חומרים שנמצאים בריכוזים מאוד נמוכים במים, אך משפיעים לרעה על הבריאות, לדוגמה הורמונים, שאריות תרופות וחומרי הדברה.

אייל מסכם כי מטרת המחקר שלו היא לחקור דברים שקשורים לבעיות והמאפיינים שיש לאזור ובכך לסייע לפיתוח הכלכלי של האזור ולהתמודדות עם אתגרים שעולים בתחומי הסביבה והחקלאות.

כמו ללכת לאמזונס

פרויקט שהלהיב אותו במיוחד בעבודה הוא גידול מיקרואצות מהכנרת, מעמק החולה ומהגולן. זו חוויה מיוחדת עבורו במיוחד, עקב העובדה שאף אחד עד היום לא גידל אותם באופן מסחרי ובדק את מרכיביהם.

קורצבאום: “מבחינתי, זה כמו ללכת לאמזונס (או כמו בסרטאווטאר‘) ולקחת דוגמה מנוזל שניגר מצמח שלא מוכר לאנושות ולבדוק האם יש שם חומרים מעניינים. במחקר, אני לוקח אצות שנמצאות בכנרת, מגדל אותן במאות ליטרים בריאקטורים (מכלי גידול מבוקרים) בחממה, קוצר את תאי האצות וממצה ובודק את תכולתם. יש יותר ממיליון מיני אצות בעולם והאנושות/ תעשייה עושה שימוש במינים ספורים בלבדכלורלה, ספירולינה ועוד מעטות. הפוטנציאל הוא עצום ואני ושותפיי לקבוצה, דר שרה אזרד, שילת פרשה, אייל חיים (שילת ואייל חיים נולדו וגדלו בקצרין!), בן שחר, צוף דויטל ומרטין קוק, מנסים לגלות חומרים בעלי עניין לאנושות כגון חומרים אנטימיקרוביאליים, חלבונים, צבעים, תכונות אנטיאוקסידנטיות ועוד“.

אייל מספר כי מחקר יישומי חשוב ביותר שיוצא מפרויקט האצות, שמוביל אותו הדוקטורנט שלובן שחר, שאף זכה בהרצאה המעניינת ביותר בכנס הסטודנטים במכון, הוא גידול אצות לזיהוי חומרים אנטימיקרוביאליים להדברת מזיקים בחקלאות.

כששואלים את אייל מהם הדברים שגורמים לו סיפוק וגאווה בעשייה שלו הוא מספר: “לעמוד בסטנדרטים ביןלאומיים בכל הקשור לעשיית מדע איכותי, מכאן, מהגולן, עם תשתית צנועה במאות מונים מהקיים באוניברסיטאותזה מקור גאווה מיוחד. יש בי גם גאווה גדולה להיות שייך למקום עבודה נעים ואיכותי עם אנשים נהדרים מהסביבה הקרובה, מקום שכיף לבוא אליו בבוקר“.

אייל ממשיך ומספר כי יש לו סיפוק גדול גם בהוראה: “אני מרצה במכללה האקדמית תלחי ובאוניברסיטת חיפה, פוגש סטודנטים פעם בשבוע וחושף אותם בהתלהבות לתחומי הידע שאני מלמד, שומע מהםתודה רבה אייל‘, בסוף הרצאה. בסיום הסמסטר, שואלים אותיאתה מלמד עוד קורסים?’ – זה סיפוק והבנה שאני עושה משהו נכון“.

אייל מסכם ומשתף שהחלום הגדול שלו הוא לקבל מימון למחקר ל-20 השנים הקרובות, מבלי הצורך לפנות את מרב זמנו למציאת תקציבים למחקר, כפי שקורה היום.

במקרה כזה, אתפנה במלוא תשומת הלב למדע וניהול המחקר, לתגליות מסעירות והצתת הסקרנות בקבוצת המחקר, בסביבה הקרובה והרחוקה והבאת משהו חדש ומועיל לעולמנו“.   

אפריל 2024

SU
MO
TU
WE
TH
FR
SA
31
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
1
2
3
4
אירועים שיתקיימו ב 1st אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 2nd אפריל
אירועים שיתקיימו ב 3rd אפריל
אירועים שיתקיימו ב 4th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 5th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 6th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 7th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 8th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 9th אפריל
אירועים שיתקיימו ב 10th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 11th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 12th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 13th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 14th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 15th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 16th אפריל
אירועים שיתקיימו ב 17th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 19th אפריל
אירועים שיתקיימו ב 20th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 21st אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 22nd אפריל
אירועים שיתקיימו ב 23rd אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 24th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 25th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 26th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 27th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 28th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 29th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 30th אפריל
אירועים שיתקיימו ב 1st מאי









מחשבות ודעות

גשר צמח *9924 צ׳יטו טיגו 8 פרו המותג הסיני הגיע לצפון
[adrotate group="2"]

תפריט נגישות

× היי איך נוכל לעזור לך?