בקיבוץ אורטל – הרחבה קהילתית וקליטת משפחות

תחת הכותרת “אנשים זה בטבע שלנו”, מובילים חברי קיבוץ אורטל מהלך של הרחבה קהילתית במקביל לקליטת משפחות לאגודה השיתופית, כשהכוונה היא שגם תושבי ההרחבה יהיו כמובן חלק בלתי נפרד מהקהילה. איך בדיוק עושים את זה?  


מיקי נירון 14.1.14


לפני כשנה וחצי החליטו חברי קיבוץ אורטל לאפשר בנייה של הרחבה קהילתית ביישוב במקביל לקליטה המסורתית של משפחות לאגודה השיתופית. מדובר במהלך שאפשר להגדירו כחסר תקדים, בעיקר כיוון שמדובר בקיבוץ שיתופי המעוניין שגם תושבי ההרחבה יהיו חלק בלתי נפרד מהקהילה. איך זה הולך לקרות? מזכיר היישוב רן קמינסקי, רכז הקליטה תומר דורי ונטלי קויפמן נציגת אחת המשפחות הראשונות המיועדות להרחבה, מספרים על המהלך המתוכנן.

המתוכנן כדי שהתהליך יתקיים לאורך כל שלביו בצורה האידיאלית, הוחלט לפצל את ריכוז הפרויקט לשלושה צוותים מרכזיים: צוות שיווק, צוות היכרות וועדת קליטה.

תמר דורי, רכז ועדת הקליטה מודע לאחריות הגדולה שניצבת בפניו: “האתגר המרכזי העומד בפניי כרכז קליטה הוא לדאוג לכך שהמשפחות שיגיעו להרחבה הקהילתית יחושו חלק אינטגרלי מהמערכת הקיבוצית הקיימת עם דגש על המרכיב החברתי. אני מבין שנכון יהיה לשאוף לכך שנהיה חברה אחת הפועלת במשותף עד כמה שניתן הלכה למעשה. אני רואה את משפחות ההרחבה הקהילתית לוקחות חלק פעיל בוועדות השונות כמו: ועדת חינוך, ועדת תרבות למשל. יש לראות ולהבין את הצרכים של חברי ההרחבה הקהילתית בתוך קיבוץ אורטל.”
תומר ממשיך ומתאר את קווי הדמיון והשוני בשני מסלולי הקליטה: “בשני המקרים נערכת היכרות עם בעלי התפקידים בקיבוץ, דאגה להשתלבות חברתית וקהילתית, היכרות עם הסביבה הגיאוגרפית, ליווי תהליך הקליטה בכללותו באמצעות רכז הקליטה והוועדה. לעומת זאת, מרגע ההחלטה על הקבלה להרחבה הקהילתית של משפחה, כמעט ואין דרך לסיים את הקשר עם המשפחה בהרחבה הקהילתית להבדיל ממועמד לאגודה השיתופית שרק לאחר פרק המועמדות, החברים מצביעים על הקבלה לחברות. אני מעריך שבראשוניות ובחדשנות תמיד טמון קושי. חברי הקיבוץ יזדקקו לזמן להסתגל לסטטוס הקיים בקיבוץ, ובהמשך תהיה התאמה של הצרכים השונים עבור שתי קבוצות האוכלוסייה החיות במקביל.”

מזכיר הקיבוץ, רן קמינסקי שגם מרכז את צוות השיווק, רואה בהחלטה הזדמנות אמיתית לצמיחה: “ההחלטה על הקמת הרחבה קהילתית התקבלה באספת הקיבוץ לאחר תהליך קהילתי של 8 חודשים. היא התקבלה פה אחד כסממן להצלחה של התהליך הקהילתי והבנה של חברי אורטל בצורך בצמיחה משמעותית. קיבוץ אורטל הוא קיבוץ שיתופי אך הוא כזה מתוקף יכולתו להיות קיבוץ משתנה ולהשתנות באופן מתמיד, לא פעם בהחלטות שהקדימו את זמנן. קיבוץ אורטל, כמו יישובים אחרים בגילו (הצעיר) מגיע כעת אל האתגר של מעבר מיישוב חד דורי אל יישוב רב דורי. המשפחות החדשות שיגיעו אל ההרחבה יהיו חלק מתהליך זה ויזכו לקחת חלק ולהשפיע על אופייה העתידי של אורטל. המשפחות המצטרפות והמשפחות הקיימות יעצבו יחד את אורטל כיישוב רב-דורי.”

השלב הראשון בתהליך כבר בעיצומו ואפשר בהחלט לפתח ציפיות כפי שמתאר רן: “למעשה המשפחות הראשונות כבר כאן – 4 משפחות שחיות באורטל כתושבים זמניים מעוניינות לבנות את ביתם בהרחבה ולחיות באורטל באופן קבוע. הן החלוץ שלפני המחנה ואנו שמחים לרקום איתן את הדרך למשפחות החיצוניות שיצטרפו בעקבותיהן. משפחות נוספות, מחוץ לאורטל כבר הביעו נכונות להתחיל את תהליך ההיכרות והקבלה ונשארו מגרשים נוספים שאנו משווקים בימים אלו.”

נטלי קויפמן, נשואה לאבי ואם לשלושה היא נציגת המשפחות הראשונות שמיועדות להרחבה. למרות שהמשפחה חיה באורטל כבר כמעט 3 שנים, היא שמחה במיוחד על האפשרות החדשה: “מלכתחילה רצינו מקום קהילתי כמו קיבוץ ולא התחברנו לשום מקום אחר, כי זה היה מנוכר. אנחנו רוצים להמשיך לגור כאן אבל לא להיות חברי קיבוץ אז עכשיו זה אפשרי.” באופן מעודד, נטלי כלל לא חוששת מההתמודדות של תושבי ההרחבה מול חברי הקיבוץ: “אני חושבת שהקיבוץ מאוד מקבל את האנשים שמגיעים לכאן – לא משנה אם מדובר בתושבים או חברים. מאוד משתדלים לחבר את כולם ביחד ואני מאמינה שגם מי שיגיע בהמשך יוכל להרגיש חלק בלתי נפרד מהקהילה.”

“אנשים זה בטבע שלנו”, אומר הסלוגן החדש של הפרויקט וקהילת אורטל בהחלט תצטרך להוכיח זאת בשנים הקרובות.

 

אפריל 2024

SU
MO
TU
WE
TH
FR
SA
31
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
1
2
3
4
אירועים שיתקיימו ב 1st אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 2nd אפריל
אירועים שיתקיימו ב 3rd אפריל
אירועים שיתקיימו ב 4th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 5th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 6th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 7th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 8th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 9th אפריל
אירועים שיתקיימו ב 10th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 11th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 12th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 13th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 14th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 15th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 16th אפריל
אירועים שיתקיימו ב 17th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 19th אפריל
אירועים שיתקיימו ב 20th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 21st אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 22nd אפריל
אירועים שיתקיימו ב 23rd אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 24th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 25th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 26th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 27th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 28th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 29th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 30th אפריל
אירועים שיתקיימו ב 1st מאי









מחשבות ודעות

גשר צמח *9924 צ׳יטו טיגו 8 פרו המותג הסיני הגיע לצפון
[adrotate group="2"]

תפריט נגישות

× היי איך נוכל לעזור לך?