בכור עטיה ממרום גולן הוא מפרזל סוסים מוסמך

בכור עטיה ממרום גולן הוא מפרזל סוסים מוסמך, וגם מזכיר עמותת המפרזלים הישראלית, שלוחה בין לאומית של עמותת המפרזלים האמריקאית, ה-AFA. בהמשך החודש תקיים העמותה סדנה למפרזלי סוסים במושב אליעד עם אורח מיוחד מבריטניה


 

מיקי נירון 10.7.15


פרזול סוסים הוא תחום שכמעט לא מוכר לקהל הרחב, אך בגולן יש מספר אנשים העוסקים בתחום ובקרוב הם יקיימו סדנה בנושא שתועבר ע”י בכיר המפרזלים מבריטניה, ווין פרייס. אחד העומדים מאחורי היוזמה, הוא אליהו בכור עטיה ממרום גולן שהוכשר לפני מספר שנים כמפרזל סוסים מוסמך ע”י ה-AFA – עמותת המפרזלים האמריקאית, והוא ממקימי עמותת המפרזלים הישראלית ומכהן כמזכיר העמותה עמותת המפרזלים הישראלית. העמותה הוכרזה לאחרונה כשלוחה בין לאומית של ה-AFA (American farrier association), הגוף הגדול בעולם בתחום. לקראת האירוע, אליהו מספר על המשיכה האדירה שיש לו לתחום, אך לפני הכל, הוא מסביר איך הכל התחיל: “פרזול סוסים באופן כללי הוא התאמת מנעלי מתכת לרגלי הסוסים כדי להגן על הטלף מפני שחיקה. זהו מקצוע מאוד עתיק עוד ממצרים העתיקה שבה שמו לסוסים פרסות נחושת קשורות ברצועות עור. הברברים באירופה נעלו לסוסים עורות של חיות על מנת להגן על הרגליים במסעות ובקרבות. צבאו של ג’ינגס חאן כלל מאות אנשי מקצוע שדאגו לפרזל את הסוסים במסעות הקרב שלהם. סוסים בטבע לא צריכים פרסות מאחר והם לא נושאים על גבם רוכב, אוכף ומשא ואינם צועדים עשרות קילומטרים ברצף מדי יום.”

מתי ואיך התחלת לעסוק בתחום פרזול הסוסים?

“כמגדל ורוכב על סוסים, התחום תמיד היה מעניין מאוד עבורי כי יש משפט שאומר “ללא רגליים אין סוס,” והוא הכי נכון שיש. לפני כשמונה שנים התחלתי לפרזל את הסוסים שלי לבד, קיבלתי הדרכה מחבר טוב ואז התחלתי להיחשף יותר לנושא דרך יוטיוב. אז גם גיליתי שאני מבצע המון טעויות שלא באו לביטוי באופן מיידי אך יכלו לגרום לנזק בטווח הרחוק. במקביל השתחררה לי קרן השתלמות והחלטתי יחד עם אישתי ללכת ללמוד את הנושא כדי להגשים חלום. ערכתי בירור רחב מאוד בכל בתי הספר באירופה וארה”ב ובכולם ראיתי שחומר הלימוד העיוני נכתב ע”י דר’ דאגלס בטלר. החלטתי ללכת לטוב מכולם שנחשב הדמות הכי בכירה בעולם ולאחר שעברתי את מבחני הקבלה (מתוך שמונה בכל העולם באותה שנה), חזרתי לארץ ב-2011 והתחלתי לעסוק בתחום באופן רציף.”

עד כמה הפרזול חשוב, במסגרת הטיפול בסוסים?

“בטבע, סוסים חיים עד גיל 10 וסיבות המוות העיקריות הן רעב כתוצאה מבעיות שיניים ובעיות רגליים. דווקא סוסים שחיים בשבי – באורווה או במרעה תחת פיקוח וניהול האדם, מאריכים ימים עד גיל 35 שנה בערך. טילוף נכון והגנה על רגלי הסוס בעזרת פרסות, מסייעים לו לשמור על הרגל מאוזנת ויציבה במהלך העבודה שלו בדיוק כמו נעלי עבודה לבני האדם. גם לסוסים יש מספר רב של סוגי פרסות בהתאם לסוג העבודה או הספורט שהם מבצעים.”

מה צפוי לקרות בסדנה שמתוכננת בהמשך החודש?

“הסדנה הקרובה תתקיים במושב אליעד במשך שבוע למפרזלי סוסים, חלקם מהבכירים בישראל. מדובר בחלק מפעילות עמותת המפרזלים שמטרתה לתת ערך מקצועי נוסף למפרזלים ולשפר את הרמה בארץ. המפרזלים ילמדו להכין פרסות בעבודת יד (נפחות), מה שיאפשר להם להכיר יותר טוב את המתכת ואת התאמתה לרגלי הסוסים. הם ילמדו ליצור בשטח תוך כדי עבודה פרסות ייחודיות בהתאם לבעיות שיש לסוס ולתת לו פתרון מיידי. הסדנה תועבר ע”י ווין פרייס שהוא בעל התואר הבכיר ביותר בבריטניה, מדינה שבה העיסוק בתחום מחייב רשיון, ובכדי להוציא רשיון יש ללמוד את המקצוע במכללה במשך חמש שנים. רק לאחר סיום הלימודים ומעבר מבחנים ע”י בית המלוכה מקבלים רישיון לעסוק בתחום. ווין הוא אחר המורים והמרצים הכי בכירים ביבשת הבריטית, וכמו כן הוא שופט בין לאומי בתחרויות בתחום שמתקיימות ברחבי העולם.”

למרות חשיבות האדירה של הנושא, כמו בתחומים רבים, גם כאן ישראל עדיין מפגרת אחרי מדינות אחרות, אך אליהו מקווה לשנות את הנתון הזה: “אפשר לומר שהמצב בארץ בשלבי התקדמות, אך הוא עדיין בחיתוליו. יש מספר קטן מאוד של בעלי מקצוע ברמה גבוהה ומקצועית בעלי השכלה בינלאומית בתחום שדורש מסלול הכשרות. עמותת המפרזלים הוקמה מתוך חזון קידום הידע ומתן הסמכות ע”י גורמים בינלאומיים שיעלו את הרמה והידע והכל לטובתם ורווחתם של הסוסים.”

 

אפריל 2024

SU
MO
TU
WE
TH
FR
SA
31
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
1
2
3
4
אירועים שיתקיימו ב 1st אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 2nd אפריל
אירועים שיתקיימו ב 3rd אפריל
אירועים שיתקיימו ב 4th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 5th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 6th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 7th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 8th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 9th אפריל
אירועים שיתקיימו ב 10th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 11th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 12th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 13th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 14th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 15th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 16th אפריל
אירועים שיתקיימו ב 17th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 19th אפריל
אירועים שיתקיימו ב 20th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 21st אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 22nd אפריל
אירועים שיתקיימו ב 23rd אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 24th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 25th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 26th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 27th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 28th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 29th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 30th אפריל
אירועים שיתקיימו ב 1st מאי









מחשבות ודעות

גשר צמח *9924 צ׳יטו טיגו 8 פרו המותג הסיני הגיע לצפון
[adrotate group="2"]

תפריט נגישות

× היי איך נוכל לעזור לך?