ביקור בחד נס

קטע המערכת הדרומי, הפונה לכנרת ולשפך הירדן, מטופח מאוד – צימרים, ברכות שחייה ומפלים. בהמשך, נוף קוצים ופחות מטופח. עוד בהמשך – הבנייה החדשה: איש הישר בעיניו יעשה


השבוע בחרנו לעשות את הצעדה היומית בחד נס. סביר להניח שרוב תושבי הגולן אינם נחשפים ליישוב ייחודי זה, שכן הוא לא נמצא על צירי התנועה הראשיים וההגעה אליו מחייבת נסיעה מיוחדת. היישוב ממוקם בגובה פני הים וצופה אל נופיה המקסימים של הכנרת ואל הירדן הנשפך אליה בסמיכות מקום.

שער הכניסה ליישוב פתוח לרווחה כיאה ליישוב תיירותי. מחנים את הרכב ומתחילים בהקפת היישוב לאורך גדר המערכת. צדו הדרומי של היישוב פונה אל הכנרת ולכן הוא המפותח ביותר מבחינה תיירותית. צימרים משוכללים, גינון מטופח, ברכות שחייה ומפלי מים נותנים תחושה של מלון חמישה כוכבים. אולי בכלל לא מדובר ביישוב, אלא בבית מלון המספק גם מגורים לבעליו.

דרך המערכת מתעקלת ופונה צפונה. אט אט אנחנו מתרחקים מנופי הכנרת, ובמקביל, יורדת הרמה מבחינת הבינוי והגינון. מסתבר שנוף הקוצים הגולני אינו אטרקטיבי דיו לצרכני הצימרים.

היישוב מגודר היטב בגידור מסיבי ועולה השאלה מיהו אותו אויב המתעקש לטפס על הגדרות בזמן ששער היישוב פתוח לרווחה. מהר מאוד מסתבר שאת היישוב חובקים שדות מוקשים, ובמקרה זה הגידור לא נועד למניעת כניסה, אלא למניעת יציאה. דרך המערכת נקטעת בשלב מסוים בשל קרבה יתרה של שדות המוקשים, ואנחנו נאלצים לחדור לחצר של וילה גדולת ממדים. מעשה כזה בטקסס היה נגמר בתקרית ירי. לבעלת הבית המופתעת, אנחנו מחמיאים על המקדש היווני שבנתה. מסתבר שהיא דווקא התכוונה לבנות דגם של אחוזה אמריקנית.

מכאן, נגלית הבנייה החדשה של חד נס החדשה המשתרעת לאורך כ-2 ק”מ. לאורך המסלול מתקיימת תערוכת האדריכלות הישראלית בת זמננו. אין בית אחד דומה למשנהו, וכל בית משתדל להאפיל על שכניו. התמונה הזאת מזכירה ריאיון שנערך עם מאיר דיזנגוף, ראש העיר ת”א, בשנת 1925. במהלך הריאיון נשאל איך זה שכל תושב בונה כרצונו ללא תכנית מרכזית וללא כל תכתיבים. על כך ענה דיזנגוף שהבנייה בתל אביב מבטאת את כמיהתם של יהודי העולם במשך שנים רבות לבנות את בית חלומותיהם בארץ ישראל. עתה, משהדבר ניתן להם, הוא אינו יכול לעמוד מולם ולמנוע מהם את הגשמת החלום.

אנחנו תמהים האם גם תושבי חד נס נשאו בלבם במשך שנים את תבנית בית חלומותיהם וכאן מצאו את האפשרות לממש אותו.

כך, לדוגמה, הבית שנראה כמו מגדל פיקוח בשדה תעופה. האם זה ביתו של פקח טיסה מתוסכל? באחד הבתים אנחנו פוגשים את משה קינן, בפתח טירתו. משה, שעל גג ביתו מתנוסס דגל גולני, היה שוטר בכפר סבא ולאחר שיצא לגמלאות, החליט לבנות כאן את ביתו. עלות הבנייה דומה למחירה של דירת שיכון במרכז הארץ, כך שנראה שזה המקום להגשים חלומות על אחוזות וטירות. המכוניות הצנועות החונות ליד הבתים מעידות על כך שאחרי הכול, תושבי חד נס הנם צנועים ביסודם.

ממשיכים במסע המפרך ומגיעים אל בריכת השחייה החדשה. כאן משתכשכים אלה שהמשכנתא לא אפשרה להם לבנות בריכה בביתם. ריכוז הצעירים והילדים במקום מעיד על אוכלוסיית המקום ואל העתיד המזהיר הצפוי להם במקום ייחודי זה.

אחרי שעתיים של הליכה חוזרים תשושים אל הרכב. סיבוב חד נס אינו מומלץ כמסלול הליכה יומי – עדיף ברכב.

אבי ומרלה, רמה”ג

אפריל 2024

SU
MO
TU
WE
TH
FR
SA
31
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
1
2
3
4
אירועים שיתקיימו ב 1st אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 2nd אפריל
אירועים שיתקיימו ב 3rd אפריל
אירועים שיתקיימו ב 4th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 5th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 6th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 7th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 8th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 9th אפריל
אירועים שיתקיימו ב 10th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 11th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 12th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 13th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 14th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 15th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 16th אפריל
אירועים שיתקיימו ב 17th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 19th אפריל
אירועים שיתקיימו ב 20th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 21st אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 22nd אפריל
אירועים שיתקיימו ב 23rd אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 24th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 25th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 26th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 27th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 28th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 29th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 30th אפריל
אירועים שיתקיימו ב 1st מאי









מחשבות ודעות

גשר צמח *9924 צ׳יטו טיגו 8 פרו המותג הסיני הגיע לצפון
[adrotate group="2"]

תפריט נגישות

× היי איך נוכל לעזור לך?