אלי מלכה יו”ר איגוד ערים כנרת – הזדמנות לשינוי

לפני כ-8 שנים הכירה המדינה בייחודה של הכנרת והקימה את איגוד ערים כנרת. לאחר שנים של תפעול בעייתי, נוצרה הזדמנות לשינוי עם היבחרו של ראש המועצה אלי מלכה ליו”ר האיגוד. מהאיגוד נמסר כי הוא פועל בתיאום מלא עם הנחיות משרד הפנים


יהודה גליקמן

 

הבעיה בחופי הרחצה בישראל היא בעיית מימון העלויות של אחזקת החופים.

מצד אחד המדינה הטילה אחריות מלאה על הרשויות בתחומן לתפעול חופי רחצה עם עלויות עצומות, ומהצד השני המדינה לא הקציבה מימון ואף אסרה לגבות מהרוחצים עלויות בגין השירותים הבסיסיים.

רשויות גדולות כמו תל אביב וחיפה נהנות מהכנסות עקיפות סביב החופים, אולם רשויות קטנות, בעיקר מועצות אזוריות, אינן יכולות לממן עלויות חופים לכל מדינת ישראל.

כדור השלג התגלגל עשרות שנים עד לכאוס מוחלט: מפעילי חופים גבו עלויות אסטרונומיות בניגוד לכל דין. לפני כ-8 שנים הכירה המדינה בייחודה של הכנרת והקימה בחוק איגוד ערים לתפעול חופי הכנרת ואף הקציבה תקציב שוטף להפעלה ותקציב השקעה בתשתיות. האם זה פתר את הבעיות שבגינן הוקם האיגוד?

מזה כעשור וחצי אני עוסק בנושא חופי הכנרת ואף כיהנתי כחבר מועצת איגוד ערים כנרת כנציג הגולן.

בשלוש השנים האחרונות אני ממשיך לעסוק בנושא כפעיל עצמאי וכגורם החיצוני (הכמעט יחיד) שמכיר את הנושא על כל פרטיו.

 

על מנת לחסוך בעלויות תפעול, נקבע בחוק שאיגוד ערים כנרת יופעל ע”י רשות ניקוז כנרת שהיא גוף תשתיתי מובהק (כפוף למשרד החקלאות), ולכן עיקר השינוי מורגש בתשתיות: אוחדו חופים, נסללו כבישים וחניות, הוסדרה חניית רכבים לפי שעות באמצעים מקוונים ויש אכן שיפור חיצוני בחופים.

 

אבל בליבת נושא חופי הרחצה הבעיות נשארו כשהיו ואף הוחרפו:

  1. האיגוד ממשיך להפעיל חופים שאסורה בהם הרחצה לפי חוק ואף גובה בהם דמי חניה.
    האיגוד בחר להתחכם בנושא בטיחות הרוחצים והזיז סוכות הצלה כך שכאילו הן “משותפות” לשני חופים נפרדים. ישראבלוף אמיתי!!!
    בניגוד לחופי רחצה בים התיכון האיגוד לא מצא לנכון להרחיב את שעות שירותי ההצלה בימי הקיץ כמתבקש מהסכנה לחשיפה לשמש.
  2. האיגוד מנסה כל העת להטיל על המתרחץ עלויות נוספות בדרך של עלות חניה של 120 ש”ח ליממה.
    המצב כיום הוא ששר הפנים (המתחלף בכל שנה כמעט) עדיין לא אישר את בקשת האיגוד לשינוי התעריף הדרקוני בחוק העזר לחניה, ורק הוא עוצר את השינוי.
  3. האיגוד בכוחו הסטטוטורי מצא דרכים מגוונות לסלק מהחופים את כל המפעילים הקטנים מהגולן אולם מפעילים ותיקים עדיין נשארו: קיבוץ עין גב, וקיבוץ תל קציר שמפעילים חופים אלו עשרות שנים.
    מבקר המדינה הוציא בשנים 2005 ו-2007 דוחות המחייבים עריכת מכרז לחופים אלו ממש, אולם האיגוד התעלם מפסיקה זו וממשיך להפעילם ללא מכרז.
    יתרה מכך: חוף סוסיתא המופעל ע”י קיבוץ עין גב, הועבר דה-פקטו מהאיגוד לקיבוץ ללא מכרז וזאת למרות שלקיבוץ עין גב יש רצועת חוף של כ-5 ק”מ עם שני חופים מוכרזים נוספים.
    והכאוס בחופים אלו נמשך: רחצה בקטעים האסורים ברחצה, גביית חניה בניגוד לחוק העזר, השכרת שטחי חוף לנופשים, סגירת החניון בשעות הלילה, השכרת קרוואנים לנופשים בשטח החוף ועוד…
    יש כאן יותר מחשש לניגוד עניינים שהוביל להתנהגות האיגוד באופן דיפרנציאלי כלפי מפעילים מסוימים.
  4. חשיבות בטיחות הנסיעה בכבישי סובב כנרת היא ראשונה במעלה, אולם האיגוד בחר כבר בתחילת דרכו להקים כיכר תנועה ענקית בכניסה לחוף גופרה המופעל עשרות שנים ע”י קיבוץ תל קציר, למרות שחוף זה היה עד לאחרונה אסור ברחצה.
    לפי השלטים בצומת עין גב אנו מבינים כי בימים אלו ממש מתבצע פתרון תחבורתי לכניסה לקיבוץ עין גב ב”משותף” עם הכניסה לחוף סוסיתא (חוף אסור ברחצה שהועבר לתפעול קיבוץ עין גב).
  5. האיגוד קיבל בחוק סמכות נוספת לפיקוח על כל חופי הרחצה בכנרת (גם על רצועות חוף האיגוד שאינן באחריות תפעולית של האיגוד). הייתה כוונה כי האיגוד יהיה כתובת משמעותית לכל נושא הכנרת במקומם של 29 גופים שנמנו כשמטפלים בכנרת במועד הכנת החוק, אבל גם בזה התבדינו: האיגוד הפך ל”עוד מפעיל חוף” בכנרת המנסה להתחכם בנושאים שונים, ולכן מעמדו הציבורי ותפקודו כאוטוריטה סביב הכנרת חלש מאוד.

 

לאחרונה התפטר יו”ר המועצה האזורית עמק הירדן ובשל כך הסתיימה גם כהונתו כיו”ר איגוד ערים כנרת. הפעם ראש המועצה שלנו, אלי מלכה, נבחר כיו”ר איגוד ערים כנרת ויש כאן הזדמנות מצוינת לשנות כיוון וליצור איגוד חזק ויעיל הפועל ללא ניגוד עניינים ובשקיפות מרבית.

אני מאחל הצלחה לאלי מלכה באתגר החדש ואני מוכן להמשיך לתרום את מאמצי לטובת חופי הכנרת.

 

תגובת איגוד ערים כנרת:

 

איגוד ערים כנרת פועל בתיאום מלא עם משרד הפנים בכל עניין, בפרט בכל הקשור למיקומן והצבתן של עמדות ההצלה בחופים. לאורך השנים ביצע האיגוד בתיאום מלא עם משרד הפנים שינויים במיקומן של חלק מעמדות ההצלה בחופים ומפעיל את עמדות ההצלה שבאחריותו בהתאם לצו החופים המפורסם ברשומות על ידי משרד הפנים ועל מנת להעניק מענה טוב יותר לצרכי הציבור.

בשנת 2015 הפעיל איגוד ערים כנרת את עמדות ההצלה שבאחריותו החל מחג הפסח, ועוד לפני פתיחתה הרשמית של עונת הרחצה. במהלך חודשי הקיץ, חגי ישראל והחגים המוסלמיים – תוגברו שעות פעילות המצילים בעמדות ההצלה בחופי איגוד ערים כנרת עד השעה 19:00 בערב על מנת לאפשר רחצה בטוחה למאות אלפי הנופשים בחופים.

בחופי האיגוד נגבה תשלום הוגן לכל נפש ורק עבור חניה, בהתאם לחוק. הולכי רגל זכאים לכניסה ללא כל תשלום. זאת ועוד – סמוך למרבית חניוני האיגוד הוסדרו שטחי חניה חינם ללא תשלום וכמובן – שאטל סובב כנרת – קו הסעות חינמי במימון האיגוד לחופים הפועל בימי השיא בשבתות וחגים.

לעניין חוף סוסיתא – מעמדו של חוף זה נמצא בדיון במוסדות האיגוד בשל מצבו התכנוני והקנייני המורכב והסמיכות של החוף והחניון למשבצת החכירה של קיבוץ עין-גב. לפיכך, בתקופת הביניים, אנו עובדים על קידום חוזה הפעלה זמני בין איגוד ערים כנרת לקיבוץ עין גב, ולהסדרת רישיון העסק לחניון. במסגרת החוזה, תוסדר גם סוגיית עמדת הצלה לחוף סוסיתא הפועל מזה עשרות שנים ללא חוף רחצה מוכרז.

איגוד ערים כנרת ימשיך לפעול לפיתוח, שדרוג ושיפור חופי הכנרת לרווחת מאות אלפי המתרחצים והנופשים הפוקדים את חופי האיגוד מידי שנה, וימשיך בסלילתו ופריצתו של שביל סובב כנרת ולהנגשת מרב אזורי הכנרת לציבור הרחב, בהתאם למרחב האפשרויות והמגבלות הקיימות.

 

 

 

אפריל 2024

SU
MO
TU
WE
TH
FR
SA
31
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
1
2
3
4
אירועים שיתקיימו ב 1st אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 2nd אפריל
אירועים שיתקיימו ב 3rd אפריל
אירועים שיתקיימו ב 4th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 5th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 6th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 7th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 8th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 9th אפריל
אירועים שיתקיימו ב 10th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 11th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 12th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 13th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 14th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 15th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 16th אפריל
אירועים שיתקיימו ב 17th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 19th אפריל
אירועים שיתקיימו ב 20th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 21st אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 22nd אפריל
אירועים שיתקיימו ב 23rd אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 24th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 25th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 26th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 27th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 28th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 29th אפריל
No Events
אירועים שיתקיימו ב 30th אפריל
אירועים שיתקיימו ב 1st מאי









מחשבות ודעות

גשר צמח *9924 צ׳יטו טיגו 8 פרו המותג הסיני הגיע לצפון
[adrotate group="2"]

תפריט נגישות

× היי איך נוכל לעזור לך?